حمایت قائم مقام وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات از بطحایی

استاد دانشگاه خوارزمی و قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل نیز به جمع حامیان سید محمد بطحایی گزینه معرفی شده دولت دوازدهم برای آموزش و پرورش پیوست.

کد مطلب: ۶۵۳۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، غلامرضا کریمی استاد دانشگاه خوارزمی و قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا بطحایی می تواند برند و نماد برجسته وزارت آموزش و پرورش شود؟، اظهار کرد: در چند روز اولی که بطحایی به عنوان وزیر مطرح شد موج رسانه ایی تندی علیه وی شکل گرفت که البته بخشی از آن سازمان یافته و برخاسته از رقابتهای درون گروهی اصلاح طلبان بود.

وی ادامه داد: اما با گذشت چند روز فضای احساسی همراه با تخریب گسترده او تا حد زیادی فروکش کرد و فضای رسانه ایی به سمت بررسی منطقی و عقلایی عملکرد وی گرایش پیدا کرده بطوریکه هر روز جایگاه و موقعیت او در نزد افکار عمومی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهتر می شود البته سخنرانی او در روز رای اعتماد در مجلس می تواند قضاوت بهتر و واقعی تری در خصوص شخصیت و تجربه او برای وزیر آموزش و پرورش شدن ارایه کند.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: برای بنده که قریب به سه دهه در سطوح صف و ستاد وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشته و از نزدیک با تحولات مدیریتی و موقعیت کلان وزارتخانه آشنا هستم به ده دلیل ذیل در شرایط فعلی کسب رای اعتماد توسط سید محمد بطحایی از مجلس شورای اسلامی را به نفع وزارت آموزش و پرورش و مصلحت فرهنگیان می دانم.

کریمی 10 دلیل حمایتی خود را به شرح زیر عنوان کرد:

1) با توجه به اینکه برای اولین بار با عبور از ژنرالهای نسل اول آن هم برای وزارتخانه پر چالش و پر مخاطبی مثل آموزش و پرورش به یک چهره نسل دومی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش اعتماد شده و فردی با طی مراحل تدریجی اداری و مدیریتی به سطوح بالای وزارتخانه رسیده و اکنون به عنوان وزیر معرفی شد همه باید تلاش کنند این موضوع را به عنوان یک فرصت و موقعیت ویژه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته و از گزینه پیشنهادی رئیس جمهور حمایت کنند. ضمن اینکه با توجه به نزدیک بودن زمان شروع سال تحصیلی، هرگونه تلاش برای تضعیف و رای نیاوردن بطحایی به منزله این است که وزارتخانه سال تحصیلی با سرپرست شروع خواهد کرد و این موجب حرکت ضعیف نظام آموزشی در شروع دولت دوازدهم خواهد بود .

2) فعالیت در عرصه های مختلف آموزشی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی از بطحایی یک سیاست ورز توانمند ساخته است وی اطلاعات و تجربیات گسترده آموزشی و فرهنگی دارد و از قدرت تحلیل بالایی در مسائل سیاسی و اجتماعی برخوردار است و می تواند فردی تاثیرگذار و زبان گویایی از بحرانهای آموزش و پرورش در دولت و مجلس باشد .

3) بطحایی فردي آرام و انتقادپذیر است در هر موردی با صاحبنظران مشورت می کند و برای نظر جمع و کار گروهی احترام خاصی قائل است. گوش شنوایی برای شنیدن سخنان حتی انتقادی دیگران دارد و اعتقاد و علاقه وافری به مشورت و تبادل نظر و استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان موضوع دارد لذا در حلقه تنگ دوستان خاص محصور نمی گردد .

4) ذهن برنامه ریز و رویکرد استراتژیک و بلندمدت به مسائل آموزش و پرورش دارد و در سناریو نویسی برای آینده تبحر ویژه ای دارد بطوریکه همواره یکی از افراد اصلی و موثر در تدوین برنامه های راهبردی و تحولی در وزرارت آموزش و پرورش بوده و در خصوص مسائل رفاهی و معیشتی معلمان طرحها و برنامه های خلاقانه ای دارد .

5) دیگر خصیصه رفتاری او، داشتن نگاه مثبت و امیدوارانه به مسائل و موضوعات است. او معتقد به حرکت تدریجی و گام به گام در تحولات اجتماعی و مدیریتی است و هیچگاه دچار یاس و نا امیدی نمی شود ضمن اینکه با توجه به تجربه اخیر مدیریتی اش در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حمایت موثر هیات دولت از ایشان می تواند در جهت حل چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش گامهای اساسی بردارد .

6) فردی متدین و پاکدست است که وضعیت خانوادگی و عملکرد فردی وی گویای این مهم است اتهامات مالی نسبت داده شده به ایشان بخاطر عضویت در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ناروا و خلاف واقع است و عمدتا رویکرد جناحی و تخریب شخصیتی دارد .

7) یکی ديگر از ويژگي هاي شخصيتی بطحایی سخت كوشي، پرتلاش بودن و وقت گذار بودن است به طوریکه در زمان داشتن سمت اجرايي، به جديت در كار و پيگيري در امور شهرت داشت به همين دليل عليرغم بين بخشي بون عمده فعاليتهايش كمتر وزير يا معاون وزير يا مديركلي از عملكرد ايشان انتقاد داشت و بواقع همه اين جديت او را تحسين مي كردند. همچنين يكي ديگر از نقاط قوت وي پيگيري مستمر و مداوم وي است او هر كاري را شروع كرد ابتدا بررسي عميق روي جوانب و حواشي آن انجام داده و پس از اشراف كامل بر موضوع و با تعامل فعال با ديگر افراد موثر و دخيل در موضوع كار را به انجام مي رساند. دوستان نزديك او مي گويند در برخي از شرايط زماني كه وزير مربوطه در حال تغيير بود و شرايط وزارتخانه مساعد براي كار و فعاليت جدي نبود ولي او كار را طوري پيگيري مي كرد كه انگار فعاليت هاي وزارتخانه در اوج است و اين روحيه مثبت انديشي وي زبانزد تمام افرادي است كه از نزديك او را مي شناسند .

8) يكي از معيارهاي توانمندي افراد، ميزان ظرفيت سازي فرد است بطحایی با شركت در دهها دوره، كنفرانس و سمينار داخلی و بين المللي و مذاکره و گفتگو با هزاران اندیشمند و متخصص ظرفيت بالايي را در مذاكرات و چانه زني ها پيدا كرده و به نوعی ادراک دست یافته است که عناصر عقلانیت، تجربه، اعتدال و حرکت در مسیر اخلاق را در یکدیگر آمیخته و می تواند در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی گامهای اساسی بردارد .

9) اگرچه منتقدین می گویند بطحایی مرد مخاطره و گذر از خود برای مطالبات فرهنگی نیست; جسارت تغییر ندارد; موتور محرکه بالایی برای پیگیری مطالبات فرهنگیان ندارد اما باید بطحایی را در نقش وزیر قضاوت کرد. بعضی از افراد در قالب نقش جدیدی که کسب می کنند تحولات چشمگیری را رقم می زنند به نظر می رسد بطحایی به دلیل تسلط و تجربه بر حوزه کاری آموزش و پرورش می تواند فرد تاثیرگذار و تحول گرایی شود و عین حال در عرصه مدیریت خود تحت تاثیر فرد یا گروه خاصی قرار نگیرد .

10) والاترين هدف وي، خدمت به فرهنگیان و دانش آموزان است كه براي تحقق اين هدف، ايشان اعتقاد دارند كه بايد از تمامي ظرفيتها و توانمنديهاي موجود در وزارتخانه استفاده شود. او در طول خدمت خود با جناح های سیاسی مختلف كار كرده ولی همواره مشی اصلاح طلبی داشته و در تمامي این سالها سعي كرده از ظرفيتها و توانمنديهاي افراد توانمند فارغ از گرایش های سیاسی استفاده كند.

قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل عنوان کرد: امید که در پایان این هفته با رای اعتماد مجلس به سید محمد بطحایی کشتی متلاطم آموزش و پرورش بر ساحل امن و مطمئنی پهلو گرفته و حضور او در راس وزارتخانه بتواند مایه تحول و ایجاد تغییرات مثبت شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار