در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

نقش آموزش و پرورش در حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب

تهران (پانا) - عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی معتقد است آموزش و پرورش نقش مهمی در حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب دارد و این نهاد خاستگاه تحولات اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

کد مطلب: ۱۳۴۸۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش آموزش و پرورش در حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب

محمدهانی ایرانمنش، عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بیشتر از اینکه شان محتوایی یا شأن مفهومی داشته باشد، شأن حرکت آفرینی دارد، گفت: «یکی از مشکلات ما این است که گمان می‌کنند برای اجرایی‌شدن بیانیه گام دوم دائم باید مسابقه بگذارند یا برنامه بسازند و تکرار کنند درحالی‌که این ضد خود بیانیه است. باید با بیانیه راه رفت و حرکت جمعی داشت.»

نقش آموزش و پرورش در حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب

ایرانمنش اظهار کرد: «آموزش و پرورش نقش مهمی در حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب دارد، نه فقط در جامعه که در دانش‌آموزان زیرا آموزش و پرورش با سه بدنه ارتباط دارد. بدنه معلمان، مقام معظم رهبری از این بدنه به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور یاد می‌کنند زیرا پیشرفت مهم‌ترین نرم‌افزار ماست. همین موضوع به‌نوعی روح کلی بیانیه گام دوم است و به نحوی باعث تغییر ریل و حکمرانی و نظم کشور است. درواقع معلمان رهبران این سپاه هستند.»

ارتباط سه بدنه اصلی آموزش و پرورش با بیانیه گام دوم انقلاب

ایرانمنش اظهار کرد: «بدنه دوم، دانش‌آ‌موزان هستند. دانش آموزان همان مخاطبانی هستند که باید مطالبی را یاد بگیرند. دانش‌آموز منبعی است که می‌تواند منشأ تحولات اجتماعی شود و تغییرات اجتماعی باشد و مبدأ پیشرفت‌ها در جامعه شود. با این نگاه، دانش‌آموز یک شخصیت کنشگر اجتماعی دارد.»

وی افزود:«در نقاط مختلف دنیا وقتی نوجوانان آگاه شدند و احساس مسئولیت و تکلیف کردند، تبدیل به یک پیشران اجتماعی می‌شوند و درنتیجه تحولات اجتماعی را رقم می‌زنند. پس بخش دوم در بیانیه گام دوم درباره همین نوجوانان است زیرا بیانیه می‌خواهد حرکت و تحول رقم بزند و در این حرکت آفرینی نوجوانان می‌توانند نقش پیشران داشته باشند.»

ایرانمنش گفت: «اینجاست که مقام معظم رهبری در این سال‌ها بارها عنوان کردند که در این مسیر ما نیاز به نوجوان پیشران داریم. یعنی در یک حرکت اجتماعی نوجوان پیشانی حرکت است و جامعه را حرکت می‌دهد.»

وی اظهار کرد: «دسته سوم که مهم هستند شامل خانواده‌ها می‌شود. یعنی آموزش و پرورش علاوه بر معلم و دانش‌آموز با خانواده‌ها هم طرف است. خانواده از مهم‌ترین رکن‌های تحولی برای برنامه‌ریزی جدید در جامعه است. در نظام توسعه که مبنای آن تفکر و تمدن غربی است، بنیان برنامه‌ریزی بر فردگرایی است و افراد هستند که محور برنامه‌ریزی هستند، اما بنیان برنامه‌ریزی در نظریه پیشرفت خانواده است و خانواده کوچک‌ترین سلول اجتماعی است و نه فرد.»

ارتباط رو به کمال آموزش و پرورش با خانواده

وی اظهار کرد: «درواقع برنامه‌ریزی باید بر خانواده استوار باشد و هیچ کجا به‌اندازه آموزش و پرورش ارتباط صحیح رو به کمال با خانواده ندارد. ما مجموعه‌های خدماتی زیاد داریم ولی خانواده فرزندش را مدرسه می‌فرستد چون می‌خواهد به سمت کمال و پیشرفت برود زیرا فرزندش در مدرسه رشد خواهد کرد و این بزرگ‌ترین نسبتی است که خانواده برقرار می‌کند و این نسبت را صداوسیما هم ندارد. صداوسیما باید دانشگاه باشد اما یک کانون سرگرمی و اطلاع‌رسانی شده است اما آموزش و پرورش هنوز این شان را دارد و می‌تواند منشأ تحول باشد.»

ایرانمنش با اشاره به اینکه در تبیین و حرکت آفرینی بیانیه گام دوم انقلاب عقب هستیم، اظهار کرد: «حرکت آفرینی از تبیین مهم‌تر است. شروع بیانیه گام دوم انقلاب جنگ روایت‌هاست و یکی از روایت‌های مهم روایت نوجوان ایرانی است. عده‌ای دوست دارند نوجوان ایرانی را این‌گونه روایت کنند. نسل زد یا بچه‌های گیمر یا فردیت‌گراهایی که در خانه نشسته‌اند و به خانواده و جامعه کاری ندارند و با هیچ ارزشی تعامل برقرار نمی‌کنند اما بیانیه گام دوم روایت متفاوتی از نوجوان ارائه می‌دهد.»

وی افزود: «ما با نوجوانان و جوانان انقلاب کردیم و با همین‌ها بزرگ‌ترین جنگ تاریخی را اداره کردیم. ما تعداد بالایی شهید دانش‌آموز داریم گاهی بیش از 60 هزار نفر مطرح شده است. مقام رهبری عنوان می‌کنند که نوجوان 13 یا 14 ساله امروز از جوان 23 ساله زمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هم بهتر می‌فهمد و بیشتر پای آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌ایستد. این دو روایت متفاوت از یک نسل است.»

آموزش و پرورش خاستگاه تحولات اقتصادی و اجتماعی است

وی افزود: «با این نوجوان وارد جریان تمدن‌سازی می‌شویم و به آن اعتماد می‌کنیم. هویت می‌دهیم و با آن حرکت آفرینی داریم و جنبش اجتماعی خلق می‌کنیم. وقتی این اعتماد نباشد دائم می‌خواهیم به‌گونه‌ای تربیتش کنیم و بگوییم بیا من یکسری مفاهیم را به تو یاد بدهم. بر اساس چنین برداشت و روایتی از نوجوان اصلاً نمی‌فهمد 800 هزار نوجوان دهه هشتادی چرا اعتکاف می‌روند. اعتکافی که عارفانه‌ترین و سخت‌ترین مناسک عرفا در طول تاریخ بوده است. این تعداد را نمی‌توان استثنا شمرد. این اتفاق بزرگی است و وقتی این گرایش معنوی و نهضت بزرگ اربعین را می‌بینی به این نسل امیدوار می‌شوی و گرایش نسل جدید را به علم می‌بینی و اینکه چقدر نوجوان بااستعداد داریم.»

ایرانمنش گفت: «ما به بچه‌ها هنوز این خودآگاهی نسلی را نداده‌ایم. حرکت آفرینی و بیانیه یک مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها دارد. آموزش و پرورش در این مهم نقش کانونی و مهمی دارد به‌خصوص با این سه‌بدنه کارهای بزرگی انجام خواهد داد. آموزش و پرورش خاستگاه تحولات بزرگ در اقتصاد و علم تحولات اجتماعی و حوزه رسانه و مسائل معطوف به‌سلامت و غیره باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار