مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با پانا:

در نظام آموزشی مسئله محوری مهم‌تر از کارآفرینی باشد

تهران (پانا) - مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه قرار نیست آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان را به سمت کارآفرینی سوق دهد، عنوان کرد که خوب است در نظام آموزشی مسئله محوری مهم‌تر از کارآفرینی باشد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
در نظام آموزشی  مسئله محوری مهم‌تر از کارآفرینی باشد

محمدمحسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با پانا با اشاره اهمیت آموزش کارآفرینی در آموزش و پرورش گفت: «قرار نیست همه اشتغال ایجاد کنند و کارآفرین باشند ولی ما نیازمند به این موضوع هستیم که آدم‌ها را مبتنی بر حل مسائل رشد دهیم، حالا حل مسئله یک نفر کارآفرینی است و حل مسئله دیگری کمک به بهره‌وری از آن کارآفرینی است یا حل مسئله دیگری خلق زنجیره است و این آدم‌ها باهم بسیار متفاوت هستند.»

کارآفرین شدن غایت همه دانش‌آموزان نیست

دوباشی اظهار کرد: «کارآفرینی مهم است اما غایت همه دانش آموزان نیست و این نباید موج شود. لازم نیست همه دانش‌آموزانی که فرصت اندیشه دارند به سمت کارآفرینی بروند بلکه دانش‌آموزی که می‌تواند اندیشمند شود، باید اندیشمند شود نه اینکه کارآفرین شود. دانش‌آموزی که می‌تواند هنرمند شود باید هنرمند شود. البته هنر بخش‌های مختلف دارد.»

مسئله‌محوری مهم‌تر از کارآفرینی در نظام آموزشی

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بابیان اینکه مهارت‌افزایی و مهارت یادگیری باید مبنا قرار بگیرد، گفت: «نظام آموزشی ما کلی مسئله به ما آموزش می‌دهد اما راه مواجهه با مسئله کمتر آموزش داده می‌شود. اینکه از بین کلی منبع چگونه راه‌حل را پیدا کنیم به ما آموزش داده نمی‌شود. در سال‌های اخیر موضوع پژوهش‌های دانش‌آموزی برای ما مورد بررسی و توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. روش تحقیق و پژوهش محوری خوب است اما دانش آموزان را باید به سمت مسئله‌محوری سوق دهیم نه لزوماً کارآفرینی. موضوع دیگر اینکه ما اصولا چیزی به نام استعدادیابی نداریم.»

دوباشی گفت: «ما نیازمندیم تا برای تحول از ساختارهای موجود با خلاقیت و نوآوری به سمت ساختار جدید برویم. اگر این اتفاق نیافتد مدارس ما دیگر نمی‌توانند دانش‌آموزها را نگه دارند زیرا جذب موضوعات دیگر می‌شوند. درگذشته کل ورودی دانش‌آموز، پدر و مادر و نهایت چند ساعت تلویزیون بود اما امروز نوجوان ما هزاران ورودی دارد. ممکن است آنچه معلم می‌گوید بداند و وقتی می‌داند چرا باید سرکلاس بنشیند؟ ما زمانی با قوه قهریه سر کلاس می‌نشستیم اما دانش‌آموز دهه هشتادی و نودی با قوه قهریه سر کلاس نمی‌نشیند.»

وی افزود: «برای تحول به جای اینکه درگیر ساختارهای موجود شویم خوب است که به تحول و خلاقیت جریان نوآور توجه کنیم. دانش بنیانی ربطی به صنعت ندارد بلکه از یک خاستگاه نوآوری شکل می‌گیرد. دانش‌بنیان‌ها برای یک مسئله راهکار جدید پیدا می‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار