برنامه‌های نجات‌بخش "بطحایی" برای آموزش‌ و پرورش چیست؟

سید محمد بطحایی که 17 مرداد ماه از سوی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد،46 عنوان برنامه را برای اجرا در وزارت آموزش و پرورش مدنظر دارد که توجه به مهارت آموزی و آموزش فنی و حرفه ای در اولویت آن ارائه شده است.

کد مطلب: ۶۵۱۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، سید محمد بطحایی برای رسیدگی به مشکلات و مسائل آموزش و پرورش در دولت دوازدهم 46 برنامه را اعلام کرده تقویت مهارتهای عملی- علمی و کارآفرینی، توسعه و تقويت آموزشهاي فني و حرفه‌اي و مهارتهاي اساسی زندگی و شهروندی در اولویت اول و دوم قرار دارد و نکته جالب اینکه توسعه و تعمیق فعالیتهای قرآنی در مکان بعدی است.
در این فهرست توسعه مشارکت دستگاههای دولتی و غیردولتی و تدوين و استقرار نظام جامع مشاوره و راهنماي تحصيلي در همه دوره های تحصیلی در جای چهارم و پنجم قرار دارند آن هم در حالی که در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها تاکید شده که آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و مربوط به تمام جامعه است!
ارتقاء کيفيت درس تربیت بدنی و اثربخشی آن در ارتقاء سلامت روحي و رواني دانش آموزان؛ توسعه ورزشهاي همگاني با رويکرد مدرسه محوري و تدوين و استقرار نظام سلامت جسمي و رواني دانش آموزان و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نیز در ادامه اولویت های برنامه بطحایی ارائه شده که نشان می دهد وی به بحث نشاط بین کودکان و نوجوانان، تندرستی و سلامت، لزوم پرداختن به تحرک بیشتر و البته پیشگیری از آسیب ها توجه ویژه ای دارد.
اما شاید جالب ترین نکته ای که در برنامه ارائه شده بطحایی بتوان به آن اشاره کرد" ایجاد نظام جامع رفاه معلمان"است که در جای هشتم قرار داده شده. این نکته شاید نشان دهد که معاون سابق مالی این وزارتخانه عیال وار معتقد است مشکل اصلی این وزارتخانه مالی نیست! البته وی در اولویت های پایین تر این برنامه 4 مورد را به مسائل معیشتی معلمان پرداخته که از سوی دیگر نشان می دهد او به خوبی می داند معوقات فرهنگیان و خواسته مالی آنها خیلی اهمیت دارد.
و نکته پایانی اینکه در این برنامه یک مورد بیشتر توجهات را به خود جلب می کند و آن چیزی نیست جز " توسعه شبکه ملی آموزش و پرورش" که باید دید در این اولویت بطحایی بدنبال چیست و قصد توسعه کدام شبکه ملی را دارد.
عناوین برنامه های بطحایی به شرح زیر است:
_تقويت مهارتهاي علمي ـ عملي و کارآفريني ؛
_توسعه و تقويت آموزشهاي فني و حرفه اي و مهارتهاي اساسی زندگی و شهروندی؛
_توسعه و تعميق فعاليتهاي قرآن، عترت و نماز؛
_توسعه مشارکت دستگاههاي دولتي و غیردولتی؛
_تدوين و استقرار نظام جامع مشاوره و راهنماي تحصيلي در همه دوره های تحصیلی؛
_ارتقاء کيفيت درس تربیت بدنی و اثربخشی آن در ارتقاء سلامت روحي و رواني دانش آموزان؛
_توسعه ورزشهاي همگاني با رويکرد مدرسه محوري؛
_تدوين و استقرار نظام سلامت جسمي و رواني دانش آموزان و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي؛
_ايجاد نظام جامع رفاهي معلمان (نظام خاص پرداخت حقوق، درمان و سلامت، تسهیلات رفاهي ، گردشگري ، منزلت اجتماعي) ؛
_تدوين دستورالعمل نظام جامع مالي و حسابداري تعهدی در آموزش و پرورش ؛
_مديريت بر منابع و مصارف با افزايش بهره وري و تنوع بخشی در تأمین منابع مالي
_اصلاح و منطقي سازي ساختار و تشکیلات تفصيلي واحدهاي سازمانی ؛
_ساماندهي املاک آموزشي، پرورشی و ورزشی و مستندسازي آن ؛
_مديريت تعاملات نظام مند آموزش و پرورش با مجلس شوراي اسلامی و ساير نهادهاي مرتبط؛
_توسعه کمي و کيفي آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان با نيازهاي ويژه
_بازتعریف نقش نهاد خانواده در امر تعليم و تربيت و طراحي و استقرار سازمان غيردولتي انجمن اولياء و مربيان بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري؛
_تدوين راهنماي برنامه درسي متناسب با اسناد تحول و مديريت توليد و اصالح بسته هاي آموزشي، مواد و رسانه های آموزشي مکتوب و غیر مکتوب؛
_توسعه شبکه ملي آموزش و پرورش؛
_مديريت توسعه مدارس غيردولتي برمبناي قانون جديد مدارس؛
_تقويت جايگاه و اثربخشي شوراهاي آموزش و پرورش در پشتيباني از برنامه هاي آموزش و پرورش استاني و منطقه اي؛
_متناسب سازي، مقاوم سازي، ايمن سازي و استانداردسازي فضاهاي آموزشي و پرورشي و ورزشي؛
_توسعه سوادآموزی با روشهاي متنوع و تحکيم و توسعه سواد در راستاي ريشه کني بيسوادي در کشور؛
_ارتقاء به گفتمان ملي در امر آموزش و پرورش و توسعه‌ ارتباطات درون و برون سازمانی و جلب مشارکت عامه در حل مسائل آن ؛
_توسعه و تقويت روابط عمومي و اطلاع رسانی با تاکید بر روشهای الکترونيک؛
_کيفيت بخشي به آموزش و پرورش دانش آموزان ايراني مقيم خارج؛
_توسعه و تقويت ديپلماسي آموزشي و تعاملات بین المللی و اتباع خارجی ؛
_تدوين و استقرار نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان و نظام آموزش حين خدمت ؛
_تدوين و استقرار نظام ملي تربیت معلم و تحول در برنامه های درسي تربیت معلم با ابتناء بر سند تحول ؛
_استقرار نظام جامع برنامه ریزی و بهبود نظام آماري در آموزش و پرورش؛
_توسعه و راهبري فضاي مجازي و توسعه دولت الكترونيك و یکپارچه سازی سامانه های مربوط؛
_تدوين و اجراي برنامه جامع مديريت تأمین و ساماندهی منابع انساني ؛
_تأمین امنيت رواني و حفظ كرامت نيروي انساني؛
_استقرار نظام ارزشيابي مؤلفه های آموزش و پرورش و بر اساس برنامه های زير نظام پژوهش و ارزشيابي سند تحول ؛
_بهره برداری از فناوریهای نوين در حوزه سنجش و ارزشيابي و فرايند بر اجراي آزمونهای تحليلي ؛
_شناسايي دانش آموزان داراي استعدادهاي برتر با توسعه طرح شهاب؛
_کیفیت بخشی به آموزش و پرورش دانش آموزان داراي استعدادهاي برتر با توجه به ساحتهای شش گانه تربيت؛
_بهره گیری از ظرفیتهای حوزه های علميه در امر پژوهش و تربيت ديني دانش آموزان از طريق تقويت ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش؛
_صيانت از حقوق مردم و توسعه نظام ارزيابي عملكرد؛
_کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزش و پرورش مدارس شاهد و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت؛
_توان افزايی و ارتقاء نقش زنان در فرآيند تعليم و تربيت و توجه ويژه به تربيت دختران؛
_بازمهندسي وکیفیت بخشی به فرايندهاي گزينش نيروي انساني؛
_ايجاد و تقويت نهادها و سازمانها و تشکل های علمي و حرفهاي معلمي براي مشاركت در امور غيرحاكميتي
_توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی برای تامین حداکثری منابع انسانی در آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار