پیام سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی پیامی صادر نمود، متن پیام به این شرح است:

کد مطلب: ۶۹۷۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

باتوجه به فرارسیدن هفتم دیماه سالروز تاسیس نهاد مبارك نهضت سودآموزی و اهمیت این موضوع فرصت را غنیمت می شمارم و ضمن پاسداشت زحمات طاقت فرسای همه عزیزانی كه در این موضع خدمات بی منت و شایسته ای ارائه كرده اند مواردی را عرض می نمایم .

رابطه سواد با توسعه ، با سعادتمندی فردی و اجتماعی ، با تقویت و تحقق آرمان ها و حتی با عاقبت بخیری و رستگاری انسان ، كاملاً مستقیم است و در هرباب می توان به تفصیل سخن گفت و از منظر آن به موضوع فهم سوادآموزی و ارزش های آن نگریست . با آنكه جهان متمدن سالهاست از تعریف اولیه سوادآموزی گذر كرده و در دوره پرشتاب ما به لحاظ پیشرفت های همه جانبه بشر در مقاطع كوتاهتری مفهوم و گستره عمل سوادآموزی متحول می شود اما متاسفانه علیرغم همه جانفشانی ها ، فداكاری ها ، ابتكار عمل ها و تلاش هایی كه نیروهای فعال این عرصه انجام داده اند هنوز با دغدغه های جدی مواجه هستیم چرا كه وجود حتی یك بی سواد در جامعه ای كه مفتخر به ارزش های دینی و سوابق درخشان معرفتی و تمدنی است شایسته كشور و فرهنگ ما نمی باشد.

توجیه وقت گیر باقیمانده بی سوادانی كه از فرآیند سوادآموزی استقبال نمی كنند ، سهم پذیری محدود دستگاه هایی كه در این ارتباط باید در فرآیند سوادآموزی فعال و گسترده عمل كنند ، دولتی ماندن مبارزه با بی سوادی پس از سالها كه از عمر فعالیت این نهاد می گذرد ، عدم انسداد مبادی ورود به بی سوادی كه دورنمای تاریكی را می تواند برای جوانان بازمانده از تحصیل داشته باشد و مهاجرت فراگیر بی سوادان 9 استان كشور به اصفهان از جمله این دغدغه ها و نگرانی های جدی است و این در حالی است كه عزم ملی برای به صفررسانی بی سوادی هم كفایت نیاز را نمی كند .

خوشبختانه استان اصفهان به ویژه در سال های اخیر از پیشاهنگان موفقیت در راه مبارزه با بی سوادی بوده و آمار ها و گزارش های ملی و بین المللی موید این موضوع است اما وقتی به مرتبه والای فرهنگی و تمدنی این استان می نگریم در می یابیم كه هنوز رسالت های بزرگی در این زمینه بر دوش ما سنگینی می كند و باید به آن به طور جدی بپردازیم.

حقیقتاً امروز سواد بخش لاینفك زندگی به حساب می آید و اگر كسی از این امتیاز برخوردار نباشد در عادی ترین رفتارهایزندگی اش دچار مشكل می شود تا برسد به این حقیقت بزرگ كه تربیت انسان آگاه و دانا شرط لازم برای توسعه یافتگی و دینداری است و با وجود موانع جهل هرگز نمی توان افق های روشن سعادتمندی مادی و معنوی را تجربه كرد . ابتكار و اصرار بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و تاكیدات مكرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این زمینه و حمایت های بی دریغ رئیس جمهور و وزرای محترم در این ارتباط به تنهایی موید اهمیت موضوع است .

با توجه به پیوند اصل سوادآموزی با رسالت های نظام تعلیم و تربیت از همه همكاران ارجمند و رزمندگان مبارزه بی امان با جهل و نادانی درخواست می نمایم با برنامه ریزی هوشمندانه و همت فداكارانه عزم خویش را برای ریشه كنی بی سوادی و محو باقیمانده این مخاطره جدی ، جزم نمایید تا در پرتو آن همه استعدادها و توانائی ها شكوفا شود و ظرفیت های معرفتی كشور ارتقاء پیدا كند.

توفیق همگان را از پیشگاه خداوند علیم آرزومندم .

محمد جواد احمدی

سرپرست آموزش وپرورش استان اصفهان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار