مدیر‌کل سرمایه انسانی دانشگاه فرهنگیان:

پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان به دانشکده تبدیل می‌شوند

۱۷۰ نفر از میان ایثارگران به دانشگاه فرهنگیان اضافه می‌شوند

تهران (پانا) - مدیر‌کل سرمایه انسانی دانشگاه فرهنگیان ‌گفت‌ با اخذ مجوزهای قانونی، در حال تدوین و طراحی تشکیلات تفصیلی و ساختار سازمانی 31 دانشگاه استانی هستیم و پردیس‌ها و مراکز به دانشکده تبدیل می‌شوند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان به دانشکده تبدیل می‌شوند

زینت زارع ‌‌‌گفت: اداره کل سرمایه انسانی یکی از مدیریت‌های زیر‌مجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان است و امور اعضای هیات علمی، امور اعضای غیر هیات علمی، نقل و انتقالات و ماموریت‌ها، بازنشستگی، دبیرخانه هیات اجرایی دبیرخانه مرکزی دانشگاه ‌و همچنین بخش ساختار و تشکیلات از بخش‌های آن است.

وی با بیان اینکه امور بخش اعضای هیات علمی با تعامل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است، افزود: در بخش غیر هیات علمی از جذب تا بازنشستگی کل فرایند در اداره کل سرمایه انسانی انجام می‌شود.

مدیر کل سرمایه انسانی، شکل‌گیری ساختار دانشگاه فرهنگیان را تغییری مثبت و ارزشمند‌ دانست و اظهار کرد: جا دارد از ریاست محترم دانشگاه و سایر مدیران و معاونت‌ها تشکر کنیم که همگی تلاش کردند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث تغییر ساختار سازمانی دانشگاه فرهنگیان و تبدیل به یک دانشگاه ملی و ۳۱ دانشگاه، محقق شود و در ۱۳ اسفند سال 1402 مجوز تاسیس دانشکده‌ها برای استان‌ها گرفته شد.

پردیس‌ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان به دانشکده تبدیل می‌شوند

وی ادامه داد: با اخذ مجوزهای قانونی، در حال تدوین و طراحی تشکیلات تفصیلی و ساختار سازمانی 31 دانشگاه استانی هستیم و پردیس‌ها و مراکز به دانشکده تبدیل شوند.

تهران 6 دانشکده و استان‌ها 3 دانشکده

زارع با اشاره به دریافت مجوز قطعی برای برخی دانشکده و مجوز اصولی برای برخی دیگر با توجه به استانداردهای شورای گسترش خاطرنشان کرد: طی یه زمان دو ساله انشاالله مجوز اصولی نیز تبدیل به قطعی خواهد شد و تعداد دانشکده‌ها افزایش پیدا خواهند کرد، اما در حال حاضر استان تهران به لحاظ جمعیت دانشجویی و هیات علمی و نزدیکی به استانداردهای شورای گسترش دارای ۶ دانشکده شد و برای 30 استان دیگر مجوز سه دانشکده دریافت شد و با تصویب ساختار و تایید در سازمان اداری استخدامی، اجرای ساختار سازمانی جدید کلید می‌خورد و امیدواریم  براین‌اساس شاهد پیشرفت و ارتقای دانشگاه فرهنگیان در استان های کشور باشیم.

وی همچنین به بحث ساماندهی امور اعضای هیات علمی اشاره و اظهار کرد: امور اعضای هیات علمی در تعامل با هیات جذب، معاونت آموزشی، هیات ممیزه، هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه است‌ و مصوبات در این خصوص در اداره کل سرمایه انسانی احکام صادر می‌شود. البته پیگیر پست‌های سازمانی و ساختاری که باید آنان را به عضو هیات در دانشگاه تبدیل کند، است.

مدیر‌کل سرمایه انسانی با اشاره به کمبود عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان ۱۲۷۰ عضو هیات علمی دارد که با ۹۸ هزار دانشجو معلم و حدود ۵۰ هزار مهارت آموز نسبت دانشجو به استاد متاسفانه 1 به 100 است که در استاندارد ملی یک به 25 باید باشد که نشان می‌دهد باید در‌خصوص جذب اعضای هیات علمی، اخذ مجوزها و همچنین فراهم کردن پست سرعت بیشتری بگیریم که بتوانیم هرچه سریعتر این نسبت را حداقل به یک به ۴۰ برسانیم.

وی در ادامه با بیان تمایز دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها در بحث پذیرش دانشجو، تصریح کرد: سایر دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت هیات علمی خود، میزان پذیرش دانشجو و رشته‌ها را تعیین می‌کنند، اما دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه وابسته به آموزش و پرورش، باید نیاز به معلم را تامین کند، پس چاره‌ای نیست از طریق مختلف، این هیات علمی جذب شود، از مسیر ظرفیت حق التدریس، دکتر معلمان، انتقالی اعضای هیات علمی پیام نور یا اساتید وابسته و نیز کسب مجوز جذب هیات علمی از طریق فراخوان‌ها  به عنوان مهمترین مسیر تا ان شا الله این مشکل حل شود.

زارع با اشاره به کسب امتیاز عمومی و تخصصی لازم،  اخذ استعلامات قانونی و دریافت مجوز جذب از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  به عنوان فرایندهای جذب هیات علمی افزود: از ۴۳۶ نفری که از سال ۹۹ تاکنون هیات جذب معرفی کرده‌، با ۱۹۶ نفر قرارداد همکاری منعقد شده که همانند اعضای هیات علمی وظایف آموزشی دارند و حقوق دریافت می‌کنند، برای 120 نفر حکم پیمانی صادر شده و ۱۲۰ نفر به دلیل اشتغال در سایر دستگاه اجرایی بویژه آموزش و پرورش  متاسفانه نتوانستیم قرارداد ببندیم و به صورت حق التدریس فعلاً همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: برای همین تعداد حدود ۳۰۰ قرارداد یا حکم پیمانی صادر شد. تلاش‌ها و اقدامات زیادی برای اخذ پست هیات علمی شد و به عنوان راهکار کوتاه مدت و حل مشکل از محل پست کارمندی و تبدیل آن با مجوز سازمان اداری استخدامی توانستیم برای حدود ۱۰۰۰ نفر از این دوستان حکم پیمانی صادر کنیم، انشالله پس از اجرای ساختار جدید و دریافت پست‌های خاص هیات علمی مجدد احکام به روز می شود.

مدیرکل سرمایه انسانی با اشاره به کمبود و نیاز به منابع انسانی در دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان به دلیل پراکندگی ساختمان‌های آموزشی و اداری در سراسر کشور نسبت به دیگر دانشگاه ها نیروی بیشتری لازم است، تصریح کرد: در جهت جبران بخشی از این نیاز و کمبود در بهمن سال گذشته از طریق آزمون استخدامی و طی فرآیندهای ارزیابی تکمیلی، و گزینش به تفکیک پست و هر استان ۶۵۹ نفر جذب این دانشگاه خواهند شد.

170 نفر از میان ایثارگران به دانشگاه فرهنگیان اضافه می‌شوند

وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون ایثارگران، ادامه داد: مراحل اداری این آزمون توسط سازمان اداری استخدامی در حال انجام است که حدود ۱۷۰ نفر از میان ایثارگران به دانشگاه افزوده خواهند شد که با ۶۵۹ نفر قبل حدود ۹۰۰ نفر به مجموعه پرسنلی در کل دانشگاه فرهنگیان اضافه می‌شوند.

زارع همچنین به استفاده از نیروی مامور از آموزش و پرورش در دو بخش اعضای غیر هیات علمی و هیات علمی نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان راهکاری برای تامین کمبود نیروی انسانی کادر اداری و آموزشی از طریق ماموریت و انتقال از آموزش و پرورش یا سایر دانشگاه و دستگاه‌ها تامین می‌کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بحث یکپارچه‌سازی سامانه‌های اداری و اقدام در این خصوص افزود: در بحث پرسنلی صدور احکام و نیز بحث مالی دریافت و پرداخت ها سامانه یکپارچه است اما  در بحث تردد حضور و غیاب سامانه‌ متفاوت بود که مشکلاتی را ایجاد می‌کرد که بخش زیر سیستم تردد و حضور غیاب سامانه مروارید از ابتدای مرداد برای همه استان‌ها پیاده‌سازی خواهد شد.

زارع در ادامه به تعدادی از سوالات مخاطبان دانشگاه فرهنگیان نیز به شرح زیر پاسخ داده است.

وضعیت ماموران اداری دانشگاه فرهنگیان که متعهد خدمت هستند به چه صورت است؟

آموزش و پرورش قانونی دارد که به ازای آموزش رایگان، سنواتی را  متعهد به خدمت در آموزش و پرورش باشند و نه در دانشگاه،  ما به عنوان دانشگاه فرهنگیان مشکلی نداریم اگر آموزش و پرورش بپذیرد سنوات ماموریت این دوستان را جزو سنوات تعهد خدمت لحاظ کند ولی به هر حال قوانین هر دستگاه متفاوت است و از همان ابتدا هم آموزش و پرورش به ما و خودشان اعلام کرده کسانی که تعهد خدمت دارند سنوات ماموریتشان در دانشگاه فرهنگیان از سنوات تعهد خدمت آن‌ها کسر نخواهد شد.

می‌توانند مابقی تعهد خدمت را انجام دهند و مجدد در صورت تمایل با موافقت مبدا و مقصد به دانشگاه فرهنگیان برگردند مدت حضور در دانشگاه جز سابقه‌ آنان محسوب شده ولی جزو تعهد خدمت خیر.

‌همسان‌سازی حقوق مدرسان دانشگاه چه زمانی اجرا می‌شود؟ همانطور که مستحضرید این مصوبه ابتدا در 23/03/1403 در هیات امنا مصوب شده بود ولی علی رغم همه پیگیری‌ها اجرا نشد‌. بسیاری از مدرسان در این بازه بازنشسته شدند، لطفاً زمان اجرا را همان تاریخ قرار دهید تا حق این عزیزان تضییع نشود؟

درخصوص همسان‌سازی حقوق مدرسان با اعضای هیات علمی، این نکته رو تاکید کنم همسازی حقوق نه تغییر وضعیت به هیات علمی، دستورالعملی داشت که یکبار به هیات امنا رفت ولی دستورالعمل مصوب و ابلاغ  نشد، دلیل هم تغییر مدیران سطح وزارت بود، ضمن اینکه  نکاتی را مطرح  نکرده بودند و همزمانی اصلاح دستورالعمل   با زمان تغییرات  به همان شکل ماند که   مجدد با پیگیری ها و جلوگیری از تضییع حق این دوستان،  در سی و امین جلسه هیات امنا همچنان این دستور العمل مصوب شد و در حال  اخذ امضاهای صورتجلسه هستند، به چند  نکته در آن  اشاره  شده، اول اینکه بحث چون بار مالی دارد، مراجع بیرون از دانشگاه ازجمله سازمان برنامه بودجه و شورای حقوق و دستمزد  باید  این بار مالی را تایید کند و از طریق وزارت خوب ابلاغ شود، در دستورالعمل نیز ذکر شده که از زمان ابلاغ اجرا شود.  پس ما نمی‌توانیم برگردیم به زمان قبل،  نکته دومی که در همین دستورالعمل به آن اشاره شده  که در زمان اشتغال‌ دوستان است و با  بازنشسته شدن باید  حکمشان بازگردد به حالت غیر هیات علمی و صرفاً این ترمیم حقوق به نوعی به منظور مساعدت با این دوستان  در زمان حضور در دانشگاه و اشتغال  از سوی دانشگاه فرهنگیان است.

با بازنشسته شدن سازمان بازنشستگی‌ متناسب با  قوانین خاص خود‌ و پیروی از اسناد بالادستی عمل می‌کند و ما نمی‌توانیم مجبور کنیم که آنچه که ما در هیات امنا تایید و عمل کردیم  به همان شکل ادامه بدهند.   

‌تاریخ اجرای چارت سازمانی جدید را اعلام  بفرمایید؟

با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان در استان‌های به لحاظ سایز  جمعیتی دانشجومعلم و استاد و همینطور ‌  ساختمان در یک رده نیست در چهار رده استان‌ها‌ تقسیم شدند و سه تا چهار تا تیپ مختلف تشکیلاتی دارد که باید‌ تعداد معاونت، واحدهای ستادی و صف  و  تعداد  پست‌ها تدوین و طراحی می‌شد.

دانشگاه فرهنگیان کاری که باید یعنی تدوین نمودار سازمانی و همچنین تدوین شرح وظایف هر یک از واحدها را  انجام داده است و باید پس از تایید سازمان اداری استخدامی به استان‌ها ابلاغ  شود که متاسفانه پس از شهادت ریاست  محترم جمهور  و شرایط کشور کار به تعویق افتاد و تا استقرار دولت چهاردهم  سازمان اداری استخدامی هیچگونه تغییر ساختار  سازمانی نمی پذیرد  و متاسفانه منع  قانونی دارد، ان شالله  با تعیین تکلیف و برداشتن منع در دولت جدید تایید سازمان اداری استخدام دریافت شود،  اینکه چه مدت اخذ این تاییدیه زمان خواهد برد مرتبط بادانشگاه نخواهد بود. فقط همین قدر که دانشگاه فرهنگیان کاری که باید انجام بدهد تمام  شده است .

‌بنده از نیروهای شرکتی دانشگاه فرهنگیان  هستم ده سال سابقه کار دارم میخواستم بدونم آیا دانشگاه برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت  قرارداد مستقیم با دانشگاه داره یا خیر؟

‌دانشگاه فرهنگیان هم همانند همه دانشگاه‌ها و دستگاه های دیگر تابع قوانین بالادستی بوده و  نمی توانیم  قرارداد  مستقیم  ببندیم. طرح ساماندهی نیروی انسانی شرکتی در مجلس تایید و در شورای نگهبان نیز بعد از اصلاحاتی  تایید شده و اکنون  در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این طرح وارد کردند،  ولی خب رویکرد اصلی چه در دولت چه  مجلس مثبت است و نهایتاً برای اصلاح  ابهامات وارده زمان می‌برد.

تنها راه تا پیش از تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی نیروی شرکتی،  شرکت در آزمون‌های استخدامی است، در آزمون اخیر هم  بسیاری از  همکاران شرکتی شرکت کردند و برخی هم قبول شدن که پیمانی شوند،  واقعیت این است که همکاران  شرکتی بسیار زحمت می کشند و بعضاً شایستگی‌ها و استانداردهای شغلی  بالایی  دارند  و دوست داریم که به صورت رسمی کنار خود داشته باشیم و مشکلات و نارضایتی ها آنان در بحث حقوق مزایا، امنیت شغلی و مهمترین آن رضایت شغلی حل شود.

‌آیا امکان تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وجود دارد؟

‌این‌ها به مانند شرکتی‌ها باید در آزمون استخدامی شرکت کنند،  متاسفانه در آیین نامه جدید هم که ابلاغ شد  ماده 9 به دلیل ایرادی که دیوان عدالت اداری وارد کرد حذف شده،  تبدیل  وضعیت  نیروهای  قراردادی که در اختیار هیات امنا دانشگاه بود. و این فرصتی بود البته که اجرا  نمی شد و این اختیار را از هیات امنا دانشگاه گرفتند  ولی در آیین نامه ‌های جدیدی که ابلاغ شده کلا حذف شد.

چرا برخی مراکز مسئول هوشمندسازی ندارند؟

البته پست هوشمندسازی (کارشناسی و کارشناس مسئول فناوری اطلاعات) در همه مراکز و پردیس ها دیده شده اما نیروی متخصص این حوزه نداریم دلایل ان هم متفاوت انچه در دانشگاه های دیگر هم حس می شود که این دوستان بیشتر تمایل به همکاری با بخش خصوصی دارند. دلیلش هم پرداخت ها است به دلایل موانع قانونی و آیین نامه ای نمی توانیم جبران زحمات این دوستان را داشته باشیم.

البته در آزمون استخدامی ظرفیت خوبی دیده شده است. 

‌ما اعضای هیات علمی قراردادی دانشگاه فرهنگیان که در فراخوان اردیبهشت ۱۴۰۱ کارهای‌مان در حال انجام و همچنان تمام نشده، دغدغه دارند که از آموزش و پرورش استعفا داده‌ و به دانشگاه آمده و اکنون دو سال است که منتظر  هستیم؟

بحث اینکه چرا تا الان کار انجام نشده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد  از جمله اینکه تاییدیه جذب این فراد از وزارت علوم نیامده باشه و یا اینکه شماره مستخدم و شماره پست سازمانی در چرخه فرایند سازمان برنامه بودجه و اداری استخدامی طی می شود.‌ عمدتاً کسایی هستند که جذب وزارت علوم نیامده اگر کسی‌ تایید جذب آمده حتی مربوط به سال 1۴۰۱  اما مشکل پشت سازمانی و شماره  مستخدم باشد که ما نداریم حکم  کارگزینی‌ هر وقت صادر شود به تاریخ جذب وزارت علوم  برمی‌گردد.

اکنون هم قراردادها با پارا‌مترهای کاملا مشابه هیات علمی پرداخت می شود  یعنی حالا درسته دوستان از برخی از مزایای اداری عضو هیات علمی نمی توانند  استفاده کنند  اما از لحاظ حقوقی مشکل ندارد و جز مواردی باشدکه به خاطر محدودیت ساختار و پست  و اینکه به هر حال فرایند اداری تو سازمان اداری استخدامی و  سازمان برنامه و بودجه  برای  تامین  اعتبار و ردیف استخدام  طولانی شده، حکم را‌ برمیگردانیم.

‌دانشگاه فرهنگیان هنوز ساختار هیات علمی ندارد با تصویب ساختار فرایند ها کوتاه می‌شود.

می‌خواستم به‌طور البته غیر رسمی خبر خوش بدهم‌ که بحث بازنگری آیین‌نامه‌های استخدامی اعضای هیات علمی و غیره هیات علمی که مدت‌ها بود در دستور کار وزارت علوم قرار داشت در جلسه سی و نهم هیات امنای دانشگاه وزیر علوم‌ این خبر خوش را‌ به ما داد‌ که به دستورات هیات امنا و مصوبات هیات امنا اضافه کردند و انشالله با ابلاغ این ‌صورتجلسه هیات امنا، آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی و غیره هیات علمی که به نظرم قوت‌های خوبی‌ در آن دیده شده‌ و نسبت به آیین‌نامه قبلی ضعف‌های کمتری دارد انشالله از تاریخ 1 فروردین 1403 لازم الاجرا است تا ان شاالله بتوانیم رضایت مندی هایی را ایجاد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار