راه اندازی مراکز همسان‌گزینی برای نخستین بار در همدان

فعالیت ۱۴۵ سازمان مردم نهاد در همدان

همدان (پانا) - به گزارش خبرنگار پانا معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه، از فعالیت 145 سازمان مردم نهاد در همدان خبر داد و گفت: برای نخستین بار در تاریخ اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، طی یکسال گذشته 10 مرکز همسان گزینی در همدان راه اندازی شد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی مراکز همسان‌گزینی برای نخستین بار در همدان

میلاد مرادی در خانه جوان همدان اظهار داشت: رسانه‌ها بازوی توانمند تمام ادارات و ارگان‌ها هستند و قطعا نقش رسانه‌ها در بازتاب خدمات و فعالیت‌ها و دستاوردهای اداره‌ها بی‌بدیل و پررنگ است‌؛ از همین رو یکی از اهداف اداره کل ورزش و جوانان استان همدان کمک و تشویق به تشکیل سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: خبرگزاری پانا از آنجا که با قشر دانش‌‌آموز و جوانان سروکار دارد می‌تواند نقش موثری در بیان خواسته‌های جوانان و پیگیری مسائل آنان ایفا کند. لذا توصیه می‌کنم به دوستانی که در این رسانه فعالیت دارند ارتباط خوبی با اداره کل ورزش و جوانان برقرار کنند و یک سمن رسانه‌ای تشکیل دهند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: در حال حاضر 145 سازمان مردم نهاد دارای مجوز از اداره کل ورزش و جوانان استان فعال هستند که 25 عدد از آن‌ها طی امسال فعالیت‌های خودرا آغاز کردند. البته تعداد این سازمان‌ها 160 عدد بود که برخی از آن‌ها به دلیل خروج متولیان آن از شرایط سنی لغو مجوز شدند.

مرادی افزود: طی سالیان گذشته فرایند صدور مجوز برخی سازمان‌های مردم نهاد بعضا حدود یک سال به طول می‌انجامید اما پس از پیگیری‌های انجام شده این بازه زمانی به تنها 15 روز کاهش پیدا کرد و تعداد اعضای مورد نیاز برای تشکیل سمن از هشت نفر به سه نفر تقلیل یافته است.

وی تصریح کرد: لازمه برخورداری سازمان‌های مردم نهاد از حمایت اعتباری و مالی، داشتن شناسه حقوقی است؛ در همین راستا ۵۵ سازمان مردم نهاد برای دریافت شناسه حقوقی آموزش دیده‌اند و به زودی به نوبت شناسه حقوقی خود را دریافت خواهند کرد.

میلاد مرادی ضمن اشاره به افزایش شش برابری جذب اعتبارات در عرصه جوانان‌ و مسائل مربوط به آن‌ها در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، گفت: یکی از دستاوردهای معاونت امور جوانان‌ استان، افزایش اعتبارات دریافتی این حوزه است که این افزایش شامل افزایش اعتبار سمن‌ها هم می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم معاونت‌ امور جوانان حمایت از طرح‌های اشتغال جوانان است. مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای این امر در نظر گرفته شد که پس از بررسی طرح‌های متعدد، ۳۲ طرح انتخاب و مبلغ مذکور به آن‌ها اختصاص یافت.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت: ستاد ساماندهی جوانان ستادی به ریاست استاندار است که ۲۸ ارگان و دستگاه اجرایی در آن حضور دارند. از میان ۱۷۰ نفر واجد شرایط، ۱۲ نفر از اعضای سازمان‌های مردم نهاد جهت حضور در این ستاد انتخاب شدند.

وی افزود: این ۱۲ نفر نماینده جوانان‌ استان در این ستاد هستند و در این ستاد مسائل، مشکلات، دغدغه‌ها و گله‌های هم نسل‌های خود را با دستگاه‌ها در میان می‌گذارند و مطالبات و خواسته‌های جوانان را به گوش مسئولین دخیل در امور جوانان می‌رسانند.

مرادی افزود: در شهرستان‌ها جوانان در حد مرکز استان پای کار نیستند و نسبت به مسائل خود مطالبه‌گر نیستند به همین دلیل است که جای جوانان شهرستانی در ستاد ساماندهی خالی است. البته خانه جوان نهاوند به تازگی افتتاح شده و شهر نهاوند در حال طی گام‌های موثری در عرصه جوانان است.

وی در تشریح اردوهایی که اداره کل ورزش و جوانان در برگزاری آن‌ها نقش داشته است، گفت: یکی از این اردوها اردوی راهیان پیشرفت است که در آن جوانان به بازدید از دستاوردهای مختلف کشور و آشنایی با آن‌ها می‌پردازند؛ از جمله محل‌هایی که مورد بازدید قرار گرفته، صنایع موشکی، سایپا، مگا موتور، ایران‌خودرو و... هستند.

وی ادامه داد: اردوی راهیان نور نیز شامل بازدید از مناطق عملیاتی غرب کشور و آشنایی با مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس است که موجب بر انگیخته شدن غرور ملی و دینی در جوانان می‌شود و زمینه آشنایی و انس جوانان با شهدای دفاع مقدس را فراهم می‌آورد.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بیان کرد: از سال ۱۳۹۸ اداره کل ورزش و جوانان به عنوان یکی از متولیان صدور مجوز مراکز و مؤسسه‌های مشاوره ازدواج انتخاب شد. از آن تاریخ تا پایان سال ۱۴۰۲ برای ۱۵ مرکز مجوز صادر شده که این عدد در این بازه زمانی عدد خوبی است.

مرادی افزود: این مؤسسه‌ها به جوانانی که در مراحل پیش از ازدواج قرار دارند مشاوره می‌دهند تا انتخاب درست و مناسبی داشته باشند و طبق آمار موفقیت این مراکز چشم‌گیر بوده و این به این معناست که وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند.

وی گفت: یکی از مراکز دیگر تحت نظر ورزش و جوانان مراکز همسان‌گزینی هستند که جوانان با مراجعه به آنجا می‌توانند همسر مناسب و متناسب با معیارهای خودرا انتخاب کنند و از خدمات متعدد این مراکز بهره‌مند شوند. ما تا دو سال پیش چنین مراکزی نداشتیم اما در عرض یک سال گذشته ۱۰ مرکز همسان‌گزینی در استان آغاز به کار کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در راستای افزایش سواد زندگی مشترک و آگاهی بخشی به جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کرد. در این کارگاه‌ها حدود ۱۱ هزار جوان برای داشتن زندگی مشترک بهتر آموزش دیدند که امیدواریم ثمرات و اثرات آن در جامعه به زودی پدیدار شود.

میلاد مرادی بیان کرد: با چندین مرکز مشاوره نیز صحبت و رایزنی‌هایی شده تا به جوانان کم برخوردار نه تنها در زمینه ازدواج، بلکه در تمامی مباحث و موضوعات مشاوره رایگان ارائه شود؛ تا کنون ۷۰۰ مشاوره رایگان که برای هر فرد سه جلسه است، در اختیار جوانان قرار گرفته و می‌شود گفت عمده مشاوره‌ها در خصوص مسائل پس از ازدواج بودند.

وی گفت: در بحث تسهیل فرایند ازدواج برای جوانان، مطالبات و حقوق بانوان و مسائل و خواسته‌های جوانان، تصمیم بر این شد که از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مردمی که در این موضوع فعالیت دارند و توانمند هستند استفاده شود و در همین راستا در حال شناسایی گروه‌های توانمند و بررسی آن‌ها هستیم.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات موثر در امور جوانان و در خصوص موضوع ازدواج برگزاری رویدادهای متفاوت است؛ یکی از این رویدادها، رویداد "کی وقتشه" هست که به صورت یک رویداد یک روزه برگزار شد و محوریت آن ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج و زندگی مشترک بود.

وی عنوان کرد: در طبقه همکف خانه جوان نیز ما مجموعه حوراء را داریم که در آن لباس عروس‌هایی که در خارج از این مجموعه با قیمت‌های بسیار بالا کرایه داده می‌شوند را با قیمت بسیار پایین، یعنی در حدود ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان، که صرفا هزینه شست‌وشوی آن است در اختیار جوانان کمتر برخوردار قرار می‌دهند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان تصریح کرد: مرکز "وصال شیرین" که امروز افتتاح شده و مدت بسیار کمی از افتتاح آن می‌گذرد، مرکزی است که به دنبال کاهش هزینه‌های ازدواج و مراسم‌های مربوط به آن و در نتیجه تسهیل در امر ازدواج است.

وی گفت: در بحث وصال شیرین با مراکز مربوط به ازدواج و تأمین اقلام مورد نیاز ازدواج مانند مزون‌ها، تالارها، گل فروشی‌ها، آتلیه‌ها و ... صحبت شده و قراردادهایی بسته شده که برای جوانانی که قادر به پرداخت هزینه‌های ازدواج نیستند، از ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد تخفیف قائل شوند.

وی ادامه داد: برای مثال تالارهایی بودند که تا ۴۰ یا ۵۰ درصد تخفیف برای این موضوع لحاظ کردند و یا آتلیه‌هایی که پذیرفتند عکاسی و فیلمبرداری مراسم را رایگان انجام دهند. جوانان پس از مراجعه به خانه جوان همدان و مرکز وصال شیرین می‌توانند از محل‌های طرف قرارداد دیدن کنند و در صورت پسندیدن، با معرفی‌نامه به آن محل مراجعه کنند.

مرادی افزود: یکی دیگر از رویدادهای امور جوانان سلسله رویدادهایی با موضوع جوانان و صنعت و جوانان و کسب و کار بود که در سه مرحله تحت عنوان رویداد سکو، رویداد پل و رویداد ارتقا برگزار شد. لازم به ذکر است که در این رویداد و سایر رویدادها از اساتید مجرب و به نام در کشور استفاده شده است.

وی اظهار داشت: مرکز هدایت شغلی مرکزی است که در آن جوانان می‌توانند متناسب با علایق و توانمندی‌ها و تحصیلات و روحیات خود با کمک و مشاوره کارآفرینان برجسته و اساتید حاضر در مرکز شغل متناسب و مناسب خود را پیدا کنند.

وی تصریح کرد: "اتاق ۱۱" نیز یکی از اقدامات جوان پسند معاونت امور جوانان‌ اداره کل ورزش و جوانان استان است؛ در این اتاق جوانان دور هم جمع می‌شوند و در حضور متخصصین زمینه‌های مختلف به بیان دغدغه‌ها و مسائل خود می‌پردازند و با کمک متخصص حاضر در جمع راهکار و راه‌حل ارائه می‌دهند.

مرادی در پایان خداقوت به تمامی خبرنگاران،  اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه ورزش و جوانان بالاخص خبرنگار دانش‌آموزان پانا از رسانه‌ها خواست تا پرقدرت تر از قبل در کنار ورزش و جوانان و معاونت امور جوانان‌ باشند. گفتنی است، در پایان از خبرنگاران حوزه ورزش و جوانان با لوح تقدیر و کارت هدیه تقدیر به عمل آمد.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: حسین زرنقاب

 

نویسنده : حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار