در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

نقش تکنولوژی در آشکارسازی استعدادهای بالقوه دانش آموزان

تهران (پانا) - یک فعال حوزه تولید محتوای الکترونیکی معتقد است بزرگ‌ترین نقش تکنولوژی این است که به معلم‌ها امکان می‌دهد که برای آموزش دادن و سایر وظایف‌شان شخصی‌تر عمل کنند تا بتوانند حامی دانش‌آموزان در یادگیری و رشد آن‌ها باشند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش تکنولوژی در آشکارسازی استعدادهای بالقوه دانش آموزان

حجت‌اله احمدی، فعال حوزه تولید محتوای الکترونیکی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های آموزشی نوین توسط معلم‌ها گفت: «هر دانش‌آموز ظرفیت مشخص و منحصربه‌فردی جهت آموزش دارد ولی معلم در کلاس برای 30 یا40 نفر تدریس یکسان دارد. تکنولوژی آموزشی نوین به دانش آموزان کمک می‌کند آموزش را شخصی‌سازی کرده و استعدادهای بالقوه خود را آشکار سازند.»

نوجوانان ایرانی تستر بازی های کامپیوتری غربی‌ها شده اند

احمدی درباره گرایش نوجوانان به بازی های کامپیوتری بجای استفاده علمی و بهینه از ابزارهای ارتباط با فضای مجازی گفت: «متاسفانه نوجوانان ایرانی بجای آموزش دانش و علم وقت خود را صرف بازی های غربی می‌کنند بطوریکه ایرانیان بهترین تسترهای آن‌ها شده اند. دلیل این موضوع این است که به نوجوانان روش استفاده صحیح از ابزارهای نوین را نداده‌ایم.»

وی اظهار کرد: «تصمیم‌گیری در هر حوزه نیازمند مشاوره با افراد آگاه و با تجربه آن حوزه است که متاسفانه در حوزه نرم افزار کوتاهی تقریباً غیر قابل جبرانی صورت گرفته است. بیست سال پیش مسئولین رده بالای سیاست‌گذار این حوزه اجازه دادند برای مثال ویندوز 200 هزار تومانی و فتوشاپ 500 هزار تومانی هر یک به مبلغ 500 تومان با مجوز رسمی کپی شود. اجازه دادند بازی های 50 هزار تومانی خارجی فقط با انجام زیرنویس و یا ترجمه 700 تومان الی 2000 تومان با مجوز رسمی ارشاد و بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای به‌صورت انبوه و میلیونی تکثیر و توزیع شود. در کشورهای خارجی سخت افزار حدوداً 20درصد از پول لازم برای تهیه یک کامپیوتر شخصی بوده و 80 درصد از آن پول نرم افزار است در حالی که در کشور ما شخصی با یک‌میلیون تومان سخت افزار کامپیوتر تهیه می‌کند و با کمتر از 10 هزار تومان تمام نرم افزارهای لازم را کپی می کند.»

شخصی‌سازی یادگیری به نفع دانش‌آموز است

احمدی اظهار کرد: «نتیجه این کوتاهی‌ها مصرف کالای فرهنگی خارجی به دنبال داشته که این امر علاوه بر ترویج فرهنگ کشورهای غربی در حریم خانوارهای ایرانی، امکان رقابت شرکت‌های داخلی را با تولیدات خارجی از بین برده و خواسته یا ناخواسته ذائقه و توقعات مصرف‌کننده ایرانی را از لحاظ کمیت و کیفیت محصولات بالا برده است.»

این کارشناس تولید محتوای الکترونیکی اظهار کرد: «موضوع اینجاست که دانش‌آموزان چه ضعیف باشند، چه قوی، شخصی‌سازی یادگیری به نفع آن‌هاست.»

وی افزود: «بزرگ‌ترین نقش تکنولوژی این است که پیچیدگی فرآیند شخصی‌سازی یادگیری را مدیریت کند. تکنولوژی همچنین دستورالعمل‌هایی را فراهم می‌کند و با حمایت از یادگیری مستقل، به معلم‌ها امکان می‌دهد که برای آموزش دادن و سایر وظایف‌شان شخصی‌تر عمل کنند تا حامی دانش‌آموزان در یادگیری و رشد آن‌ها باشند.»

در برخی از مدارس غیردولتی، آموزش به اولویت چندم آنها تبدیل شده است

احمدی با اشاره به اینکه برخی از مدارس شبیه بنگاه اقتصادی شده اند، اظهار کرد: «در برخی از مدارس غیردولتی، آموزش به اولویت چندم آنها تبدیل شده است البته گاهاً حق هم دارند. سرانه آموزشی مدرسه شاید کفاف پول گاز و برق را هم نمی‌دهد. قبوضی که باید رایگان باشند تا آموزش و پرورش نیز بتواند طبق قانون اساسی آموزش رایگان را ارایه کند. از طرف دیگر در کشور ما حقوق معلمین زیر خط فقر است و انگیزه‌ای برای به روز کردن خود به لحاظ علمی ندارند.»

احمدی اظهار کرد: «از گذشته برخی از دبیران به علت دغدغه مالی علاقه‌ای به فراگیری فناوری‌های نوین آموزشی نداشته‌اند و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت با سرعت کافی هوشمند‌سازی مدارس تحقق پیدا کند. این در حالی است که تکنولوژی نوین آموزشی این امکان را فراهم می‌آورد امکانات آموزشی در دورترین نقاط کشور نیز فراهم شود. این تجربه‌ای است که در کرونا معلمین به آن رسیدند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار