رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

۲ هزار «داور» پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند

تهران (پانا) - رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با بیان اینکه ثمربخشی نهاد داوری نیازمند فرهنگسازی و آشنایی مردم با این نهاد است، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر داور حرفه‌ای در کشور پروانه فعالیت دریافت کردند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
۲ هزار «داور» پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند

آیین تحلیف و اتیان سوگند ۶۰۰ نفر از داوران حرفه‌ای و میانجیگران شورای حل اختلاف، امروز (۲۸ مرداد ماه) با حضور حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، علی القاصی رئیس کل دادگستری، غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، علی صالحی دادستان تهران و جمعی از مسئولان قضایی و داوران و میانجیگران استان تهران برگزار شد.

صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در این مراسم، با بیان اینکه داوری در اسلام سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: به داوران عزیز توصیه می‌کنیم در گام اول برای ایجاد مصالحه تلاش کنند و از صدور رای پرهیز کنند.

وی افزود: داوری غیر از قضاوت است، از این جهت که آزادتر است، اما اگر بخواهیم داوری اعتبار و رواج پیدا کند، چاره‌ای نداریم جز اینکه شرایطی را برای داوری پیش‌بینی کنیم. به همین منظور در دستورالعملی که از سوی ریاست قوه قضاییه ابلاغ شد شرایطی را برای داوران در نظر گرفته شد. داوری حرفه‌ای با داوری تفاوت دارد و این برای این است که به نهاد داوری اعتبار ببخشیم.

۱۱۸ سال است که درباره داوری قانون داریم

صادقی تصریح کرد: ۱۱۸ سال است که درباره داوری قانون داریم و یک فصل آیین دادرسی مدنی به این موضوع اختصاص یافته که شامل ده‌ها ماده قانونی است، اما به این قوانین به طور صحیح عمل نمی‌شود. در دانشکده‌های حقوق فصل هفتم از آیین دادرسی که مربوط به داوری است، توسط اساتید حقوق نادیده گرفته می‌شود از آن می‌گذرند، چون از این حوزه آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی نشده و نهادی وجود نداشته که این عرصه را تقویت و به مردم و جامعه معرفی کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وظیفه ساماندهی حوزه داوری به قوه قضاییه سپرده شد و بر همان اساس دستورالعمل رئیس قوه قضاییه برای ساماندهی این حوزه ابلاغ شد تا امر داوری به سامان برسد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه بیان کرد: در سال‌های اخیر این کار با حوصله، مطالعه دقیق و کارشناسی شده در حال پیش رفتن است و تا کنون بیش از ۲ هزار نفر داور حرفه‌ای در کشور پروانه فعالیت دریافت کردند، اما این روند به زودی سرعت خواهد گرفت.

در سال بیش از ۱۰ مرحله آزمون برای جذب داوران برگزار می‌شود

وی با اشاره به اینکه در طول سال بیش از ۱۰ مرحله آزمون برای جذب داوران برگزار می‌شود، یادآور شد: برنامه داریم که در هر ماه به طور مرتب فرایند جذب داور را داشته باشیم و این فرایند همچنان با قوت ادامه دارد. قبلا برای این امر آزمون کتبی داشتیم، اما در حال حاضر به دانش و سوابق افراد و آموزش‌هایی که برای آنان در نظر گرفتیم اکتفا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سرعت کار در استان‌ها رضایت بخش است، اما باید این کار با سرعت بیشتری انجام شود. فرایند جذب، مصاحبه و آموزش‌ها در هر استانی به خود آن استان محول شده است، اما اگر در استانی کانون داوران تشکیل شده باشد باید از ظرفیت این کانون در این زمینه استفاده شود.

صادقی اثربخشی این نهاد را مستلزم فرهنگسازی دانست و تاکید کرد: مردم باید با این نهاد آشنا شوند تا به داوران حرفه‌ای مراجعه کنند و برای این فرهنگسازی نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم.

وی اضافه کرد: باید مزایای داوری برای مردم تشریح شود و مردم این مزایا را لمس کنند. در همین رابطه باید از ظرفیت رسانه‌ها بهره برد و با پخش تیزرهای و برنامه‌های تبلیغاتی زمینه آشنایی مردم با این نهاد را فراهم کرد.

رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بخشی از این فرهنگسازی وظیفه دادگستری است، گفت: دادگستری‌ها باید در مواردی که لازم است پرونده‌ها را به داوران حرفه‌ای ارجاع دهند. در اجرای ماده ۴۶۷ آیین دادرسی مدنی باید این شرایط را لحاظ کنیم در آنجا آمده است: در مواردی که دادگاه می‌خواهد داور تعیین کن، باید از میان ۲ برابر ظرفیت کسانی را انتخاب کند که حائز شرایط داوری باشند.

وی ادامه داد: تا به امروز شرایط داوری تعیین نشده بود، اما شرایط سلبی داوری در آیین دادرسی مدنی وجود داشت، اما از این پس شرایط ایجابی داوری را نیز در اختیار داریم بنابراین قضات باید توجه داشته باشند که پرونده‌ها را فقط به داوران حرفه‌ای ارجاع دهند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در رابطه با موضوع میانجیگری نیز، خاطر نشان کرد: میانجیگری نیز امری است که در قانون آیین دادرسی کیفری چند ماده برای آن پیش‌بینی شد که به تصویب هیئت دولت نیز رسید. در این حوزه نیز کار، جدید و نیازمند معرفی به مردم است و هر اقدامی که برای معرفی داوری به مردم انجام می‌شود باید برای معرفی میانجیگری نیز انجام شود.

وی افزود: راه‌اندازی کانون میانجیگران در حال انجام است و امیدواریم با تلاش کارکنان شوراهای حل اختلاف، تشکیل این کانون سرعت بگیرد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: میانجیگران برخلاف داوران وابسته به دادسراها هستند و در مواری که پرونده کیفری است به این افراد مراجعه می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواردی پرونده از دادسرا یا کلانتری‌ها به این میانجیگران ارجاع می‌شود، اظهار کرد: برای اینکه پرونده‌ها از دادسرا به میانجیگران ارجاع شود لازم است که دادستان‌ها جلسات مشترکی را با بازپرس‌ها، دادیاران و میانجیگران برگزار کنند تا ضمن آشنایی با نحوه کار، ارجاع پرونده به میانجیگران سرعت بیشتری بگیرد.

در پایان این مراسم داوران حرفه‌ای و میانجیگران شورای حل اختلاف استان تهران با انجام مراسم تحلیف و قرائت سوگندنامه پروانه‌های فعالیت خود را دریافت و کار خود را به صورت رسمی آغاز کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار