سفربه یکی از روستاهای زیبای البرز

روستای گَلین رود، توتستان ایران

کرج (پانا)-سفری یک روزه به توتستان ایران ، برای طراوت جان و روح، مقصد ،کرج، روستای گَلین رود بار و بندیل را می بندیم و راهی سفری کوتاه می شویم‌. روستایی با چشمه‌های سرد دردل جنگل‌های پر از درختان سرسبز ساوجبلاغ

کد مطلب: ۱۴۸۹۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
روستای گَلین رود، توتستان ایران

پس از پیمودن جنگل و گذر از چشمه‌های آب‌های روان و خنک به کلبه‌ای در دل طبیعت می‌رسیم. بانویی مشغول جمع آوری توت است. به نام ثریا کوه‌پر که در خصوص این روستای گردشگری درگفت و گو با پانا عنوان کرد: «بنده در این روستا به دنیا آمده‌ام و ازدواج کرده‌ام ولی در حال حاضر در کرج ساکن هستم و الان برای جمع آوری محصول خود به زادگاهم که تا کرج 30 کیلومتر و حدود 45 دقیقه زمان می‌برد آمده ام.»

وی در خصوص روستای گَلین رود که به چه معنایی است گفت:« گلین در زبان ترکی یعنی عروس و معنی دوم گلین می‌تواند جایی پر ازگل نیز باشد.»

کوه‌پر در مورد محصولات و سوغات این روستا گفت:«گلین رود و روستای اطرافمان ولیان به توتستان ایران معروف هستند. توت‌های مرغوب که قابلیت صادر شدن را دارد. از توت درختان ، شیره توت نیز تولید می شود. گردو دیگر محصول این روستا است. آلبالو و گیلاس نیز درختان این روستا را پربار کرده است. همچنین نان محلی پنجه کش و شیرینی محلی به نام سجوق از دیگر محصولات این روستای زیبا است که طرفداران زیادی دارد و بازدید کنندگان به عنوان سوغات از آنها استفاده می‌کنند.»  

این بانوی روستایی از جمعیت روستای گلین رود هم می‌گوید:«  آب و هوای روستای گلین رود درتابستان که هوای خوب و معتدلی دارد پر از جمعیت است و اهالی روستا به منازل خود در روستا برمی‌گردند و به کارهای کشاورزی خود می پردازند.اما در زمستان به دلیل آب و هوای سرد تقریبا جمعیت کمی دارد و ساکنین روستا به کرج می روند و یا  سالخوردگان به منازل فرزندان خود مهاجرت می‌کنند.»

وی در پایان بیان کرد:«مردم این روستا به گویش کرجی صحبت می‌کنند که آمیخته‌ای از زبان فارسی و مازندرانی است  به دلیل نزدیکی مکانی به خطه شمال ایران»

دانش‌آموزخبرنگار :تسنیم عقاب‌نشین

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار