افتتاح مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم در اردبیل
اردبیل(پانا) - مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم اردبیل در مجتمع آموزشی استثنایی باغچهبان شهر اردبیل راهاندازی و افتتاح شد.
کلام اله صفری،مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل درآیین افتتاح این واحد آموزشی با اشاره به تحصیل یک هزار و ۶۵۰دانشآموز با شرایط ویژه جسمی در ۲۸واحد آموزشی مستقل و ۳۵واحد آموزشی ضمیمه این استان گفت: ۴۵۰دانشآموز ویژه نیز به صورت تلفیقی در مدارس عادی استان در حال تحصیل هستند.
وی بیان کرد: در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، توجه ویژهای به آموزش و پرورش استثنایی شده و در این امر بر غربالگری بیماریها و اختلالات کودکان در مرحله پیش دبستانی تاکید ویژهای شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: کودکان استثنایی اگر به درستی غربالگری شده و مطابق با شرایط خود در مدارس ویژه تحت آموزش قرار گیرند، میتوانند در سالهای بعدی و در پایههای بالاتر تحصیلی به شکل موفقتری ادامه تحصیل بپردازند.
صفری از ارائه خدمات آموزشی به ۱۵۰کودک دارای اختلال اوتیسم در مدارس این استان خبر داد و افزود: هدف آموزش و پرورش این است که با خدمات آموزشی تکمیلی و ویژه، کودکان با شرایط جسمانی و آموزشی ویژه را شناسایی کرده و با هدایت درست، شرایط تعلیم و تربیت آنها را به نحو احسن فراهم کند.
حامد رضایی ،مدیرکل بهزیستی استان هم گفت: استان اردبیل دارای ۱۵۰نفر کودک مبتلا به اوتیسم است که ۱۳۰نفر از آنها در قالب کودکان ویژه تحت حمایت بهزیستی قرار گرفتهاند.
وی آموزش در فضای مناسب و درمان را نیاز اساسی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عنوان کرد و افزود: به زودی در یکی از شهرستانهای دیگر استان نیز مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم دایر میشود.
مدیرکل بهزیستی استان دایر کردن مدرسه برای حفاظت و آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم را ضروری خواند و بیان کرد: در این مدرسه که امروز افتتاح شد، علاوه بر ارائه خدمات درمانی، خدمات آموزشی مثل گفتار درمانی و موسیقی درمانی نیز در کنار آموزش رسمی مدرسهای ارائه می شود.
کمالالدین میرجعفریان ،معاون امور عمرانی استانداری اردبیل هم در آیین بهرهبرداری از این واحد آموزش کودکان دارای شرایط ویژه، کودکان معلول را دارای توانمندی بالاتر از افراد سالم عنوان کرد و گفت: توانمندی آنها در یادگیری و شکوفایی استعدادهای خدادادی بسیار بالاست.
وی با تمجید از زحمات خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال و معلولیت برای تعلیم و تربیت کودکان خود بیان کرد: مسئولان کشور و استان نیز باید هر چه در توان دارند، برای تامین زیرساختهای آموزشی و شکوفایی توانمندی تحصیلی آنها به کار گیرند.
معاون امور عمرانی استانداری اردبیل آمادهسازی و احداث مدارس ویژه برای تحصیل کودکان داری معلولیت را تکلیف نظام مدیریتی و آموزشی کشور عنوان کرد و افزود: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز استان در این زمینه به شکل درخشانی اقدام کردهاند.
میرجعفریان خواستار مناسبسازی فضاهای عمومی برای استفاده همه افراد دارای محدودیت جسمی شد و اظهار کرد: دستگاههای خدماترسان مکلف هستند که فضاهای عمومی و ساخت و ساز شهری را برای استفاده همگانی به خصوص بهرهمندی افراد معلول مناسب سازی کنند.
وی تاکید کرد: در این زمینه شهرداریها و نظام مهندسی تکالیف ویژه و سنگینی دارند و باید معابر، حمل و نقل عمومی و فضاهای شهری را برای استفاده این افراد مناسب سازی کنند.
گفتنی است اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر میگذارد که علائم اغلب در ۲سال اول زندگی ظاهر میشود.
مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری از جمله علائم بارز آن است و این علائم بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و سایر زمینههای زندگی تأثیر میگذارد.
اختلال اوتیسم معمولا یک اختلال مادامالعمر است اما درمانها و مداخلات مناسب میتوانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود ببخشد.
این واحد آموزشی که توسط یکی از خیرین مدرسه ساز استان اردبیل احداث شده، ظرفیت پذیرش حدود ۱۰۰دانش آموز را دارد و هم اکنون ۲۱کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در آن مشغول به تحصیل هستند.
ارسال دیدگاه