انسداد ۱۱۰۴ حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بیش از ۵۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است.

کد مطلب: ۶۹۱۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا اذربایجان غربی، کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه تعداد ۵۹ هزار و ۱۶۲ حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده تصریح کرد: از این تعداد ۲۳ هزار و ۱۳۰ حلقه آن مربوط به چاه‌های فاقد پروانه قبل سال ۸۵ و مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بوده و در صورت عدم اضرار به مصالح عموم می توانند مجوز دریافت کنند و مابقی مربوط به چاه های غیر مجاز بعد سال ۸۵ است که طبق قانون باید مسلوب المنفعه شوند.

وی تصریح کرد: بیشترین چاه های غیر مجاز استان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد و بیشترین تعداد نیز در شهرستان ارومیه و میاندوآب و مربوط به مصارف بخش کشاورزی هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به میزان اضافه برداشت از چاه های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: کل حجم برداشت شده توسط چاه‌های غیرقانونی و غیر مجاز است و اضافه برداشت در مورد آنها موضوعیت ندارد و مطابق برآورد صورت گرفته سالانه در حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب از طریق چاه های غیر مجاز فاقد پروانه برداشت می شود.

وی با اشاره به تعداد چاههای مجاز و دارای پروانه در استان گفت:در استان تعداد ۳۶ هزار و ۹۴۴حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که حدود ۹۲ در صد آن مربوط به مصارف کشاورزی است.

دانشجو افزود: نصب و بهره برداری از کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه های مجاز به منظور کنترل برداشت مطابق پروانه بهره برداری در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در دستور کار و برنامه های ابلاغی سالانه به شرکت آب منطقه ای قرار دارد که تحقق آن نیازمند تخصیص کامل و بموقع اعتبارات محسوب می شود و در سال جاری به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و مطالبات قبلی قراردادهای پروژه مذکور امکان عملیاتی کردن آن وجود نداشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به اقدامات انجام شده برای مقابله با حفر چاه های غیر مجاز اشاره کرد و افزود: در قالب قرارداد با بخش خصوصی ۴۱ اکیپ برای گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان بکار گیری شد و تعداد زیادی دستگاه حفر غیر مجاز توقیف شده است.

وی با اشاره به اینکه با متخلفان بخش آب برخورد قانونی می شود ادامه داد: در ۸ ماه نخست سال جاری ۱۱۰۴حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار