گزارش پانا از ضرورتهای ارتقای استانداردهای آموزشی در هنرستانها:
نیاز آموزشهای مهارتی به مربیانی متخصص
تهران (پانا) – یکی از الزامات تخصصیترشدن آموزشها در هنرستانهای کشور وجود مربیانی است که بتوانند آموزشهای تخصصی و حرفهای را به دانشآموزان رشتههای مختلف فنیو حرفهای ارایه دهند و آنگونه که یک کارشناس اقتصادی میگوید تربیت مربیان از اهمیت ویژهای برخودار بوده و نظام آموزشی باید به این مهم توجه جدی داشته باشد.
مطابق با آمارها، هر ساله حدود ۶۰ درصد از دانشآموزانی که از مقطع متوسطه اول فارغ میشوند و در جریان انتخاب رشته متوسطه دوم قرار میگیرند به سمت رشتههای نظری سوق داده میشوند و این در حالی است که نیاز جامعه به نیروی نیمه متخصص هر ساله با توجه به نیاز صنایع روز بیشتر میشود.
دانش آموختگان رشتههای فنی حرفهای و یا کار و دانش با اینکه تنها ۴۰ درصد از جمعیت دوره متوسطه دوم را تشکیل میدهند با کسب تجربیات کاری غالب افراد مشغول به کار پس از فارغالتحصیلی را تشکیل میدهند .
البته با وجود تلاش زیادی که برای آگاهیبخشی به خانوادههای دانشآموزان در مورد مزیتهای آموزش فنی و حرفهای و گرایش به رشتههای تابعه انجام شده اما هنوز هم تردیدهایی پیشروی آنها در مورد انتخاب رشتههای فنی و حرفهای از سوی فرزندانشان وجود دارد.این در حالی است که خانوادهها باید به این شناخت برسند که رشتههای فنی حرفهای یعنی آموختن مهارت و کسب تجربه بیشتر که اتفاقا عامل پیشرو در جامعه است و میتوان در حال تحصیل در دانشگاه به کار نیز مشغول شد.
موضوع دیگر در تخصصیترشدن آموزشها و مهارتها در هنرستانها وجود مربیان و معلمانی است که بتوانند این آموزشهای تخصصی را به دانشآموزان ارایه دهند.مجموعه صلاحیتهای مورد نیاز مربیان و استادکاران را میتوان در سه بعد صلاحیتهای شخصی، صلاحیتهای تخصصی، حرفهای با مؤلفههای دانش، بینش و توانش یا مهارت و صلاحیتهای اخلاقی و اعتقادی با مؤلفههای وجدان کاری، توسعه توانمندی، اعتدال اجتماعی، روابط اجتماعی، انضباط اداری و ایمان درونی طبقهبندی کرد.بنابراین باید با آموزش مربیان، دانشآموزانی ماهرتر و متخصصتر را از هنرستانها روانه بازار کار کرد.
یک کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت ارتقای استانداردهای آموزشی در هنرستانها و مدارس فنی نیاز به بهبود ابزارها و تکنولوژیهای آموزشی و تربیت مدیران و مربیانی کارآمدتر دارد تا بتوان دانشآموزانی ماهرتر و متخصصتر را از هنرستانها روانه بازار کار کرد.
محمدعلی محمدمیرزائیان در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «اکنون یکی از مشکلات صنایع کمبود نیروی انسانی در بخشهای اجراییتر است در این زمینه به طور قطع به آموزش مربیانی که بتوانند این نیروهای کار را آموزش دهند نیز نیاز وجود دارد و حتی میتوان آنها را برای طی دورههای آموزشی مدرن و به روز به خارج از کشور فرستاد و پس از آن در هنرستانها، مراکز فنی و حرفهای یا کار و دانش از آنها بهره برد.»
وی افزود: «به طور قطع تربیت نیروهای متخصص نیاز به مدیران و مربیان متخصص هم دارد.صنعت و تکنولوژی در جهان تغییرات و رشد چشمگیری را شاهد بوده است و باید مربیان در جریان آموزشهای به روز این تغییرات باشند و آ»وزش و پرورش نیز برای تربیت بهتر مدیران به این نیروهای آموزشدیده نیاز دارد.»
کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «ارتقای استانداردهای آموزشی در هنرستانها و مدارس فنی نیاز به بهبود ابزارها و تکنولوژیهای آموزشی و تربیت مدیران و مربیانی کارآمدتر دارد تا بتوان دانشآموزانی ماهرتر و متخصصتر را از هنرستانها روانه بازار کار کرد.»
وی افزود:»آموزش و پرورش ارکان اصلی آموزش است و میتوان بسیاری از مهارتهای فنی و حتی مهارتهای زندگی را در این دوره مهم به دانشآموزان ارایه داد.»
محمدمیرزائیان در ادامه بر اهمیت ترمیم حقوق و افزایش دستمزد معلمان و مربیان اشاره کرد و افزود: «در کشور ژاپن حقوق معلمان از بسیاری از مشاغل و اصناف بالاتر است بنابراین دستمزد معلم باید به گونهای باشد که نیاز به شغل دیگری نداشته باشد.»
وی گفت:»اولویت جامعه باید توجه به معلمان باشد تا بتوان نسل آینده بهتری تربیت کرد و اگر آموزش مسیر اصلی خود را طی کند دانشآموزان فعلی نیروهای کار و مدیرانی موفق در آینده خواهند بود.»
ارسال دیدگاه