در پاسخ به پانا

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به تفاهم پوتین و ترامپ درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر وزیر امور خارجه انگلستان به تهران تا پیش از پایان سال میلادی خبر داد و نسبت به اظهارات اخیر نخست وزیر مستعفی لبنان و همچنین توافقات حاصل شده بین روسیه و آمریکا در باره سوریه واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۶۸۳۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفر وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران به پرونده نازنین زاغری مربوط است گفت: سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران در دستور کار روابط دو کشور قرار داشته و در حال تنظیم است و تا انتهای سال میلادی انجام می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره توافق حاصله بین روسای جمهور روسیه و امریکا درباره سوریه و اخبار منتشر شده درباره محدود شدن نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در این توافق و اینکه ایا روسیه ایران را در جریان جزییات این توافق قرار داده است، گفت: در طول روند تحولات و بحران در سوریه شاهد رایزنی های کشورهای منطقه و فرامنطقه ای و حضور انها در مباحث سوریه بوده ایم.
وی افزود: دولت امریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و بحران و تشویق تروریسم در سوریه و مبارزه با دولتی که قانونا در انجا وجود داشت نقش به سزایی ایفا کرده است.
قاسمی تصریح کرد: هیچگاه از سوی روسیه از امریکا برای همکاری دعوت نشده و به همین دلیل حضورش در سوریه نامشروع است اما وضعیت روسیه متفاوت است و بنا به درخواست نیروهای سوری وارد شده است.
وی ادامه داد: مناسبات ما با دولت روسیه مثل گذشته است و در فضای سازنده رایزنی مستمر در تمام موضوعات به خصوص بحث سوریه تبادل اطلاعات داریم.
قاسمی گفت: درباره تفاهمات بین روسیه و امریکا اخباری وجود دارد و جزییات بیشتر را شاید بتوات بعدا به صورت علنی در این خصوص مطرح کرد . در شرایط کنونی ورود بیشتری به این بحث نمی کنم.
وزیر امور خارجه فرانسه به زودی در تهران

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه به تهران و همچنین اظهارات اخیر او در مورد فعالیت موشکی ایران، اظهار کرد: سفر آقای ماکرون به تهران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.احتمالا این سفر بعد از انجام سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انجام خواهد شد.

وی همچنین موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور فرانسه را دقیق ندانست و گفت: ما خواستار این هستیم که آنها با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کنند و به این موضوع دقت کنند که برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. سفر آتی مقامات فرانسوی به تهران می‌تواند در کاستن برخی از اختلافات در مورد بعضی از زمینه‌ها موثر باشد و قطعا در این سفرها در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.

وی گفت: تاریخ سفر وزیر خارجه فرانسه نیز روشن و تقریبا نهایی شده و طی هفته‌های آینده این سفر انجام خواهد شد.

خبر موافقت ایران با تأسیس دفتر اتحادیه اروپا را نشنیدم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ سئوالی درباره اینکه جهانگیری در دیدار با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران موافقت کرده است، بیان کرد: من چنین خبری را از قول معاون آقای رییس‌جمهور نشنیدم. بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد. هر موقع اجماع لازم و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر مرتبط بودن سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت: آنچه که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه مطرح شد خبر غلطی بود و هیچ ارتباطی بین سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران و موضوع تاسیس دفتر این اتحادیه در ایران وجود ندارد. اتحادیه اروپا از چندی قبل از ما درخواست کرد که دفتری را در ایران تاسیس کند و همان‌طور که بارها گفته‌ام این موضوع در دستور کار است و هر موقع اجماع لازم در این زمینه صورت گیرد و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکره ایران با دیگر کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی کشور، اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود را دنبال می‌کند و سیاست‌های خود را در این زمینه دارد، گفت: توقع این است، کسانی که تولیدکننده و صادرکننده سلاح به منطقه ما هستند و در این ارتباط قراردادهای کلان می‌بندند و با این تسلیحات به ایجاد جنگ در خشونت در منطقه منجر می‌شوند پاسخگوی این اقدامات خود باشند و طبیعی است زمانی فرا خواهد رسید که آنها باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

واکنش به جلسه اتحادیه عرب درباره ایران

قاسمی در مورد درخواست عربستان از اتحادیه عرب مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده در قاهره در ارتباط با موضوع ایران، گفت: این اقدامات را از جانب عربستان موضوع جدیدی نیست و با توجه به مجموعه مشکلات داخلی و منطقه‌ای که عربستان با آن روبروست، این کشور به علت این سرخوردگی‌ها و شکست‌های پی در پی تلاش می‌کند که اقدام به فرافکنی کند و یک اجماع‌سازی علیه ایران رقم بزند ولی تحولات یک سال گذشته در منطقه نشان می‌دهد که عربستان در این زمینه موفق نبوده و به آنچه که مدنظرش بوده دست پیدا نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فکر می‌کنم اجلاس آتی نیز نتیجه مطلوبی برای عربستان نخواهد داشت چرا که کشورها هر کدام بر اساس منافع و دیدگاه‌های خود عمل می‌کنند و در همین چارچوب هدف‌گذاری‌هایشان را انجام می‌دهند.

تاریشه کن شدن تروریسم در سوریه خواهیم بود


خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی سئوال کرد، شما در ابتداي جلسه در پاسخ به سوالي درباره نقش ايران در سوريه پساداعش تاكيد كرديد كه هدف ايران مبارزه با داعش است و پس از نابودي كامل داعش ، نقش ايران در سوريه تغيير و به كمك به بازسازي سوريه تغيير مي كند. اين در حالي است كه تحولات ميداني سوريه نشان از فاصله بسيار زياد سوريه با آغاز روند بازسازي دارد. هنوز مناطقي در سوريه در اختيار جبهه النصره و يا معارضه مسلح است. رقه ، در اختيار كردهاي مورد حمايت امريكا است و اقاي علي اكبر ولايتي در سفري كه به سوريه داشتند تاكيد كردند كه ايران در بازپس گيري رقه نقش خواهد داشت. با توجه به اظهارات شما ، آيا با پايان داعش ، ايران بازپس گيري ساير مناطق سوريه را به دولت واگذار مي كند؟

قاسمي در پاسخ به اين سوال گفت:شايد يك سوء تفاهم از صحبت هاي من به وجود آمده است. در سوريه تنها بحث داعش مطرح نيست بلكه ساير گروه هاي مسلح و تروريستي كماكان در اين كشور حضور دارند و تا ريشه كن كردن تروريسم در سوريه و بازگشت امنيت و ثبات و حاكميت به تمامي معنا و در چارچوب كلي به دولت مركزي در اين كشور خواهيم بود و از دولت سوريه حمايت خواهيم كرد.


قاسمي افزود: سياست كلي جمهوري اسلامي ايران در خصوص بازسازي در سوريه كه به آن اشاره كردم مربوط به زمان دورتري خواهد بود . زماني كه در آن سوريه بتواند از حضور و وجود تمامي عناصر تروريستي خلاص شود و به وضعيت عادي خود بازگردد.در چنين حالتي فضا براي بازسازي و رونق اقتصادي باز خواهد شد. اما راه به نسبت طولاني تا آن زمان باقي مانده است. به خصوص اينكه چنين افقي در كوتاه مدت ديده نمي شود چرا كه حضور بازيگران متعدد در سوريه و تفاوت ديدگاه هايي كه بازيگران در عرصه سوريه با آقاي بشار اسد دارند، نهايتا بايد منتظر بود و صبر كرد و زمان بيشتري لازم است تا بتوانيم در خصوص بازسازي صحبت كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي ديگر در خصوص نقش ايران در بازپسگيري رقه گفت:اين موضوع به دولت سوريه بستگي دارد و اگر از جمهوري اسلامي ايران درخواست كنند ما همانطور كه از ابتدا در كنار دولت اين كشور بوديم تا انتها نيز خواهيم بود . هدف ما در واقع تثبيت شرايط در سوريه و مبارزه با تروريسم و پاكسازي اين كشور از هرگونه تروريسم است.

در مورد اظهارات ضد ایرانی حریری فعلا چیزی نمی گویم

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ضدایرانی شب گذشته سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گفت: تا آنجا که شنیده‌ام رییس‌جمهور لبنان خواسته بودند که سخنان ایشان از شبکه‌های لبنان پخش نشود، چرا که ایشان مطمئن نبودند که آقای حریری وضعیت‌شان در عربستان چگونه است و تحت چه شرایطی قرار است صحبت کنند.

قاسمی ادامه داد: من در مورد مباحث ضدایرانی که توسط ایشان مطرح شده اظهارنظری نمی‌کنم و این موضوع را به روزهای آینده واگذار می‌کنم. ایران ارتباطات خوبی با احزاب، گروه‌ها، ‌دولت لبنان و خود آقای سعدالحریری داشته و روز قبل استعفا، آقای حریری و آقای ولایتی با یکدیگر ملاقات مثبت و صمیمی داشتند و در مورد همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر خارجه به کوبا و ارتباط آن با سفر آتی آقای روحانی به کشور آذربایجان، اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده در این ارتباط صحبت می‌کنم و من از این موضوع اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور آذربایجان حدود دو هفته پیش به تهران سفر کردند و با مقام معظم رهبری و آقای روحانی دیدار داشتند. تماس‌ها و رایزنی‌های خوبی بین مقامات دو کشور وجود دارد و این ارتباطات ادامه خواهد داشت.

قاسمی در مورد ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه و اینکه این تغییرات قرار بود تا آبان ماه اعمال شود و اینکه گفته شده آقای روانچی قرار است از وزارت خارجه به ریاست‌جمهوری بروند، گفت: ایجاد این تغییرات ساختاری در دستور کار وزارت خارجه است و اگر همه چیز قرار بود در درون خود وزارت خارجه حل و فصل شود زودتر تکلیف این ساختار مشخص می‌شد و اقدامات لازم اتفاق می‌افتاد. همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم مراحل بخشی از این ساختار در حال طی شدن در سازمان امور استخدامی است. آنها نظرات خود را داشتند و ما طی جلساتی تلاش کردیم که این نظرات را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد آنچه را که پیش‌بینی شده بود محقق شود ولی آنچه که در رسانه‌ها در مورد برخی از افراد در این زمینه مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و دقیق نیست.

وی ادامه داد: در مورد برخی از آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده صحبت‌هایی وجود داشته، انجام شده و انجام می‌شود ولی هنوز قطعی نیست و باید برای قطعی شدن آن منتظر اخبار رسمی از سوی وزارت خارجه و ارگان‌های دیگری که ممکن است در این زمینه مرتبط باشند باشیم و هر آنچه که تا کنون مطرح شده در حد صحبت است و به قطعیت نرسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار