ابلاغ آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی‌؛ تکلیف دستگاه‌ها در اولین سند رسمی ‌ایران در اوان کودکی چیست؟

تهران (پانا) - آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی‌؛ تکلیف دستگاه‌ها در اولین سند رسمی ‌ایران در اوان کودکی چیست؟

‌از فعالیت‌های مهم دولت سیزدهم، استقرار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که توانسته در این مدت علاوه بر تصویب آیین‌نامه‌های مختلف، وضعیت کودکستان‌ها را مبتنی بر استانداردها و راهبردهای اساسنامه این سازمان به‌خوبی ساماندهی کند‌. یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این سازمان، آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی است که به عنوان اولین سند رسمی جمهوری اسلامی ایران در اوان کودکی، زمینۀ انجام مطلوب وظایف سازمان تعلیم و تربیت کودک را فراهم خواهد کرد.

‌آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی، سیزدهم تیرماه سال جاری به تصویب هیات دولت رسید.

این آیین‌نامه به وزارت‌خانه‌های آموزش‌وپرورش؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ کشور؛ فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان‌های برنامه‌ و بودجه و تعلیم و تربیت کودک ابلاغ شده است. 

اوان کودکی دوره کودکی از بدو تولد تا پایان شش‌سالگی شامل دوره اول (بدو تولد تا پایان سه سالگی) و دوره دوم (ابتدای چهارسالگی تا پایان شش سالگی) است. 

زیست‌بوم اوان کودکی شامل شبکه‌ای از ذی‌نفعان و افراد حقیقی و حقوقی به هم پیوسته در عرصه‌های مختلف خدماتی و تولیدی مرتبط با رشد، تربیت و تعالی در دوره اوان کودکی، از قبیل تولیدکنندگان یا ارائه‌کنندگان محصولات و خدمات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب، چندرسانه‌ای و صنایع خلاق ویژه کودکان‌ در حیطه‌های سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودکان زیر شش سال تمام است.

در این آیین‌نامه تاکید شده است که از تاریخ ابلاغ آن، تمامی مراکز دارای مجوز از امتیازات، تسهیلات و ترجیحات قانون مشابه مدارس و مراکز آموزشی، برخوردار خواهند بود. اما معافیت مالیاتی موضوع ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 با اصلاحات بعدی صرفا شامل کودکستان‌های ارائه‌کننده آموزش رسمی پیش دبستانی در دوره دوم کودکی و کودکستان‌های مناطق کمترتوسعه‌یافته و روستاها می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه موظف شده است از محل اعتبارات مصوب مربوط، اعتبارات اجرایی‌سازی ماموریت‌های مصرح در اساس‌نامه و ماده 2 اصلاحی قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب 1402 را تامین کند.

‌طبق آیین‌نامه ابلاغی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هم موظف شده است با هماهنگی گارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، سامانه ملی ثبت و پایش «نمایه جامع رشدی و تربیتی اوان کودکی» را از محل اعتبارات مصوب مربوط، طراحی و به‌صورت برخط راه‌اندازی کند. پس از راه‌اندازی بانک جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی، این سامانه ‌به‌عنوان زیرمجموعه بانک جامع مزبور به فعالیت ادامه خواهد داد.

در این آیین‌نامه‌ تکالیفی بر عهده وزارت‌خانه‌ها گذاشته شده که به شرح زیر است:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدامات زیر را انجام دهد:

1. رسته‌های شغلی مربوط به نیروی انسانی تربیتی، آموزشی، مراقبتی، خدماتی، اداری و مدیریتی مراکز دارای مجوز از جمله مربی، مدیر، معاون، کمک مربی‌، مربی مکمل، راهنمای تربیتی و مدرس را تدوین و ابلاغ کند.

2. بسته‌های حمایتی مرتبط با تغذیه و رفاه دوره پیش‌دبستانی (از ابتدای پنج سالگی تا پایان شش سالگی) را از طریق بسترهای مورد تأیید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (مراکز دارای مجوز) توزیع کند.

3. مراکز دارای مجوز در صورتی که در زمره کسب‌وکارهای خرد، کوچک و خانگی باشند، از تسهیلات مربوط برخوردار خواهند شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است خدمات و حمایت‌های مرتبط با رشد، تغذیه و بهداشت مشمولان اوان کودکی (مادر و کودک) را با هماهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ارائه کند.

وزارت کشور موظف است نسبت به تدوین شیوه‌نامه متناسب‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای شهری و روستایی با جهت‌گیری دوره اوان کودکی و همچنین ارائه و توزیع خدمات، محصولات و بسته‌های تربیتی ویژه مشمولان دوره اوان کودکی با هماهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با هماهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدامات زیر را انجام دهد:

1. آثار تأثیرگذار و مفید در رشد و تربیت اوان کودکی و خانواده (به‌خصوص پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای با اولویت موضوعات دینی و قرآن کریم، ایثار و شهادت، مفاخر و قهرمانان ملی و مذهبی) را در زمره اولویت‌های برنامه‌های حمایتی خود از تولید محصولات فرهنگی و هنری ارزشمند قرار دهد.

2. نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سنواتی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با رشد و تربیت اوان کودکی و خانواده اقدام کند.

3. در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود در ‌سطوح استانی، ملی و بین‌المللی، به موضوع رشد و تربیت اوان کودکی و خانواده توجه ویژه کند.

4. در تدوین استانداردهای فضاهای فرهنگی و هنری، مشمولان اوان کودکی را لحاظ کند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موظف است با هماهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدامات زیر را انجام دهد:

1. به‌منظور تقویت هویت اسلامی ایرانی برای افراد مشمول این آیین‌نامه، بسته‌های حمایتی بازدید از اماکن فرهنگی، تاریخی، موزه‌ها و فضاهای گردشگری را طراحی و اجرا کند.

2. سازوکار اجرای دوره‌های آموزشی و مهارتی مشترک (با موضوع آشنایی با صنایع دستی, گردشگری و میراث فرهنگی ایران متناسب با اقتضائات اوان کودکی) ویژه مربیان و کمک‌مربیان مراکز دارای مجوز را طراحی و عملیاتی کند.

‌3. برای مشارکت و حضور مشمولان این آیین‌نامه در جشنواره‌ها، مسابقات و نمایشگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی کند.
 
4. فضاهای ویژه گردشگری، اردوگاه‌ها، موزه‌ها و سایر فضاهایی که کودکان زیر شش سال تمام امکان حضور در آن‌ها دارند را مناسب‌سازی و در صورت فقدان، برنامه‌های توسعه‌ای خود را متناسب با نیازهای مشمولان طراحی و اجرا کند.
 
‌وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک موظفند رشته‌ها و تخصص‌های موردنیاز بازارکار زیست‌بوم اوان کودکی را احصا و بر‌اساس آن‌ رشته‌های تحصیلی و پودمان‌های آموزشی از مقطع دیپلم مهارتی تا سطوح عالی را با لحاظ آمایش ‌سرزمینی حداکثر تا یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه برای تصویب در مراجع ذی‌صلاح ارائه کنند.
 
در این آیین‌نامه عنوان شده است که ارزیابی عملکرد یک‌ساله دستگاه‌ها در زمینه اجرای این آیین‌نامه‌ با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور انجام خواهد شد. اجرای احکام موضوع این آیین‌نامه از محل اعتبارات مصوب مربوط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود و ‌نظارت بر اجرای این آیین‌نامه را ‌سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر عهده دارد و ‌موظف است گزارش اجرای آن را هر شش‌ماه یکبار به دفتر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیات دو‌لت کند.
 
متن آیین نامه را اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار