یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

شناسایی باندهای سوءاستفاده‌گر از کار کودک قوی‌‌ترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس گفت شناسایی باندهایی که کودکان را به‌کار می‌گیرند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند، قوی‌ترین حرکتی است که از سوی دولت جدید می‌تواند صورت پذیرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی باندهای سوءاستفاده‌گر از کار کودک قوی‌‌ترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد

سهراب مظاهری در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «آمار‌ کودکان کار و کودکان رها‌شده در جامعه بالا بوده و رو به تزاید است. ریشه این اتفاق برای جامعه روشن است که این‌ کودکان از توانایی تربیت و هدایت خانوادگی بی‌بهره هستند و نهاد خانواده نمی‌توانند این افراد را تحت حمایت کافی قرار دهد.»

وی افزود: «ریشه اصلی این عدم توانایی، فقر است که یک عارضه بزرگ اجتماعی بوده و اکنون رو به فزونی است. به نظر می‌رسد دولت جدید در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزش و پرورشی که به آینده مربوط می‌شود، باید هر چه زودتر با اولویت جدی برای رفع این عارضه بزرگ اجتماعی و خطرآفرین اقدام کند.»

مظاهری بیان کرد: «در همه کشورها از این دست کودکان وجود دارند و اصولا برای آن‌ها نهادهایی تشکیل می‌شود. در ایران نیز از این دسته نهادها وجود دارد که به نوعی سازمان‌های بازرسی و بررسی هستند و  در وزارت کار در ایران وجود دارند که عوارض ناشی از فقر و بیکاری را پیگیری می‌کنند.»

این جامعه‌شناس ادامه داد: «آسیب‌پذیرترین  قشر در جامعه همین کودکان هستند که طبق آمارهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تحقیقات صداوسیما می‌دهند تعداد آن‌ها از چندین میلیون هم در حال گذر است که این عارضه نیازمند برنامه کلان و حمایت رسمی و قانونی از سوی دولت است.»

وی تاکید کرد:‌ «باید در اولین اقدام دولت جدید، سازمان بازرسی و بررسی وزارت کار وضعیت این کودکان کار را مورد بررسی قرار دهند و با اقدامات و برنامه‌های همه‌جانبه که بتوان بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرد، دقت کرد که چه تعداد کودک اکنون سرگردان هستند و چه برنامه‌ای باید برای آن‌ها طراحی کرد. با این روند می‌توان فهمید چه تعداد کودک در کجا مستقر بوده و به چه کارهایی مشغول هستند و در مرحله بعد فهمید که آیا کارگاه‌هایی وجود دارند که این کودکان را به کار می‌گیرند یا خیر؟ با این کار باندهایی که از کودکان انواع سوءاستفاده‌ها را می‌کنند، شناسایی می‌شوند.»

مظاهری افزود: «به‌طور مثال اشخاصی در شهر وجود دارند که با یک وانت کودکان را سوار و پیاده می‌کنند و یک نفر آن‌ها را مدیریت می‌کند و در آخر شب آن‌ها را دوباره جمع می‌کنند. به این ترتیب شناسایی این باندها سهل‌الوصول است. شناسایی این باندها قوی‌ترین حرکتی است که از سوی دولت جدید می‌تواند صورت پذیرد.»

این جامعه‌شناس درخصوص نقش سازمان‌های مردم نهاد در رفع این بحران اجتماعی، بیان کرد: «سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه وجود دارند اما  از لحاظ مالی ممکن است شاید چندان موفق نباشند. دولت و رسانه‌ها می‌توانند از آن‌ها حمایت‌های مالی و رسانه‌ای انجام دهند تا این سازمان‌ها در رفع این بحران اجتماعی مکمل باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار