در نشست صمیمانه با اعضای انجمن سینمای جوانان مطرح شد؛

نمره قبولی محمد خزاعی به انجمن سینمای جوانان

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: همه ما در عرصه مدیریت، سینما را با اوضاعی ملتهب تحویل گرفتیم و حالا امروز یک دوره آرامش را تجربه می‌کنیم. انجمن سینمای جوانان در این سه سال نمره قبولی گرفت.

کد مطلب: ۱۴۹۴۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نمره قبولی محمد خزاعی به انجمن سینمای جوانان

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، نشست صمیمانه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با مدیران و اعضای انجمن سینمای جوانان ایران سه‌شنبه 23 مرداد در محل انجمن برگزار شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با خیر مقدم به محمد خزاعی و تشکر از سازمان سینمایی گفت: پیش از این دوره، معروف بود که انجمن سینمای جوانان اولویت چهارم در نگاه مدیران سینمایی است، اما در این دوره واقعا اینطور نبود. چراکه جناب خزاعی خود فیلم کوتاه ‌ساز بودند و دو فیلم از ایشان در آرشیو انجمن موجود است، به همین جهت اینکه یکی از فیلم‌سازان و اعضای انجمن ریاست سازمان سینمایی را عهده دار شد برای انجمن سینمای جوانان ایران اتفاق مبارکی بود.وی ادامه داد: بودجه انجمن سینمای جوانان در این دوره ۸ و نیم برابر شد. سازمان سینمایی به جهت مادی و معنوی همیشه پشتیبان انجمن بود و دفاتر انجمن در استان‌ها نیز از این حمایت‌ها برخوردار می‌شدند.مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به برگزاری موفق جشنواره‌ها گفت: جناب خزاعی در بحث جشنواره‌ها صاحب نگاه و سبک هستند و در این سه سال به ارتقا سطح جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران بسیار کمک کردند و به شخصه بسیار از ایشان آموختم. 

در ادامه این مراسم محمد خزاعی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی گفت: تیم مدیریتی انجمن سینمای جوانان ایران در دولت سیزدهم، در ماه‌های پایانی بحران کرونا و در وضعیت دورکار بودن مجموعه‌ها و سازمان‌ها به ستاد انجمن آمد اما به محض ورود در مجموعه جلسات کارشناسی به بررسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف درونی، فرصت‌ها و تهدیدات بیرونی انجمن پرداخت و به موجب آن برای تقویت نقاط قوت، رفع ضعف‌ها و استفاده از فرصت‌ها و جلوگیری از تهدیدات احتمالی، طرح تحولی پنج ساله را مدون کرد تا نقشه راه عمل دوره جدید مدیریتی باشد.

خزاعی با تشکر از زحمات سه ساله انجمن و تمام دفاتر آن عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان در این سه سال نمره قبولی گرفت. خلاقیت، پویایی، نشاط، شادابی بعد از دوره کرونا به انجمن بازگشت. دوره کرونا دوره سختی بود و در حوزه سینما این شرایط بدتر بود. همه ما در عرصه مدیریت، سینما را با اوضاعی ملتهب تحویل گرفتیم و امروز در تمام موسسات ما در سازمان سینمایی یک دوره آرامش را تجربه می‌کنیم. وی افزود: خوشحالیم که امروز با آنکه دو سال از پنج سال طرح تحول مانده به حدود 60 تا 70 درصد از اهداف این برنامه تحولی رسیده‌ایم و با توجه به فرآیند کارشناسی طی شده در مورد آن و دستاوردهایی که از این سند در این سه سال حاصل شده است، می‌تواند نقشه راه مدیران فرهنگی در دولت چهاردهم باشد.

رئیس شورای هیأت امنای انجمن سینمای جوانان ایران با تأکید بر اینکه «ایجاد عدالت فرهنگی آموزشی و ارتقای سطح آموزش و تولید» از دستاوردهای این سه سال در انجمن سینمای جوانان بوده است، از توسعه بخش‌های اجرایی و اضافه شدن بخش‌هایی با هدف بهره‌وری بیشتر و کارآمدتر شدن، به‌عنوان عاملی در راستای افزایش نظم سیستمی در این انجمن، یاد کرد.

خزاعی افزود: «تاسیس باشگاه فیلم اولی‌ها»، «تاسیس کانون دانش‌آموختگان»، «راه‌اندازی شورای تولیدات ویژه»، «راه‌اندازی شورای طرح، برنامه و ارزیابی»، «راه‌اندازی سامانه یکپارچه آموزشی»، «کلید خوردن مدیریت منابع دیجیتال»، «عضویت اهالی فیلم کوتاه در صندوق اعتباری هنر» و «ثبت برند آژانس عکس ایران» از جمله اقدامات انجمن سینمای جوانان طی سه سال گذشته بود که رئیس سازمان سینمایی به‌صورت فهرست‌وار به آن‌ها اشاره کرد.

خزاعی در ادامه گفت:‌ در حوزه آموزش، انجمن در این سه سال ارتقای بسیار خوبی داشته است. تقویت عدالت آموزشی و فرهنگی برای مناطق کمتر برخوردار و رایگان‌سازی آموزش سینمایی برای 21 دفتر انجمن سینمای جوانان ایران کمک شایانی کرد که استعدادهای سینمایی که بضاعت کمتری دارند از این مسیر جا نمانند.

وی ادامه داد: امروز تمام فعالیت‌های آموزشی انجمن از طریق سامانه مجازی، قابلیت انجام و رصد کامل است و تاکنون برگزاری 290 دوره تک درس، 55 دوره فیلم سازی هفت ماه، 23 دوره فیلم سازی تعاملی و 202 دوره تک درس و 9 دوره جامع عکاسی برای 3100 هنرجو در سراسر کشور از طریق این سامانه ساماندهی شده است.

خزاعی با اشاره به فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان در حوزه نشر، گفت: انجمن از زمان تأسیس تا سال 1400 بیست و یک عنوان کتاب چاپ کرده است.

این مجموعه اما در دولت سیزدهم دوران پرفروغی را طی کرده به گونه‌ای که در این سه سال تقریبا به اندازه همه آن چهل سال گذشته چاپ کتاب داشت است. رکوردشکنی چند برابری فروش کتاب‌های انجمن در نمایشگاه کتاب جشنواره فیلم کوتاه تهران هم یکی از افتخارات این دوره است.

رئیس شورای هیأت امنای انجمن سینمای جوانان ایران تأکید کرد: یکی از وجوه تمایز این سه سال با دوران دیگر، توجه جدی و ساختاری به حوزه تولید فیلم کوتاه بود. سیاست‌گذاری تولید بر تنوع ژانر و بومی‌گرایی در ژانر در کنار تولید فیلم‌هایی با مضامین اولویت دار و استراتژیک یک جریان تازه را در تولید انجمن ایجاد کرد. افزایش 8 برابری بودجه تولید در سه سال اخیر و افزایش چشم‌گیر تولیدات را رقم زد و رکوردهای تازه‌ای از انجمن ایجاد کرد. تخصیص بیش از 70 درصد بودجه تولید در حمایت از تولیدات استان‌ها برای اولین بار در انجمن رخ داده است.

خزاعی با اشاره به تلاش‌های انجمن، آمار فیلم‌ها و تربیت نیروی انسانی گفت: به نظر من مهم‌ترین اتفاقی که در این سه سال اتفاق افتاد، تغییر اندیشه و شیوه فیلم‌سازی در انجمن بود. یکی از معضلاتی که در بین فیلم سازان جوان ما وجود داشت گرایش به یک ژانر بود و همه درگیر مسائل اجتماعی بودند که البته تقلیدی از فیلم‌سازان حرفه‌ای بود و با توجه به جوایز خارج از کشور بود.

خزاعی گفت: اینکه سیاست‌گذاری تنوع ژانر و بومی‌گرایی در ژانر به یک امر پذیرفته شده در اکوسیستم فیلم کوتاه تبدیل شد و تولیدات متنوع در کل افزایش یافت تا آنجا که در جشنواره فیلم کوتاه تهران، در هر سانس از هر ژانر یک نماینده وجود داشت یک دستاورد بزرگ برای واحد تولید انجمن است.

وی ادامه داد: انجمن در این سه سال توانست از ظرفیت خیرین استان‌ها برای توسعه فعالیت های فرهنگی هنری استفاده کند و بخش زیادی از بهسازی‌ها از این طریق رخ داد و برای اولین بار توانست در شهر تربیت حیدریه از عنصر وقف برای در اختیارگیری زمین و ساختمان برای انجمن بهره ببرد. توجه به استان‌ها باعث شد نفس تازه‌ای در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران دمیده شود.

رئیس سازمان سینمایی، در ادامه مرور دستاوردهای انجمن سینمای جوانان ایران، تأکید کرد: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه ١۴٠١ یک عملیات فرهنگی بسیار بزرگ و مهم بود. همه شرایط دست به دست هم داده بود تا این جشنواره‌های فرهنگی انجام نشود اما شما همت کردید و با مدیریت درست جشنواره‌ای با کمترین تبعات را سپری کردیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران اولین جشنواره در بحران‌های سال ۱۴۰۱ بود و به نوعی آغازگر شکستن خاکریزهای فرهنگی در آن دوره شد و باقی جشنواره‌ها تیز به ترتیب برگزار شدند.

وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران در دوره جدید مدیریتی خود از ابتدا بنای خود را بر هم‌نشینی و شنیدن صحبت‌های فیلم‌سازان و هنرمندان جوان سراسر کشور گذاشته بود و در بحبوحه اغتشاشات سال 1401 که فشار بسیاری به فیلم‌سازان برای تحریم جشنواره از سوی رسانه‌های خارجی و معدود معاندین داخلی وجود داشت، گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان را کنار نگذاشت.

بدین واسطه جشنواره سی‌و‌نهم با همه سختی‌هایش برگزار شد و فیلم‌سازان نیز در جشنواره حضور پیدا کردند. این تعامل مستمر باعث دلگرمی بدنه سینمای کوتاه ایران شد.وی ضمن اشاره به توسعه بسترهای عرضه فیلم کوتاه طی سه سال گذشته، افزود: این باعث خوشحالی است که امروز بواسطه این تلاش‌های عرضه و پخش در انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه در بسترهای اشتراکی نمایش خانگی و پلتفرم های اجتماعی بازدیدهای چند ده میلیون ساعته دارد و بلیت فروشی اکران آنلاین فیلم کوتاه با استقبال مواجه  می‌شود.

خزاعی ادامه داد: از سوی دیگر اگرچه طرح سینماسیار در اواسط دهه نود راه افتاد اما تا دولت سیزدهم به آن توجه جدی نشده بود. انجمن سینمای جوانان ایران؛ مجری طرح سینماسیار با هدف برآورده ساختن نیاز شهر و روستا و مناطق فاقد سینما به مصرف سینمایی در این دولت جدی‌تر گرفته شد و توانست رکوردهای متفاوتی برای فروش سینما در مناطق فاقد سینما رقم بزند. در این دوره 5133 سانس سینمایی از طریق سینماسیار اتفاق افتاد که در آن قریب به 500 هزار نفر به تماشای فیلم نشستند و بیش از 8 میلیارد فروش سینماسیار را تثبیت کردند.

وی افزود: انجمن سینمای جوانان ایران در طول سه سال گذشته حضور موثری هم در جشنواره‌های مختلف جهانی را تجربه کرده است. فیلم‌های این مجموعه همواره مورد استقبال محافل بین‌المللی بوده و در طول سه سال گذشته از حیث حضور در جشنواره‌های کلاس اول دنیا نیز مورد توجه بوده است. حضور بیش از هزار باره آثار انجمن در این سه سال در جشنواره‌های معتبر و قدمت‌دار از جمله ساندنس، شورتز‌شورتز، تامپره و... و دریافت جوایز متعدد انجمن از آنها برگ زرین این دوره است.

در پایان این نشست با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و قادر آشنا معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی از اعضای انجمن سینمای جوانان با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار