پس از حرف و حدیث های فراوان

ارکستر ملی، «نی نوا» را به رهبری مهدی وجدانی به صحنه برد

شب گذشته 29 مهرماه تالار وحدت میزبان اجرای قطعه ماندگار «نی نوا» توسط ارکستر ملی ایران به رهبری مهدی وجدانی بود.

کد مطلب: ۶۷۵۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، سرانجام پس از حرف و حدیث های فراوان و نقدهایی که به حضور مهدی وجدانی به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران شده بود، شب گذشته قطعه «نی نوا» توسط این ارکستر و با این چیدمان به اجرا درآمد. اجرایی که میزبان چهره هایی چون علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی، علی سجادی مدیرعامل بنیاد نیاوران و همین طور اهالی رسانه بود تا نتیجه این انتخاب را شاهد باشند. حضور یک رهبر جوان در سمت رهبری ارکستر ملی ایران اتفاقی بود که برای اولین بار رخ می داد و با بیان این سیاست که قرار است زین پس این جوان گرایی ادامه دار باشد و از هنرمندان جوان هم در رهبری ارکستر ملی بهره برده شود.

سه قطعه برای اجرای این شب در نظر گرفته شد؛ «سوئیت دشتی» از ساخته های استاد جواد معروفی، اثر ماندگار «نی نوا» از ساخته های استاد حسین علیزاده و قطعه پایانی «مرثیه» از آثار هنرمند جوان مهدی وجدانی... ترکیب سازبندی ارکستر نیز متشکل از ویولن، التو، ویلنسل، کنترباس، فلوت، فاگوت، نی، کلارینت و تار بود.

در این اجرا نی با نوازندگی بسیار گوش نواز پاشاه هنجنی نقش روایت گونه خود را به خوبی ایفا می کند هرچند که در ابتدا خیلی پرقدرت وارد نشد ولی به زیبایی خود را یافته و تا انتها به درستی و مسحور کننده پیش می رود. وفا مصباحی دیگر نوازنده نی نیز در ادامه اجرا به ارکستر پیوسته و این هنرمند را در قسمت هایی همراهی می کند. این نحستین بار نیست که پاشاه هنجنی به اجرای این قطعه می پردازد پیش از این نیز بارها با نوای نی خود راوی نت های «نی نوا» شده است.

حضور مهدی وجدانی به عنوان نخستین رهبر جوانی که چوب رهبری ارکستر ملی را به دست می گیرد حضوری سخت و بر حسب آنچه در روزهای منتهی به اجرا گذشت پر حاشیه و پر حرف و حدیث بود، اما اجرای قابل قبولی بر کارنامه ارکستر ملی نشست. به گفته مسوولان دفتر موسیقی و فریدون شهبازیان رهبر و مدیر هنری ارکستر ملی، قرار است این حضور جوانان در قالب رهبری ارکستر ملی، حضوری ادامه دار باشد و در راستای جوانگرایی صورت بگیرد.

پیش از این اجرای قطعه «نی نوا» یک بار در سال 1370 در تالار وحدت با نی نوازی شهاب فیاض و یک بار آبان 85 در کاخ نیاوران با نی نوازی پاشاه هنجنی به اجرا در آمد پس از آن یک ارکستر فرانسوی با مشارکت ارکستر رودکی در اردیبهشت 87 در پاریس باز با هنر نمایی پاشاه هنجنی این قطعه را به اجرا درآورد و دی ماه همان سال نیز ارکستر سمفونیک اکراین این قطعه را اجرا کردند. سال 94 نیز به رهبری علی رهبری در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر قطعه «نی نوا» به اجرا درآمد که سیامک جهانگیری نوازندگی نی را برعهده داشت. اجراهای کوچک و بزرگ دیگری هم بوده که در این سال ها این اثر ارزشمند استاد حسین علیزاده را به گوش مخاطبان آن رسانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار