برنامه‌های پیشنهادی گزینه دولت چهاردهم برای وزارت آموزش‌و‌پرورش؛ از تامین عدالت و ارتقای کیفیت ‌تا توسعه فعالیت‌های فرهنگی و فناوری‌های نوین‌

تهران (پانا) - برنامه‌های پیشنهادی علیرضا کاظمی گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های پیشنهادی گزینه دولت چهاردهم برای وزارت آموزش‌و‌پرورش؛ از تامین عدالت و ارتقای کیفیت ‌تا توسعه فعالیت‌های فرهنگی و فناوری‌های نوین‌

در برنامه‌ای که از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، ضمن استناد به رهنمودها و منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون اساسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه هفتم پیشرفت؛ وضعیت موجود آسیب‌شناسی شده است.

‌همچنین در این برنامه ۷ رویکرد اصلی دولت چهاردهم به شرح زیر اعلام شده است:
۱. توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان 
۲. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی
۳. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان
۴. مردمی‌ساز‌ی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی
۵. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی 
۶.‌ توسعه و تعمیق برنامه درسی  
۷.  تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناور ی‌های نوین و هوش مصنوعی

اقدامات اولویت‌دار و فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

۱. برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ (پروژه مهر)

۲. پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل‌، پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲‌، حق‌التدریس و حق‌الزحمه امتحانات و غیره

۳. ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر‌اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان 

۴. پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور

۵. ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴

۶. شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی

۷. تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار آن

۸. بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه‌بندی در سراسر کشور بر‌اساس آیین‌نامه

۹. شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن

۱۰. تدوین و تصویب «سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت» (ماده ۸۸ قانون)

۱۱. ‌پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی

۱۲. تدوین و تصویب «برنامه تقسیم کار ملی‌، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استانداردهای ارزشیابی سند» (برنامه هفتم، ماده ‌۹۲ بند الف)

۱۳. ‌تصویب سند تحول بنیادین (ترمیم یافته) در شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی

اهداف و برنامه‌های پیشنهادی علیرضا کاظمی

هدف ۱ - تامین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای دانش‌آموزان 

برنامه‌ها:

الف) توجه خاص به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته‌:

• برخورداری از فرصت‌های برابر و باکیفیت آموزشی و پرورشی برای تمامی دانش‌آموزان و اجرای برنامه‌های جبرانی و حمایتی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و مرزی

• ارتقای کیفیت کالبدی و آموزشی مدارس دولتی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با بهره‌گیری از منابع دولتی و کمک «خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار» (نقشه راه سند تحول بنیادین)

ب) بازماندگان از تحصیل‌:

• سنجش مستمر وضعیت نشانگر بازماندگان از تحصیل در نظام آموزشی (‌نقشه راه سند)

• شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل با اتخاذ سیاست‌های قانونی و تشویقی مناسب (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• تدوین «برنامه درسی متناسب با جذب بازماندگان از تحصیل» به‌منظور تنوع‌بخشی و ایجاد انعطاف در نحوه اجرای برنامه‌ها، شیوه‌ها و ساعات آموزشی و تصویب آن در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش (برنامه هفتم، ماده ‌۹۰ بند الف)

• ارائه خدمات با‌کیفیت تربیتی به دانش‌آموزان مناطق کمبرخوردار با حفظ کرامت آنان و رعایت اقتضائات بومی و حذف بازماندگی از تحصیل با استفاده از ظرفیت نهادهای ذیربط حا‌کمیتی و مردمی (نقشه راه سند)

• تهیه و تأمین کتب درسی و تغذیه رایگان، بسته‌های حمایتی از قبیل نوشت‌افزار و کیف، کفش و پوشا‌ک و هزینه‌های ایاب و ذهاب و منابع آموزشی و کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان یا اعطای کمک نهادهای حمایتی به خانواده وی از طریق واحدهای آموزشی (‌ماده ۹۰ قانون برنامه)

• توسعه آموزش پیش‌دبستانی با اولویت مناطق دوزبانه و کم‌برخوردار (سند تحول بنیادین)

• توسعه مدارس شبانه‌روزی، روستا‌مرکزی، عشایری، استثنائی و آموزش از راه دور با اولویت تأمین هزینه‌های وسیله ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان روستایی، عشایری و استثنائی (به‌ویژه دختران) (برنامه هفتم، ماده ‌۹۰ بند پ)

• انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه آموزش‌های مادام‌العمر در بین گروه‌های سنی (نقشه راه سند تحول بنیادین) 

هدف ۲ - ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی

برنامه‌ها:

الف) ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی (دوره‌های کودکستان و ابتدایی) به‌عنوان زیر‌ساخت تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان

• طراحی و تدوین ‌معیارها و ضوابط اداره کیفی کودکستان‌ها (با رعایت ماهیت غیردولتی آن‌ها) مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی در زمینه‌های آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری  (ماده ۸۹ قانون)

•ارتقای کیفیت در ارایه دروس علوم، ر‌یاضی‌، خواندن و نوشتن (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• ایجاد ‌بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی‌ برای دانش‌آموزان در قالب ‌پرونده الکترونیکی آموزشی، رشدی- تربیت (ماده ۸۹ قانون)

ب) ارتقای کیفیت شایستگی‌های دانش‌آموزان:

• بازطراحی برنامه‌های درسی برای تحقق تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان با تأکید بر انس با قرآن و مکتب اهل بیت (ع) با رویکرد فطری-توحیدی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• تقویت و توسعه آداب و مهارت‌های زندگی با تأکید بر افزایش روحیه پرسشگری، تفکر انتقادی و روش‌های حل مسأله در بین دانش‌آموزان (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• راه‌اندازی بازار مجازی و غیرمجازی ‌«نوجوان کارآفرین‌» در راستای بهینه‌سازی دوران نوجوانی، هویت‌بخشی به نوجوانان و آماده‌سازی نیروی انسانی کارآمد در نقش‌های خانوادگی و هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و مستندسازی فعالیت نوجوانان (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• برخورداری بیشتر دانش‌آموزان از تفکر‌، فضایل اخلاقی، کارآفرینی، سلامت و نشاط، سواد رسانه‌ای و دیجیتالی، مهارت‌های زندگی با سبک ایرانی-اسلامی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• توسعه هنرستان‌ها و رشته‌های آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و کار و دانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها با مشارکت سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری و هنرستان‌های وابسته به دستگاه‌ها (برنامه هفتم، ماده ‌۸۹ بند ث)

ج) ارتقای کیفیت آموزش نیروی انسانی و توانمند‌سازی معلمان و مدیران مدارس

• تدوین نظام انضباطی معلمان‌، اعم از احراز صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان علاوه بر گزینش بدو خدمت، در طول سنوات خدمتی در قالب اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه معلمی و نظام ارز‌یابی مشارکتی (ارز‌یابی به وسیله خانواده‌های دانش‌آموزان و مدیران مدرسه) متناسب با نظام رتبه‌بندی معلمان (تبصره ماده ۸۸ قانون برنامه)

• تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها و توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید‌رجائی به‌عنوان تنها طریق انحصاری جذب و تربیت نیروهای مورد‌نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

د) ارتقای کیفیت کالبدی‌، تجهیزات و فناوری‌های آموزش مدارس دولتی

• پیگیری برای ‌باز‌پس‌گیری و تخلیه ساختمان و فضاهای مربوط به کلیه دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی به استثنای دانشگاه‌های فنی‌و حرفه‌ای‌ که در سال‌های گذشته در فضاهای متعلق به آموزش و پرورش و زیرمجموعه آن مستقر شده‌اند و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان (ماده ۹۲ قانون برنامه)

• تقویت و توسعه مدارس هوشمند، فراهم‌آوردن امکان دسترسی به کتب درسی و کمک آموزشی و ایجاد فضای ایمن و پاک مجازی با همکاری شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و با مشارکت و کمک‌های اولیاء، با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای و تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و منابع مالی مورد نیاز فدراسیون ورزش دانش‌آموزی و هیأت‌ها و انجمن‌های ورزشی تابعه آن، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجائی، جبران خدمات معلمان تربیت‌بدنی در ساعات غیرموظف و راه‌اندازی کانون‌های تربیتی- تندرستی و باشگاه‌های استعدادیابی ورزشی در سطح استان‌های کشور (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• احداث حداقل دویست مجتمع آموزشی پرورشی بزرگ‌مقیاس (حیات طیبه) با اولویت زمینه‌ای خود و یا دستگاه‌های وابسته (برنامه هفتم، ماده ‌۹۲ بند الحاقی ۶)

• به‌کارگیری فناوری‌های نوین در ارائه خدمات اداری و آموزشی و پرورشی و سامانه جمع‌سپاری خدمات و فرایندهای کاری با تأ‌کید بر تکمیل و یکپارچه‌سازی نظام آماری و سامانه‌های کاربردی آموزش و پرورش با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و مطالعات ملی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• کاهش تنوع مدارس با رویکرد گسترش عدالت آموزشی و جلوگیری از بازتولید طبقات اجتماعی

هدف ۳ - صیانت از معلمان‌، دانشجو‌معلمان‌، دانش‌آموزان و حریم فضاهای آموزشی مدارس

برنامه‌ها:

الف) تکریم ارزش و کرامت انسانی معلم (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• ارتقاء شأن اجتماعی معلم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های مرجع و مورد اعتماد اجتماعی

• بازنگری در ملاک‌ها و معیارهای گزینش معلمان با تاکید بر شاخص‌های علمی، دینی، اجتماعی و سیاسی با هدف حفظ کرامت انسانی آن‌ها و ارتقای هویت حرفه‌ای

• بررسی مجدد و احقاق حق داوطلبان ورود به خدمت در سال‌های گذشته

• ‌ارایه خدمات و مشاوره‌های حقوقی برای رفع مشکلات قضایی فرهنگیان مرتبط با حوزه آموزش و پرورش در دادگاه‌های صالحه 

ب) بالندگی فرهنگی‌، اجتماعی و سیاسی معلمان و دانش‌آموزان در محیط مدرسه

• صیانت از معلمان در محیط آموزشی مدرسه

• تدوین دستورالعمل‌های عادلانه و منصفانه برای ابراز آزادانه نظرات‌، انتقادها و پیشنهادات توسط فرهنگیان‌، تشکل‌های صنفی‌، اجتماعی و سیاسی در چهارچوب نظام

• تقویت بالندگی‌های سیاسی و اجتماعی دانشجومعلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید‌رجایی به‌منظور ارتقای مهارت تفکر انتقادی در بین معلمان آینده و انتقال آن به دانش‌آموزان

هدف ۴ - تقویت سازوکارهای مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی

برنامه‌ها:

• توسعه مشارکت فرهنگیان در فرآیند بهسازی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• بازاندیشی در ساختار متمرکز و مشارکت‌‌زدای آموزش و پرورش (ماده ۹۱ قانون برنامه)

‌• استقرار الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تأ‌کید بر پیوند مدرسه با نهاد مسجد، نهادهای مذهبی، انقلابی، فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گروه‌های جهادی و خانواده و جلب مشارکت‌های آموزشی و تربیتی مردمی و اعطای اختیارات مالی، مدیریتی، آموزشی و پرورشی لازم به مدارس مربوط (برنامه هفتم، ماده ‌۹۱ بند الف)‌

• تقویت مدارس دولتی از جهات مختلف کمی و کیفی در عرصه‌های علمی، تربیتی، مهارتی و ارتباط با اجتماع و خانواده (اصل مدرسه‌محوری) (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• ایجاد بستر مناسب برای فعالیت خیرین مدرسه‌یار و واقفین آموزشی و تربیتی و نیز مراکز نیکوکاری (ماده ۹۲ قانون برنامه)

• تنظیم و اجرای سیاست‌های حمایتی از خیرین مدرسه‌ساز و منظور نمودن معادل کمک‌های تحقق‌یافته آنان جهت تکمیل طرح‌(پروژه)های نیمه‌تمام خیرین در بودجه سنواتی (ماده ۹۲ قانون برنامه)

• طراحی و تدوین نظام جامع مشارکت مردمی در آموزش و پرورش (نقشه راه سند تحول)

• ظرفیت‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه آموزش و پرورش جهت نقش‌آفرینی موثر آنان در تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض (نقشه راه سند)

• معین کردن مدارس برخوردار برای مدارس غیربرخوردار و محروم به‌منظور تامین وسایل و نیازهای آموزشی و تجهیز آزمایشگاه مدارس (نقشه راه سند تحول)

• اصلاح ساختار انجمن اولیا و مربیان در سطوح مناطق، استان‌ها و ستاد و ارتقای تعاملات خانواده و مدرسه و نظارت درون مدرسه‌ای

هدف ۵ - آموزش و پرورش بعنوان رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی

برنامه‌ها‌:

الف) تدوین لوایح، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مرتبط با قانون برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

• ابلاغ برش‌های سالیانه نقشه راه سندتحول بنیادین آموزش و پرورش

• تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی احکام برنامه هفتم توسعه جهت تصویب در دولت

• تهیه و ابلاغ برش‌های سالیانه شاخص‌های جدول ۲۰ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم توسعه به معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل 

ب) افزایش تدریجی منابع مالی و بودجه وزارت آموزش و پرورش

• تقویت منابع مالی و محتوایی ‌نظام رتبه‌بندی معلمان و نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای‌ آنان مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین و عملکرد آموزشی معلمان (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• ایجاد سازوکارهای مناسب در تأمین ‌سرانه مدارس و توز‌یع عادلانه سرانه دانش‌آموزی‌ در ابتدای سال تحصیلی به مدارس، بالاخص مناطق محروم و کمترتوسعه یافته (ماده ۸۹ قانون) 

• طراحی سازوکارهای لازم برای توز‌یع منابع مالی متناسب با برنامه در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای با رویکرد عدالت‌محوری و شفافیت (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)‌

• شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم اعتبارات آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی دولت و تولید ناخالص داخلی (GDP) به تدر‌یج و طی ۴ سال (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان‌ با هدف تعیین وضعیت حقوقی و در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آن‌ها، نقش‌پذیری فرهنگیان در هیئت‌امنا و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی و رفع تعارض منافع‌ (برنامه هفتم، ماده ‌۸۸ بند چ، تبصره ۲)

• تدوین و تصویب آیین‌نامه نحوه وصول درآمدها و هزینه‌کرد وجوه در‌یافتی حاصل از خدمات فوق‌برنامه آموزشی، مهارتی، فرهنگی، هنری، تربیتی، ورزشی (برنامه هفتم، ماده ‌۸۹ بند ج، تبصره ۲)

ج) تقویت گفتمان تحول‌آفرین آموزش و پرورش

• توسعه گفتمان سند تحول بنیادین به کشورهای منطقه و جهان اسلام برای غنی‌سازی برنامه‌های آموزشی و پرورشی مبتنی بر تعالیم اسلامی و حضور اثربخش در جهان اسلام (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• تقویت دیپلماسی آموزش‌ در سطوح مختلف نظام آموزشی

• ارتقای جایگاه آموزش و پرورش ایران در مطالعات و ارزشیابی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• تحول در حوزه فناوری و نوآوری در جهت ارتقای کیفیت یادگیری با ورود هوش مصنوعی و متاورس و ابزارهای جدید نظیر واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR‌) و ترکیب این دو واقعیت (MR‌) یا واقعیت گسترده (XR‌) به فرایند تعلیم و تربیت

د) پرهیز از سیاست‌زدگی

• انتصاب مدیران بر‌اساس الگوی شایسته‌سالاری و پرهیز از اعمال سلیقه‌های سیاسی و جناحی در عزل و نصب مدیران (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

ه) سرمایه انسانی

• تدوین ‌سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت (ماده ۸۸ قانون)

• استفاده از منابع و ظرفیت ‌صندوق ذخیره فرهنگیان‌ برای توسعه خدمات رفاهی، با اولویت مسکن، تسهیلات بانکی، منبع پایدار مالی برای دوره بازنشستگی و خدمات درمانی تکمیلی به آن‌ها (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• بازنگری و اصلاح قانون متعهدین خدمت و قانون گزینش معلمان (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• شناسایی و جذب استعدادهای برتر معلمی به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید‌رجایی (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• طراحی و استقرار پایگاه جامع اطلاعاتی و سامانه یکپارچه و کارآمد مدیریت منابع انسانی و اتصال آن به سایر سامانه‌های مدیریتی و مکان‌محور کشور‌، بر‌اساس شاخص‌های مصوب (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• ایجاد نظام بازآموزی مستمر کارکنان و استقرار نمایه رشد معلمی مبتنی بر نیازسنجی (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

هدف ۶ - ترویج نگاه مطلوب به جایگاه مدارس در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی:

برنامه‌ها:

الف) پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

• تدوین برنامه جامع ‌تأمین سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان و پیشگیری و مقابله به‌هنگام و مؤثر با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان‌، با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌ها و نهادهای متولی، اعم از وزارت کشور‌، سازمان‌های بهزیستی کشور‌، صدا‌‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران و شورای اجتماعی کشور و دستگاه‌های درمانی، حمایتی، انتظامی، قضائی، فرهنگی، ورزشی و تربیتی و تجمیع منابع قابل اختصاص (قانون برنامه هفتم)

• ارتقاء کمی و کیفی خدمات مشاوره‌ای مؤثر در مدارس به‌عنوان پایگاه‌های اصلی تربیت‌، در فرآیند مصون‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در دوره‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی با همکاری سازمان‌ها، نهادهای تخصصی (نقشه راه سند تحول بنیادین)

• تقویت فعالیت‌های محتوایی و عملیاتی برای ترویج فرهنگ حفظ محیط‌ز‌یست در بین دانش‌آموزان (نقشه راه سند تحول بنیادین)

ب) تقویت برنامه‌های قرآنی‌، پرورشی و سلامت روحی

• غنی‌سازی برنامه‌های قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی در مدارس و تأمین سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان و پیشگیری یا مقابله به‌هنگام و مؤثر با آسیب‌ها و مخاطرات اجتماعی دانش‌آموزان با بهره‌گیری از انواع روش‌های تربیتی و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرائی، مساجد، آستان‌های مقدس و حوزه‌های علمیه، گروه‌های جهادی، سازمان‌های بسیج مستضعفین، بسیج دانش‌آموزی، بسیج فرهنگیان، سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اردوگاه‌های وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی و مشارکت دانش‌آموزان مستعد و علاقمند و خانواده‌ها، بر‌اساس ‌نظام جامع امور تربیتی‌ و ‌نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• تسهیلگری و فراگیر‌کردن انواع روش‌های تربیتی از جمله اردوهای علمی، فرهنگی، ورزشی، ز‌یارتی، راهیان نور‌، اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت دانش‌آموزی با رعایت ملاحظات تربیتی (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• ایجاد شهر کودک و نوجوان به‌منظور تقویت ایمان و تربیت و اخلاق اسلامی (رشد-‌سرگرمی)، (سرگرمی‌-خلاقیت) و (سرگرمی- مهارت) توسط بخش غیردولتی از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (قانون برنامه هفتم)

• تدوین آیین‌نامه بهره‌برداری از فضا و فروش تولیدات و محصولات هنرستان‌های دولتی، مدارس دولتی و مراکز دولتی آموزش و پرورش و نحوه وصول درآمدها و هزینه‌کرد وجوه در‌یافتی حاصل از خدمات فوق‌برنامه آموزشی، مهارتی، فرهنگی، هنری، تربیتی و ورزشی و غنی‌سازی اوقات فراغت در ساعات غیر‌آموزشی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• تدوین آئین‌‌نامه استفاده از ظرفیت مدارس و مراکز آموزش و پرورش و معلمان و مربیان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای در اجرای فوق‌برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و تربیتی در ساعات غیر آموزشی و ایام تعطیل با رعایت موازین شرعی (ماده ۸۹ قانون برنامه)

• ایجاد ‌بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی‌ برای دانش‌آموزان در قالب ‌پرونده الکترونیکی آموزشی - رشدی - تربیتی (برنامه هفتم، ماده ‌۸۹ بند ت)

هدف ۷ - توسعه و تعمیق برنامه درسی:

برنامه‌ها:

• تدوین و تصویب نظام‌واره شایستگی‌های مشترک و پایه دانش‌آموزان (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

•تدوین هویت دوره‌های تحصیلی (ویژگی‌های رشدی و تفاوت‌های فردی) (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری با تأکید بر شایستگی‌های مشترک، هویت دوره‌ها و اهداف خاص هر یک از حوزه‌ها و ... (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• بازطراحی عناوین جدول و ساعات دروس بر مبنای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• تولید بسته‌های تربیت و یادگیری متناسب با محتوای درسی جدید (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• ارزشیابی اجرای برنامه درسی‌/‌بسته‌های تربیت و یادگیری متناسب با محتوای جدید (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• طراحی و اجرای فرایند هدایت تحصیلی مبتنی بر پرونده رشدی دانش‌آموزان (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• تدوین و تصویب استانداردها و ضوابط اداره کیفی کودکستان‌ها‌  (با رعایت ماهیت غیردولتی آن‌ها)، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی در زمینه‌های آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری (برنامه هفتم، ماده ‌۸۹ بند الف)

• تدوین و تصویب ‌نظام جامع امور تربیتی (برنامه هفتم، ماده ‌۸۹ بند ج)

• ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری مانند پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، با رعایت اصل غنی‌سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه‌ها (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• بازنگری برنامه درسی مبتنی بر نیازها، سلایق و علایق جدید مخاطبین (دانش‌آموزان نسل آلفا و زد) با حفظ باورهای ملی و دینی

هدف ۸ - تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی

برنامه‌ها:

• راه‌اندازی‌ ابر ملی دانش‌آموزی ‌برای اختصاص فضای مورد نیاز دانش‌آموزان به ذخیره و باز‌یابی اطلاعات آموزشی و فرهنگی (نقشه راه سند تحول)

• راه‌اندازی ‌سکوهای بازی‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی‌ مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و دسترسی رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان (نقشه راه سند تحول)

• طراحی و ایجاد سازوکارهای لازم برای جمع‌آوری داده‌های حجیم، ایجاد شبکه دانشی، تحلیل داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی به‌منظور‌: بومی‌سازی تجربیات، بازمهندسی سیاست‌ها و اصول حا‌کم بر برنامه‌های درسی و تربیتی در سطح ملی و بین‌المللی (نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین)

• تدوین سامانه اجرای برنامه‌ها‌، فعالیت‌ها و پروژه‌های آموزش و پرورش بر مبنای مفاد سند تحول و قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی (ماده ۹۲ قانون برنامه هفتم)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار