معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به پانا خبر داد؛
تحصیل ۱ درصد دانشآموزان مدارس سمپاد در رشتههای فنیوحرفهای در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۸۱۸ دانشآموز مدارس سمپاد در رشتههای فنی و مهارتی مشغول تحصیل هستند
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از افزایش دانشآموزان رشتههای مهارتی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خبر داد.
فرهاد فتحینژاد در گفتوگو با پانا درباره هنرستانهای سمپاد گفت: «در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تعداد دانشآموزان متوسطه اول سمپاد ۵۲ هزار و ۸۹۹ نفر و تعداد دانشآموزان متوسطه دوم ۷۶ هزار و ۹۸۹ نفر بوده که در مجموع بر این اساس ۱۲۹ هزار و ۸۸۸ دانشآموز سمپادی در سال گذشته در حال تحصیل بودهاند. از میان کل دانشآموزان متوسطه دوم مدارس سمپاد، ۲۹ درصد دانشآموزان در رشته ریاضی فیزیک، ۶۰ درصد در رشته علوم تجربی و ۱۰ درصد در رشته ادبیات و علوم انسانی و ۱ درصد در رشتههای فنیوحرفهای تحصیل کردهاند. نکته قابل توجه در مقایسه آماری رشتههای مختلف مدارس سمپاد در سالهای تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و ۱۴۰۳-۱۴۰۲، افزایش دانشآموزان رشته مهارتی است.»
هدف از سمپاد مهارتی چیست؟
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه افزود: «سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان طرح «سمپاد مهارتی» را جهت شناسایی و هدایت دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان به «رشتهها، حِرَف و مهارتهای مورد نیاز حال و آینده کشور» با اهداف ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی، شناسایی دانشآموزان خلاق و نوآور و ارتقای مهارتهای کارآفرینی دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و تربیت افراد ماهر متناسب با نیازهای صنعت و فناوری، اجرا کرده است.»
وی گفت: «از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ با رویکرد گسترش آرام و منطقی آغاز و جذب دانشآموزان مستعد و علاقمند به تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای در دبیرستانهای دوره دوم استعدادهای درخشان آغاز شده و تاکنون در ۱۲ استان در حال رشد تدریجی است.»
هنرستانهای سمپاد آزمون ورودی دارد
فتحینژاد افزود: «جذب دانشآموزان در طرح سمپاد مهارتی، بر مبنای علاقمندی دانشآموزان، از طریق برگزاری آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم دوره دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان انجام میشود.»
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان سمپاد گفت: «در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۸۱۸ دانشآموز مدارس سمپاد در رشتههای شبکه و نرمافزار، فتوگرافیک، پویانمایی و الکترونیک در ۱۱ استان البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، شهر تهران، کرمان، همدان، یزد، خوزستان، قم و اصفهان مشغول به تحصیل هستند.»
نیازمندیهای ایجاد سمپاد مهارتی
وی درباره شرایط ایجاد سمپاد مهارتی گفت: «ایجاد رشته مهارتی در سمپاد نیازمند شرایط و اخذ مجوزهای مختلفی است. اخذ مجوز ایجاد رشته مورد نظر از دفتر آموزشهای فنیوحرفهای معاونت آموزش متوسطه توسط آن اداره کل یکی از این مجوزها است.»
فتحینژاد در ادامه افزود: «اداره کل آموزش و پرورش استان با سازمان سمپاد مبنی بر اعلام نتیجه بررسی تمام جوانب ایجاد رشته مهارتی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ صرفاً در یک شهرستان مکاتبات رسمی داشته و استان بر تأمین نیروی انسانی توانمند مرتبط و تجهیز مدرسه مجری طرح سمپاد مهارتی به امکانات و تجهیزات آموزشی و استاندارد مورد نیاز متعهد شود.»
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره ادامه روند ایجاد مدارس سمپاد مهارتی افزود: «کارشناسان این سازمان جهت تأیید فضا و تجهیزات از مدارس بازدید میدانی به عمل آورده و در صورت عدم تامین منابع لازم و امکانات و تجهیزات مورد نیاز، درخواست ایجاد رشته، مورد پذیرش قرار نمیگیرد.»
وضعیت هنرستانهای سمپاد در سال تحصیلی پیشرو
وی درباره اخذ مجوزها برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ گفت: «سازمان سمپاد با ایجاد رشته گرافیک در هنرستان سعدی مشهد مقدس و شبکه و نرمافزار در مدارس فرزانگان دو اهواز و فرزانگان حکیمزاده یزد موافقت کرده است.»
ارسال دیدگاه