مدیر دفتر تحول سلامت روان وزارت‌بهداشت به پانا خبر داد؛

حدود 20 تا 25 درصد از مردم ایران دچار اختلال‌های روانی هستند

تهران (پانا) - مدیر دفتر تحول سلامت روان وزارت‌بهداشت گفت اکنون آمار اختلالات روانی در کشور 20 تا 25 درصد اعلام شده است، البته این روند نسبت به آمار اختلال در کشورهای توسعه‌یافته آمار بالایی محسوب نمی‌شود‌.

کد مطلب: ۱۴۸۶۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حدود 20 تا 25 درصد از مردم ایران دچار اختلال‌های روانی هستند

ریحانه فیاض، مدیر دفتر تحول سلامت روان وزارت‌بهداشت در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «فعالیت مراکز سراج به صورت ملی در سال گذشته انجام شده است. چندین سال بود که فعالیت این مراکز به صورت مقدماتی انجام می‌شد اما اکنون اکثر استان‌ها به صورت ملی به فعالیت می‌پردازند.»

 کارگاه آموزشی برای مسئولان سراج در کرمان برگزار شد

وی ادامه داد: «هفته گذشته در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان کارگاه آموزشی کشوری برای مسئولان سراج داشتیم و  بخشنامه مربوط به مسائل اجرایی و فنی به گردانندگان سراج داده شد.»

مدیر دفتر تحول سلامت روان وزارت بهداشت گفت: «در این کارگاه‌ها آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شد. علاوه بر آن شیوه‌نامه سراج که شیوه‌نامه‌ای مهم و جامع بوده در هفته گذشته از طریق وزارت‌بهداشت به دانشگاه‌ها  ابلاغ شد. همچنان این مراکز در حال ارتقا نیز هستند.»

روند تاسیس مراکز سراج در کشور افزایشی است

فیاض افزود: «همچنین این 123 مرکز که ملی شدند، در حال انجام فعالیت هستند و قصد فعالیت برای تاسیس مراکز سراج جدید را نیز داریم. می‌توان گفت روند تاسیس افزایشی است.»

وی درخصوص وضعیت سلامت روان جامعه بیان کرد: «وضعیت سلامت روان طبق آخرین پیماشی که در سال 1401 برگزار و نتایج آن اعلام شد، طی ده سال گذشته تغییری نکرده و یکسان بوده است، یعنی می‌توان گفت روند، نه افزایشی و نه کاهشی بوده است.»

مدیر دفتر تحول سلامت روان وزارت بهداشت اظهار کرد: «مسلما یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت کاهش میزان اختلالات روانی در کشور است. اکنون آمار اختلالات روانی در کشور حدود 20 تا 25 درصد اعلام شده است، البته این روند نسبت به آمار اختلال روانی در کشورهای توسعه‌یافته آمار بالایی محسوب نمی‌شود.»

فیاض خاطرنشان کرد: «درست است که آمار 20 درصدی در کشور بالا نیست اما می‌تواند زنگ خطری باشد. همچنان مسئولان در تلاش برای کاهش این آمار هستند.»

وی گفت: «در این راستا اهدف مراکز سراج بسیار مهم و گستره است و به منابع مالی و آموزشی گسترده نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار