یک روان‌شناس: اختلال اوتیسم به‌شدت در حال شیوع است

تهران (پانا) - یک روان‌شناس معتقد است سازمان بهداشت جهانی متأسفانه قرن حاضر را قرن اختلال اوتیسم اعلام کرده؛ چون به‌شدت در حال شایع‌شدن است و در ایران نیز از هر صد تولد، یک نفر مبتلا به اوتیسم است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
یک روان‌شناس: اختلال اوتیسم به‌شدت در حال شیوع است

دکتر سلیمان نجفلو مشاور و روان‌شناس در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: اوتیسم، بیماری نیست؛ بلکه یک طیف اختلال است؛ چون یک علت مشخص ندارد و چند عامل مختلف در بروز این اختلال نقش دارند.

وی افزود: اختلال اوتیسم در کودکان یک اختلال رشدی عصبی است و بچه‌های مبتلا اصولاً علائمی در چهره و ظاهر ندارند و لبخند نمی‌زنند.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم در سه سطح بروز پیدا می‌کند گفت: مبتلایان به این اختلال در سطح یک، می‌توانند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و مشغول به کار شوند؛ اما در ارتباط مشکل دارند، در سطح دو می‌توانند کارهای شخصی خود مانند خریدکردن را انجام دهند؛ اما باز هم در ارتباط مشکل دارند و مبتلایان سطح سه هم در غذاخوردن و دستشویی رفتن نیازمند پشتیبانی زیادی هستند.

نجفلو با بیان اینکه اختلال اوتیسم با ناتوانی ذهنی متفاوت است گفت: اختلال طیف اوتیسم یعنی هر فرد مبتلا دارای نقاط قوت و ضعف و علائم و چالش‌های منحصربه‌فرد خودش است. مثلاً ممکن است یک فرد مبتلا در یادگیری مشکل داشته باشد؛ اما در حافظه و کارهای هنری به طور غیرمعمول مهارت داشته باشد.

وی عنوان کرد: طبق تحقیقات و بررسی‌های صورت‌گرفته در آمریکا، از هر ۴۴ تولد، یک نفر به اوتیسم مبتلا می‌شود و شیوع اختلال اوتیسم در پسران نیز ۴ برابر دختران است.

مشاور و روان‌شناس با بیان اینکه انجمن اوتیسم ایران علاوه بر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی عمومی، مشاوره تلفنی رایگان را نیز راه‌اندازی کرده گفت: این انجمن به خانواده‌های مشکوک به فرزند مبتلا به اوتیسم، خدمات و مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهد و درمورد ثبت‌نام در مدارس و استفاده از خدمات بیمه‌ای نیز آن‌ها را راهنمایی می‌کند.

نجفلو یادآور شد: متأسفانه سازمان بهداشت جهانی، قرن حاضر را قرن اختلال اوتیسم اعلام کرده؛ چون به‌شدت در حال شایع‌شدن است و در ایران نیز از هر صد تولد، یک نفر مبتلا به اوتیسم است.

وی با اشاره به اینکه از یک میلیون تولد ثبت شده در سال گذشته ۱۰ هزار نفر به طیف اوتیسم اضافه شدند گفت: متأسفانه مشکلات فرهنگی و عدم آگاهی خانواده‌ها، باعث به تأخیرافتادن آموزش این بچه‌ها می‌شود و همین تأخیر، مشکلات بچه‌ها و خانواده‌ها را بیشتر می‌کند.

مشاور و روان‌شناس خاطرنشان کرد: حدود ۳۱ درصد از بچه‌های اوتیسم دارای ناتوانی‌های ذهنی هستند و ۴۴ درصد هوش بالایی دارند؛ بنابراین این‌طور نیست که بچه‌های اوتیسم قادر به زندگی‌کردن نباشند بلکه می‌توانند زندگی عادی داشته و از عهده کارهای خودشان بربیایند.

نجفلو با تأکید بر اینکه رسانه‌ها، آموزش‌وپرورش، انجمن اوتیسم و سازمان بهزیستی باید دراین‌خصوص روشنگری کنند گفت: دانش امروز توانایی تشخیص اوتیسم در مرحله قبل از تولد را ندارد و درمان آن هم امکان‌پذیر نیست.

مشاور و روان‌شناس به مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بروز این اختلال در افراد اظهار کرد: مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری، زایمان در سنین بالا و زیر ۱۸ سال، مصرف مواد غذایی دارای سرب و مواد نگهدارنده و فلزات سنگین و همچنین سندروم ایکس شکننده و واردشدن ضربه به جنین و یا در حین به‌دنیاآمدن می‌توانند باعث بروز این اختلال شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار