جامعه همواره حافظ و قدردان شعرا و هنرمندان مردمی است

خبرگزاری پانا:عضو هیئت علمی همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار گفت: جامعه همواره حافظ و قدردان شعرا و هنرمندان مردمی است.

کد مطلب: ۲۵۴۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، صمد رحمانی اظهار داشت: شاعری که در مسیر صحیح و انسانی با حفظ کرامت مردم، میهن و اعتقاداتش زندگی کند، جامعه نیز تا سالها و قرنها قدردان و حافظ نام و آثارش خواهد بود.

وی گفت: این همایش به مناسبت شصتمین سال چاپ «حیدربابایه سلام» با محوریت فرهنگ مردم در اشعار شهریار در سالروز درگذشت این شاعر بزرگ معاصر با حضور میهمانانی از چندین کشور خارجی برگزار می شود.

وی تاکید کرد بزرگداشت این شاعر ملی که هرساله همزمان با سالروز درگذشت وی برگزار می‌شود، امسال نسبت به سالهای قبل از ویژگی محسوسی برخوردار است و سعی شده از خروجی بهتری برخوردار باشد.

رحمانی تاکید کرد: این همایش دستاوردهای پربرکتی به همراه خواهد داشت که از جمله چاپ چندین عنوان کتاب با محوریت، توجه به نقش و جایگاه شعر شهریار در دنیا از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد: اشعار شهریار نه تنها در ایران و کشورهای همسایه بلکه در اروپا نیز تاثیرگذار و پرطرفدار است و مقالاتی که از کشورهای دیگر داشتیم، نشان دهنده بررسی آثار این شاعر بزرگ در عرصه جهانی است.

رحمانی افزود: شهریار از معدود شاعرانی است که به ادبیات دنیا وارد شده و ادبیات ایران را نه تنها در میان ادیبان و پژوهشگران بلکه در عرصه مردمی و گستره عام جوامع به جهانیان معرفی کرده است.

این عضو هیئت علمی همایش بین‌المللی «فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار»، با اشاره به حضور شهریار در میان مردم و در مسائل روز جامعه گفت: شهریار بطور کامل و جامع در اشعارش به مسائل و دغدغه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی مردم پرداخته است.

وی افزود: شهریار از ابتدای جوانی شاعری انقلابی و تکیه کلامش اجرای قوانین قرآن و دستورات ائمه اطهار بود. وی بعد از انقلاب اشعاری در دفاع از قیام و خواسته های مردم داشته و در جنگ تحمیلی نیز به ستایش رزمندگان جبهه های حق علیه باطل پرداخته است.

رحمانی، عمده‌ترین تاثیر شهریار را از قرآن و احادیث و مجموعه باورهای دینی مردمش که در اشعارش نمود می یابد عنوان کرد و گفت: این تاثیر در وهله اول از حافظ بوده که چند قطعه شعرش را به اقتباس از او نوشته و بعد از حافظ، نظامی گنجوی در ذوق و رشد ادبی شهریار تاثیر فراوانی داشته است.

وی تاکید کرد: شهریار در قرن بزرگان شعر و ادبیات به دنیا آمد، با شعرای مطرحی چون بهار، نیما، اخوان ثالث، نباتی و ... که هر کدام به تنهایی افتخاری برای ادبیات کشور محسوب می شوند معاصر بوده و در کنار اینها مطرح بودن کاری بس سخت است که شهریار به حق بزرگوارانه از عهده آن برآمده است.

گفتنی است صمد رحمانی به سال 1334 در مشکین شهر متولد شده و در سال 1351 دیپلم دانشسرای مقدماتی را در تبریز کسب کرده است.

وی مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را به ترتیب در سالهای 64، 74 و 87 در رشته ادبیات گذرانده و در حال حاضر مدرس ادبیات داستانی در دانشگاه و مراکز فرهنگی هنری و انجمن علمی معلمان است.

رحمانی چندین مجلد در حوزه ادبیات و شعر منتشر کرده است که از آن جمله، «عروض به زبان ساده» 1372، «مقایسه عروض آذربایجانی و عروض فارسی» 1379، «سیری در دنیای داستان نویسان» 1381، «نقد ادبی» 1381، «ادبیات کودکان» 1382، «ساختار داستانهای امروز» 1390، «دستور زبان آذربایجانی» 1391، «تصاویر و آرایش های ادبی»‌1391، «وزن شعر شهریار» 1373 و ... بوده و چندین مقاله در نشریات متعدد منتشر کرده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار