رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ رونامایی خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی از آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ خبر داد و گفت یکی از راهبردهای سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد شفافیت، انتشار عمومی و رایگان داده‌های بازار دارویی کشور است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ رونامایی خواهد شد

سید حیدر محمدی از انتشار آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۲ کشور خبر داد و گفت: هدف از انتشار این داده‌ها، دسترسی عادلانه به داده‌های بازار دارویی کشور، کمک به توسعه صنعت و بازار دارویی، کمک به برنامه‌ریزی شرکت‌ها در خصوص تامین دارو، ارتقاء شفافیت در راستای نظارت عمومی بر سازمان غذا و دارو بوده و ارائه داده‌ها در قالب داشبورد قابل بهره‌برداری برای تمامی اقشار جامعه و ذی نفعان است.

وی افزود: تمامی داشبوردها قابلیت جستجوی چندگانه و پیشرفته داشته و در قالب نمودارهای مختلف، آنالیزهای کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: داشبوردهایی که پیش از این توسط اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل در بستر Publicbi.fda.gov.ir‌ منتشر شده‌اند شامل داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار بخش سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، داشبود آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده و داشبورد مجوز ترخیص کالای سلامت بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار «پخش» سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: این داشبورد داده های فروش اقلام دارویی شرکت های پخش به داروخانه ها را ارائه و نزدیکترین داده قابل اتکا به مصرف اقلام دارویی هستند.

به گفته وی، اطلاعات ارائه شده در داشبورد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شامل ارزش ریالی و مقدار عددی بازار دارویی کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی، سهم ریالی و عددی هر یک از شرکتهای تامین کننده و پخش از کل بازار دارویی کشور، از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو هستند.

محمدی تصریح کرد: داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار «تامین کننده» نیز داده های اقلام دارویی که توسط شرکت تامین کننده بعد از تامین، شناسه گذاری (برچسب گذاری) شده و در سامانه تیتک بارگذاری شده بوده و نشان دهنده میزان تامین دارو به صورت واردات و تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ارائه شده در داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده نشان دهنده ارزش ریالی و مقدار عددی داروی تامین شده کل کشور هر یک از شرکت‌ها و یا هر یک از پروانه‌های دارویی و سهم ریالی و سهم عددی هر یک از شرکت‌های تامین کننده از داروهای تامین شده کل کشور از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو است.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، داشبورد آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ بر اساس اظهار پخش نیز بر اساس داده‌های فروش شرکت‌های پخش به داروخانه‌ها و تمامی داده‌هایی که طی سال توسط شرکت‌های پخش در سامانه تیتک بارگذاری شدند، جمع بندی و مجددا با شرکت‌ها چک می شوند و در نهایت در قالب آمارنامه دارویی آن سال منتشر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار