در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان بررسی شد؛

نقش هنرستان‌های کشاورزی در جوان‌سازی کشاورزی در ایران

تهران (پانا) - به گفته کارشناسان، هنرستان‌های کشاورزی پتانسیل خوبی برای جوان شدن اقتصاد کشاورزی دارند و این مهم با به روز شدن محتواهای درسی این هنرستان‌ها و ارتباط دادن‌شان با بازار واقعی کار میسر می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش هنرستان‌های کشاورزی در جوان‌سازی کشاورزی در ایران

نوروزی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است آموزش درست کشاورزی به جوانان فرصت خوبی است برای ایجاد اشتغال و برای این مهم نباید از پتانسیل هنرستان‌های کشاورزی غافل شد. مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که اگر هنرستانی‌ها آموزش دقیقی ببینند بعدها به‌عنوان سیاست‌گذار می‌توانند در رشد اقتصاد کشاورزی کشور بسیار مؤثر عمل کنند. اصغری، مدیرکل دفتر سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تحصیل‌کردگان هنرستان کشاورزی با آموزش تخصصی عملیاتی بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند وارد بازار کار شوند. گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور عنوان کرد که دانش آموزان هنرستانی سرمایه‌های بزرگی هستند که قرار است در آینده کشاورزان جوان ایران باشند.

آموزش‌های مدرسه‌ای باید با نیاز کشاورزی ایران متناسب‌سازی شود

رحمت‌اله نوروزی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت جوان‌گرایی در بخش اقتصاد کشاورزی گفت: «کشاورزی از مهم‌ترین مولدهای اقتصاد در ایران است. از سوی دیگر بیکاری جوانان به‌عنوان یک پدیده مخرب در جامعه همواره مطرح است. باوجود ظرفیت‌های خوب کشاورزی ایران اما سهم این بخش در ایجاد اشتغال نزولی بوده و این موضوع باید آسیب‌شناسی جدی شود.»

نوروزی عنوان کرد: «سهم بخش کشاورزی از کل شاغلین در سال 1401 حدود 16 درصد است و این در حالی است که کشاورزی در روستاهای ایران شغل آب و اجدادی است و حالا روستاییان محل زندگی‌شان را برای کسب درآمد رها کرده‌اند و به شهرها پناه آورده‌اند. در شرایط کنونی با بالا رفتن سن کشاورزی در ایران نیاز است به بخش کشاورزی ایران توجه جدی شود. ما نیاز به جوان‌سازی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی داریم.»

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس درباره جایگاه هنرستان‌های کشاورزی در جوان‌سازی کشاورزی ایران گفت: «در مسیر جوان‌سازی کشاورزی در ایران قطعاً هنرستان‌های کشاورزی حرف اول را می‌زنند اما نکته مهم این است که آموزش‌های مدرسه‌ای باید با نیاز کشاورزی ایران متناسب‌سازی شود تا جوانان روستایی با ورود به این بخش بلافاصله بتوانند اقدامات مؤثری داشته باشند.»

دانش‌آموزان در مزارع نمایشی وزارت جهاد کشاورزی آموزش‌های کوتاه‌مدت ببینند

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خودش در هنرستان کشاورزی رشته ماشین‌آلات کشاورزی خوانده است، گفت: «هنرستان‌ها در زمان تحصیل ما بسیار کارآمد بودند و افرادی که آن زمان از هنرستان‌های کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شدند، نیاز نبود به دولت بروند و کار کنند زیرا خارج از فضای دولتی به‌راحتی می‌توانستند کار پیدا کنند. در شرایط کنونی باید هنرستان‌های کشاورزی از حالت تئوری محوری به ایجاد تغییر رفتار و افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان تغییر شکل بدهند.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «خوب است که دانش آموزان هنرستان‌های کشاورزی به‌محض اینکه فارغ‌التحصیل می‌شوند، وارد بازار کار شوند. اولین کاری که آموزش‌وپرورش می‌تواند انجام دهد این است که روی این موضوع مهارت محوری و عملیاتی شدن هنرستان‌های کشاورزی کار کند.»

مهاجر ادامه داد: «اینکه دانش آ‌موزان هنرستان‌های کشاورزی در دوره‌های کوتاه‌مدت به مزارع نمایشی وزارت جهاد کشاورزی بیایند و مزارع را از نزدیک ببینند روی ایجاد علاقه و انگیزه آن‌ها بسیار مؤثر است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی فردا سیاست‌گذاران حوزه امنیت غذایی هستند، گفت: «اگر اکنون که در سن یادگیری هستند برای دانش‌آموزان وقت گذاشته شود و در قالب برنامه‌ریزی، دقیق و درست ‌آموزش ببینند قطعاً وقتی خودشان به جایگاه سیاست‌گذاری می‌رسند شرایط ‌آموزش را افزایش می‌دهند.»

وزارت جهاد کشاورزی آماده همکاری حداکثری با وزارت آموزش و پرورش است

حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزیجات و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت کاشت سبزیجات و صیفی‌جات در هنرستان‌های کشاورزی عنوان کرد: «حتماً در واحدهای درسی و عناوین درسی دانش‌آموزانی که در هنرستان‌های کشاورزی مشغول تحصیل هستند درباره کشت سبزیجات و صیفی‌جات صحبت شده است. هنرستان‌ها به‌صورت تخصصی نه‌تنها درزمینهٔ صیفی‌جات و سبزیجات بلکه بقیه مهارت‌های لازم در حوزه کشاورزی مانند دامپروری و موارد این‌چنینی آموزش می‌بینند.»

وی افزود: «در هنرستان‌های کشاورزی آموزش‌ها تخصصی است و به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی هم آمادگی دارد تا برای آموزش به این دانش آ‌موزان و هنرجویان نهایت همکاری را داشته باشد.»

استفاده از ظرفیت هنرستان‌های کشاورزی برای تولید سبزیجات و صیفی‌جات

اصغری درباره استفاده از ظرفیت هنرستان‌های کشاورزی درزمینهٔ تولید صیفی‌جات و سبزی جات گفت: ‌«این موضوع که چقدر از اراضی و زمین‌های تحت اختیار هنرستان‌های کشاورزی تحت کشت قرار بگیرند بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.»

وی افزود: «ناگفته نماند سطح زیر کشت در هنرستان‌های کشاورزی به‌اندازه‌ای نیست که برای تولید ملی در کشور قابل سرمایه‌گذاری باشد اما درزمینهٔ انتقال اطلاعات اگر وزارت آموزش و پرورش اعلام تمایل کند ما در وزارت جهاد کشاورزی می‌توانیم مدرس به هنرستان‌ها بفرستیم یا هماهنگی ایجاد کنیم تا هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی بازدیدی از عرصه‌ها و مزارع ما داشته باشند و حتی درزمینهٔ تولید محتوا می‌توانیم این همکاری را داشته باشد.»

اهمیت آشنایی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی با آفت‌کش‌ها

مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آشنایی هنرستان‌های کشاورزی با سموم و آفت‌کش‌ها، گفت: «دانش آموزان هنرستانی ما سرمایه‌های بزرگی هستند که قرار است در آینده کشاورزان جوان ما باشند. هرچه در این زمینه آموزش‌ها دقیق‌تر باشد خروجی اقتصاد کشاورزی ما توسعه خواهد داشت.»

گیل‌آبادی درباره حمایت انجمن تولیدکنندگان سموم کشور از هنرستان‌های کشاورزی اظهار کرد: «باید با وزارت آموزش و پرورش جلسه مشترکی تعریف شود. امکانات دو طرف بررسی و مشخص شود انجمن‌ها ازجمله انجمن تولیدکنندگان سموم چه کمکی می‌تواند به هنرستان‌های کشاورزی داشته باشد.»

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور افزود: «طرح کادی که سابق برگزار می‌شد طرح بسیار خوبی بود و درزمینهٔ کشاورزی هم می‌توانست اثرگذار باشد. هنرجویان در قالب طرح کاد می‌توانستند وارد کارخانه‌ها شده و آموزش ببینند. این افراد بعدها وارد بازار کار می‌شدند و می‌توانستند باسواد تخصصی‌شان اثرگذار باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار