در گفت‌وگو با رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان بررسی شد:

نسبت بیانیه گام دوم با مسئله اقتصاد چیست؟

در بیانیه گام دوم نگاه به اقتصاد مبتنی بر موضوع پیشرفت است

تهران (پانا) - رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان عنوان می‌کند که نسبت بیانیه گام دوم انقلاب با اقتصاد باور تغییر نگاه توسعه‌ای به موضوع پیشرفت است و این مسیر را جوانان راهبری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۴۹۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
نسبت بیانیه گام دوم با مسئله اقتصاد چیست؟

حسین افتخاری، رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که کار کردن روی تمدن نوین اسلام و علمی که بتواند در این مهم تحولی ایجاد کند با یک فرمول ساده در بیانیه گام دوم میسر است. وی افزود: «بیانیه می‌گوید برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی لازم نیست مسیرهای دیگری را بپیماییم و دولت هم نباید بیاید تحول بسازد زیرا در همین مسیر است اما بیانیه گام دوم این مهم را از مسیر اراده و حضور مردم می‌خواهد.»

از بیرون می‌خواهند به مردم القا کنند که رؤیا نداشته باشند

افتخاری درباره اینکه اراده حضور مردم در بیانیه گام دوم چگونه محقق می‌شود، گفت: «از طریق وجود حلقه‌های میانی که پیشرو هستند، خودشان به اختیار خودشان قیام کرده‌اند و روی این رؤیا کار می‌کنند. در مسیری که می‌روند دست بقیه جوان‌ها را می‌گیرند و راهبری می‌کنند و از مسیر پای کار بودن جوانان است که مردم را پای کار می‌آورد.»

رئیس اندیشکده مطالعاتی راهبردی لقمان درباره مردمی سازی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: «ما یک سری برنامه‌های تعاملی داریم زیرا بیانیه گام دوم محقق نمی‌شود الا اینکه میان مردم گفت‌وگو شود. بدون وجود روح جمعی و ایجاد این رؤیا در ذهن مردم که ما می‌توانیم به سمت تمدن نوین اسلامی برویم بیانیه به اجرای درست نمی‌رسد. از بیرون تلاش می‌شود تا مردم ما را عقب نگه ‌دارند و مردم رؤیا نداشته باشند. ما در یک جنگ فکری و نرمی هستیم که می‌گوید تو رؤیا نداری پس به رویای من دربیا و رویای من را بپذیر.»

وی افزود: «بحث ما این است که در مردم گفتمان ایجاد کنیم و ازاین‌جهت در اندیشکده چه در بخش علمی و چه در بخشی اجرایی باید بتوانیم با نوجوان امروزی صحبت کنیم، پس تولید محتوا می‌کنیم که چگونه این گفتمان ایجاد شود.»

نگاه اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب توسعه را توصیه نمی‌کند

افتخاری درباره این موضوع که بیانیه گام دوم تا چه اندازه شرایط اقتصادی کشور را مدنظر قرار داده، گفت: «خود بیانیه گام دوم و طرح استراتژیک رهبری که از طریق سخنرانی‌ها و دیگر مطالب موجود است، این طرح را کامل می‌کند. آقا تأکید دارند و اصرار می‌کنند، رؤیایی که ما به دنبال آن هستیم همان توسعه نیست زیرا توسعه خروجی‌هایش مشخص است. امروز در الگوی غربی توسعه می‌بینیم که به چه سرنوشتی رسیده است. این حرف ما نیست و ریچارد واتسون در بنیاد واتسون در مورد آینده 2050 آمریکا تحقیق کرده و می‌گوید یک ابرروندی وجود دارند که تمدن ما به سمت آن می‌رود و آن اضطراب است. حالا از دیگر ابرروندهایش بگذریم، مثلاً در حوزه اقتصادی بدهی‌هایی که رو به افزایش است و قدرت به سمت شرق در حال چرخش است و موارد این‌چنینی که خودشان پیش‌بینی کرده‌اند. رهبری می‌گویند این فرآیند توسعه شما را به دنیای دیگری می‌رساند پس ما توسعه نمی‌خواهیم.»

رهبری توصیه به پیشرفت دارند نه توسعه

وی افزود: «ویژگی توسعه، همان اصالت داروینیسم است و این اصالت در اقتصاد می‌گوید سرپا ماندن تو اگر به قیمت نابود کردن تمام کارخانه‌های جانبی تو است، این اقدام را انجام بده چون تو باید بمانی. در اندیشه مدرن، بازار وحشی است و این به معنی این است که چگونه در داروینیسم بقای قوی‌تر می‌ماند. این‌ها فرآیندهای توسعه است. دولتمردان قدیم می‌گفتند زیر چرخه‌ای توسعه خیلی‌ها له می‌شوند و این عادی است چون الگوی توسعه همین است اما آقا توصیه بر کلمه پیشرفت دارند. پیشرفت عدالت پایه است و ویژگی‌های خاص خودش را دارد.»

در بیانیه گام دوم نگاه به اقتصاد مبتنی بر موضوع پیشرفت است

افتخاری در پاسخ به اینکه نسبت بیانیه گام دوم با مسئله اقتصاد چیست، اظهار کرد:‌«این نسبت بر پایه پیشرفت است. در این پیشرفت ما نیازمند حضور مردم در عرصه هستیم و ازاینجا به بعد است که ما باید پیشرفتی را رقم بزنیم که مردم پایه باشد. این پیشرفت مردم پایه نیازمند حضور عناصری از مردم است که در این زمینه دغدغه دارند و حاضرند برای رویای ایرانی اسلامی پیشرفت بلند شوند و کاری انجام دهند. من به سهم خودم به‌عنوان یک عنصر در حوزه علم در این موضوع که چه علمی ما را به آن تمدن می‌رساند باید کار کنم و این رسالت و مأموریت من است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار