امام جمعه موقت اهل سنت کرمانشاه:

مراقب نحوه رفتارمان باشیم، ما الگوی فرزندانمان هستیم

کرمانشاه ( پانا) - امام جمعه موقت اهل سنت کرمانشاه در خطبه قبل از نماز جمعه تاکید کرد که در رفتارمان دقت داشته باشیم، چراکه ما الگوی فرزندانمان هستیم.

کد مطلب: ۱۴۹۵۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مراقب نحوه رفتارمان باشیم، ما الگوی فرزندانمان هستیم

ماموستا ملامنوچهر صادقی، امام جمعه موقت اهل سنت کرمانشاه خطبه‌های قبل از نماز جمعه را چنین آغاز کرد: بحثی که این جمعه درخدمت شما هستم، بحث دینداری صحیح و مطلوب از نگاه اسلام است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه نحل و امر خداوند به پیامبر عظیم الشان اسلام چنین گفت:خداوند متعال به پیامبر عظیم الشان اسلام دستور میدهد که دعوت مردم به راه راست سه صفت دارد:

اول: باید حکمتی داشته باشد.

دوم: باید موعظه، موعظه ی حسنه باشد.

سوم: مجادله به طریق احسن.

ماموستا ملا منوچهر صادقی این سه صفتی که خداوند متعال در این آیه به آن اشاره کرده است را چنین تحلیل کرد و گفت:

انسان یک موجود اجتماعی است و هنگامی که کار اجتماعی را انجام میدهد و وارد اجتماع میشود باید بتواند کاری را که به او محول شده به درستی و نیکی انجام دهد. 

خداوند متعال در این آیه شریفه دستور میدهد که اولین کارتان در دعوت به اسلام حکمتی داشته باشد. اگر بتوانیم مسئله را به درستی برای مخاطب جا بیندازیم و مسئولیت خود را به درستی انجام داده باشیم، به این امر حکمت می‌گویند.

وی بر این امر تاکید کرد که قرار بر این نیست که ما بخاطر مصلحت پا بر روی مسائل دینی بگذاریم. 

وی افزود: ما باید مسئولیت و ماموریت خود را به درستی انجام بدهیم ولیکن باید نحوه گفتار و رفتارمان به طوری باشد که طرف مقابل را نرنجانیم.

ماموستا صادقی دومین صفت را که موعظه حسنه میباشد این چنین تحلیل کرد که در نحوه بیانمان باید مخاطب را از صحبت خود نرنجانیم و همچنین اگر مجادله ای داشتیم جدل میان ما خروجی مثبتی داشته باشد؛ به عبارت دیگر خروجی جدل میان ما باعث شود که حکمت و موعظه حسنه در آن تاثیر داشته باشد، که این همان صفت سوم دعوت به اسلام یعنی مجادله به طریقه احسن است.

ملا منوچهر صادقی در بحث تاثیر گذاری صفت های دعوت به اسلام این چنین گفت: 

تک تک ما به دلیل اینکه موجوداتی اجتماعی هستیم، در خانواده، محل کار و در جامعه باید در نحوه رفتارمان بسیار دقت کنیم.

اگر در خانواده به حکمت و موعظه حسنه برخورد نکنیم بدون شک و تردید کردار و رفتار و گفتارمان بر اعضای خانواده نیز تاثیری ندارد و امروزه صحبت کردن خروجی کمتری دارد، نحوه رفتار و عمل و کردار است که تاثیر گذاری بیشتری دارد؛فرزندان شما به شیوه رفتار و کردار شما می‌نگرد، اگر شما اعمال نیک داشته باشید فرزند شما نیز نیک رفتار می‌شوند چون الگوی فرزندانتان شما پدر و مادر ها هستید، بنابراین باید در نحوه گفتار و رفتارمان مراقبت کنیم که بتوانیم شخص تاثیر گذاری باشیم.

وی در خصوص چگونگی یک جامعه ایده آل گفت: چون ضمیر ناخودآگاه انسان به سمت پاکی میرود، قطعا اگر مخاطب با ما مخالفتی داشته باشد باز هم نمی‌تواند در مقابل ما بایست،  این یک جامعه ایده آل است؛اما اگر این گونه نباشد و نحوه گفتار و اعمالمان مخالف یکدیگر باشد و آنچه که می‌گوییم در عمل به کار نیاوریم بدون شک در خانواده، اجتماع، محل کار و جامعه موفقیتی کسب نمی‌کنیم و همچنین سبب یأس و ناامیدی ما میشود.

در ادامه با اشاره به صبر و بردباری که از صفات بسیار مهم از منظر اسلام است این امر را باعث و بانی این دانست که اگر برنامه صحیحی که خداوند متعال ابلاغ کرده است را به درستی رعایت کنیم قطعا در جامعه نیز تاثیر گذار است.

امام جمعه موقت اهل سنت افزود :جامعه امروزه یک جامعه تحصیل کرده است و جوانان امروزه همه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دارای تحصیلات هستند.

پس هدف این است که جوانان ما که در علم و دانش موفق بوده اند، در علم اسلامی و کردار مومنانه نیز موفق باشند و بدانند که این راه، راه سعادت است.

همچنین با اشاره به اینکه امروزه این جامعه، جامعه ی آلوده ای است که تربیت در خانواده و فضای آموزشی مدرسه و دانشگاه صورت نمیگیرد و در بستر فضای مجازی انجام میشود و جوانان بیشتر وقت خود را صرف گشتن در فضای مجازی میکنند، ابراز نگرانی کرد و گفت: اکثر جوانان ما بیشتر وقت و جوانی خود را در در فضای مجازی میگذارنند و این وظیفه ماست که این فضا را کنترل کنیم که به درستی استفاده شود.

ماموستا صادقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به حکایتی کهن، بر مسئله مسئولیت و مسئولیت پذیری تاکید بسیار کرد و با آیه شریفه ۹۲ سوره مبارکه حجر، اظهار داشت که در قبال هرکاری مسئولیت داریم و در قیامت باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

وی در ادامه خطبه های نماز جمعه، با اشاره به سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، کار بزرگ آنها را قابل ستایش خواند و جایگاه شهدای آن دوران را بهشت برین دانست و همچنین جنایت اخیر رژیم صهیونسیتی را به شدت محکوم کرد و از خداوند متعال خواستار نابودی این رژیم غاصب شد.

خبرنگار : تبسم عطایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار