در گفت‌وگو با پانا:

همکاری انیمیشن‌سازان ایرانی و کشورهای دیگر باعث باعث شناخته‌شدن انیمیشن ایران در جهان می‌شود

حضور در جشنواره‌های بین‌المللی بسیار مهم است

تهران (پانا) - حمید محمدی کارگردان انیمیشن «گذشته» معتقد است اگر انیمیشن سازان در تولید یک اثر به طور مستقیم با کشورهای خارجی همکاری داشته باشند، عرضه و دیده شدن انیمیشن‌های ایرانی در جهان سرعت و کیفیت بیشتری پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
همکاری انیمیشن‌سازان ایرانی و کشورهای دیگر  باعث باعث شناخته‌شدن انیمیشن ایران در جهان می‌شود

حمید محمدی کارگردان انیمیشن «گذشته» در گفت‌وگو با پانا درباره اوضاع کنونی انیمیشن در ایران گفت:«تا آنجا که من از شرایط انیمیشن مطلع هستم؛ به دلیل هزینه های بالای تولید و مخارج سنگین دیگر کمتر کسی پیدا می شود که به سمت تولید در این حوزه برود مگر اینکه واقعا عاشق آن باشد.»

وی ادامه داد: «باز شرایط کارهای سریالی بهتر است. به این دلیل که زمان بیشتری صرف تولید می شود. مثلا در استاپ موشن که تکنیک من است، برای یک کار کوتاه هفت تا ده دقیقه ای پیش تولیدی برابر با سریالی چهارصد تا هزار دقیقه ای خواهم داشت. به این دلیل که باید لوکیشن را بسازم حالا فرقی نمی کند که کار من یک دقیقه است یا هزار دقیقه. به همین دلیل تقریبا پیش تولید پروژه های کوتاه با سریال تفاوت های چندانی ندارد. در اینجا دو سال برای 10 دقیقه کار می کنید و در سریال دو سال برای 500 دقیقه.»

این کارگردان انیمیشن در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: «درست است که کلا انیمیشن یک هنر گرانی است ولی مثلا تا چهار پنج سال پیش شما می توانستید با حدود پنجاه میلیون تومان یک پروژه متوسط جمع کنید ولی در حال حاضر اینطور نیست. این واقعیت است که به دلیل کمبود بودجه ها، پروژه ها زمان بر می شوند و هرچقدر این پروسه طی بشود، با تورم که بالاتر می رود، هزینه ها هم بالاتر می رود.»

محمدی درباره مشارکت با کشورهای دیگر گفت:«مشکل بزرگی که ما داریم، تحریم و ارتباط مالی بین بانکی است. خود من هم در چند پروژه خارجی حضور داشته ام و شما می بینید که با وضع موجود در این ارتباط کاری چندین واسطه وجود دارد و ما نمی توانیم به طور مستقیم کار کنیم. کار تا جایی پیش رفته است که برخی از دوستان حتی در پروژه های خارجی که حضور داشتند، اسمشان در تیتراژ هم ذکر نشده است. البته نکته مثبت کار کردن در پروژه های این چنینی خارجی این است که مسائل اصلاحات بعد از تایید را ندارد. پروسه سخت و درگیر کننده ای که ما در داخل کشور درگیر آن هستیم.»

وی افزود: «این که ما نمی توانیم به طور مستقیم همکاری داشته باشیم خیلی نکته مهمی است و اگر این اتفاق محقق شود خیلی مهم و تاثیرگذار خواهد بود.»

کارگردان انیمیشن «گذشته» درباره حضور موفق فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی توضیح داد:«واقعا انیمیشن ما از نظر تکنیکی و اجرا از سطح بالایی برخوردار است. آمار جوایز متعددی که به دست آمده هم نشان دهنده این اتفاق است. هر روز می بینیم که یک یا چند نفر از دوستان ما از یکی از جشنواره های خارجی جایزه گرفتند و این نشان دهنده این است که سطح انیمیشن در ایران بسیار بالا است. ولی شرایط تولید بسیار سخت و ترسناک شده است. قاعدتا دو سال پیش که «گذشته» به پایان رسیده است، باید کار جدید خود را شروع می کردم ولی آنقدر پروسه ترسناک و سخت شده است که تا به امروز امکان پذیر نبوده است. انگار باید به دنبال شغل دیگری بود تا با درآمد حاصل از آن بتوان در تولید هزینه کرد.»

محمدی درباره حضور «گذشته» در جشنواره های بین المللی بیان کرد: «تنها یک سال ابتدایی توانستیم روی حضورهای بین‌المللی کار کنیم و بعد از آن با فوت پدرم همراه شد و تقریبا پخش بین المللی آن رها شد. ولی در جشنواره های مختلفی که حضور پیدا کرد با واکنش های خوبی از سمت مخاطبان همراه شدم و دبیر جشنواره یونان هم بعد از تماشای فیلم پیشنهاد همکاری داده بود که با همان تکنیک فیلمی را تولید کنیم. هرچند آن پروژه به دلایل مختلفی به سرانجام نرسید ولی همچنان درحال مکاتبه هستیم و قرار است که یک طرح دیگری بیاورند تا ببینیم به چه صورت می توان کار کرد.»

وی ادامه داد: «در حضورهای مختلف فیلم، بخش های مختلفی مانند کارگردانی، تکنیک و ... موردتوجه قرار گرفته بود و سوال هایی برایشان پیش آمده بود که همه این ها به این معنی است که فیلم را دوست داشته اند و برایشان جذاب بوده است. علیرغم جایزه گرفتن ها و نامزدی ها و حتی جایزه نگرفتن ها، همین حضور در جشنواره های بین المللی بسیار حائز اهمیت است.»

محمدی درباره نقش و تاثیرگذاری مراکز سینمایی در حوزه انیمیشن گفت: «خیلی رک و ساده بگویم که ما هرچه داریم از مرکز گسترش و کانون پرورش فکری داریم. اگر حمایت ها و مشارکت های آنها نبود، در این نقطه نایستاده بودیم. شما دقت کنید؛ بیش از 95 درصد کارهایی که جایزه می گیرند از تولیدات این دو مرکز هستند.چند سال قبل بهتر هم بودند تا جایی که مثلا در جشنواره پویانمایی از بین تعداد زیادی از آثار حدود 25 اثر پذیرفته می شدند و شما می دیدید که در این بین چیزی حدود 20 اثر برای مرکز گسترش بود که این یک دستاورد بسیار بزرگ است.»

حمید محمدی در پایان گفت:« این اتفاق و حمایت ها اگر ادامه دار باشد، خوب است. مرکز گسترش باید با قدرت به حمایت و مشارکت خود ادامه بدهد و اگر شرایطی فراهم شود تا حداقل هزینه تولید پروژه را پرداخت کنند خیلی خوب می شود که در این حال سرعت تولید نیز بسیار بالا می رود. خود من نیز در حال حاضر روی چند فیلمنامه کار می کنم تا بتوانم به امید خدا به مرکز ارائه بدهم.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار