کتاب «عباس کیارستمی» به فارسی ترجمه شد

كتاب «عباس كيارستمي» نوشته‌ي جاناتان رُزِنبام و مهرناز سعيد‌وفا با ترجمه‌ي يحيي نطنزي و مقدمه‌ي اختصاصي نويسندگان از سوی نشر چشمه منتشر شد.

کد مطلب: ۶۷۸۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ رزِنبام و سعيد‌وفا در كتاب «عباس كيارستمي» كه يكي از مهم‌ترين منابع نوشته‌‌شده به زبان انگليسي درباره‌ي اين هنرمند فقيد است، كارنامه‌ سينمايي كيارستمي را از اولين تجربه‌ها تا آخرين فيلم‌هايش بررسي مي‌كنند. آنها در كنار مقالات مجزا و مفصل خود و مكالمه‌ با هم درباره‌ی سينماي كيارستمي، گفت‌وگويي بلند هم با او انجام داده‌اند كه از بخش‌هاي خواندني و جذاب كتاب است.

نويسندگان و منتقدان زيادي تلاش كرده‌اند به بررسي شمايل كيارستمي بپردازند. اما كتاب جاناتان رُزِنبام و مهرناز سعيد‌وفا از اين جهت دستاورد كامل و قابل اعتنايي است كه علاوه بر مرور ويژگي‌هاي تحسين‌برانگيز و شناخته‌شده‌ي كيارستمي، موقعيت او را به عنوان يك هنرمند بين‌المللي بررسي مي‌كند و به سراغ مسيري مي‌رود كه كيارستمي در آن از يك فيلمساز حاشيه‌نشين و كارگردان فيلم‌هاي «كانوني» به جايگاهي رسيد كه بزرگان سينماي جهان تحسينش كردند و فيلمسازان زيادي از او تأثير گرفتند؛مسيري كه در كتاب از جوانب مختلف به بحث گذاشته مي‌شود تا خواننده درك دقيقي از اهميت و جايگاه كيارستمي در سينماي دنيا به دست بياورد.

رزِنبام در مقام يكي از شاخص‌ترين و مشهورترين منتقدان سينمايي و سعيد‌وفا به‌عنوان كارشناس و مدرس سينما با خاستگاهي ايراني،در اين كتاب تلاش مي‌كنند به تحليل مؤلفه‌هاي مسير هنرمند اصيلي بپردازند كه توانست با تكيه بر ريشه‌هاي بومي، به زباني جهاني براي ارتباط با مخاطب برسد و تحسين‌ و اعتبار زيادي را متوجه خود كند. در نسخه‌ي ترجمه شده با هماهنگي با نويسندگان مقالات جديدي هم به كتاب اضافه شده‌ تا ساختار جذاب و متفاوت آن شكل كامل‌تر و به‌روزتري به خود بگيرد.

چاپ اول كتاب «عباس كيارستمي» را نشر چشمه به قيمت 16 هزار تومان منتشر كرده است. از يحيي نطنزي پيش از اين كتاب‌هاي «راهنماي ژانر؛ معرفي و بررسي ده گونه‌ي سينمايي» و «برخورد كوتاه؛ 25 نقد 25 منتقد» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار