در گفتوگو با پانا مطرح شد:
اهمیت بازمهندسی جشنوارههای آموزش و پرورش برای گسترش معلمان خلاق
شناسایی معلمان خلاق در مسیر تعین بخشی به گام دوم انقلاب است
تهران (پانا) - مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه جشنوارههای آموزش و پرورش در جهت شناسایی معلمان خلاق موفق بودهاند عنوان کرد که این نوع جشنوارهها خوب است که بازمهندسی شوند تا در خدمت توسعه و تکثیر الگوهای آموزشی قرار بگیرند.
محمد محسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفتوگو با پانا درباره اهمیت تربیت معلمین نوآور اظهار کرد: «جریان تحول از نوآوری و خلاقیت سرچشمه میگیرد. هرآن چه خلاقیت و نوآوری را از عناصر نقش آفرینش بگیرد بهجز رکود و روزمرگی و درجا زدن نتیجهای نخواهد داشت. ساختار نظام آموزشی ما ساختاری است که خلاقیت و نوآوری را از معلم گرفته و ما گاها با نمونههای معلمهای خلاق روبرو میشویم اما ساختار آنها را ضد سیستم تصور میکند. برای مثال معلمی که سرفصلهای درسی را به گونه دیگری تدریس کند توسط مدیر تشویق نمیشود و گاها توبیخ هم میشود. معلمی که با بازی آموزش دهد و دانشآموز در آن کلاس جیغ و هورا داشته باشند، عموماً تشویق نمیشوند زیرا در کنار این معلمها کسانی هستند که میخواهند آرام به کلاس بروند و بیاند. پس اگر دانشآموز خلاق بخواهیم خلق کنیم باید این نوآوری در معلم پویا باشد و کودک درون معلم فعال باشد.»
در گام اول معلمان خلاق را شناسایی کنیم
مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار کرد: «در شرایط کنونی دو مسیر برای معلم وجود دارد یا در یک مسیر سنتی و کلاسیک نظام آموزشی حرکت کند و یا مسیر دومی که نمونهها و الگوهای موفق آموزشی را در مقیاسهای کوچک ببینیم و آرامآرام آنها را ترویج کنیم و در مسیر تکثیر این الگوها گام برداریم.»
وی افزود: «ابتدا شناسایی کنیم که چه تعداد معلم خلاقانه کار میکنند؟ این نوع معلمها نیازمند توجه هستند و نه پول زیرا شغل معلمی بیش از بحث مالی عشق به یاد دادن دارد. معلمی کار سختی است و در آن پول نیست پس افرادی که این شغل را دارند قاعدتاً عشق به آموزش دارند که مانده است. کشف الگوهای موفق و ترویج الگوهای موفق بهعنوان الگو برای آدمهای دیگر در جامعه مهم است و این یعنی تحرک و بعد از شناسایی کمک به تکثیرشان اهمیت پیدا میکند.»
شناسایی معلمان خلاق در مسیر تعین بخشی به گام دوم انقلاب است
دوباشی اظهار کرد: «اینکه مدارسی خلق کنیم که بازی محور باشند، مهم است. در یک برنامه تلویزیونی به نام اتم که از شبکه اول سیما پخش شد الگوها و تجربههای موفق را معرفی میکردیم و بعد از آنالیز برنامه متوجه شدیم ۶ نفر از برگزیدگان این برنامه معلم بودند.»
وی افزود: «ایران پر از این ظرفیتهاست اما تا صحبت از نظام آموزشی میشود همه از باب وزارت آموزش و پرورش و حقوق و مزایا و معاون و سلسلهمراتب و بروکراسی حاکم بر آن صحبت میکنند. پس این مسیری که در گام دوم انقلاب برای شناخت ظرفیتها در پیش داریم ظرفیتی است ناظر به خلاقیت و نوآوری و تعین بخشی به آنها.»
اهمیت بازمهندسی جشنوارههای آموزش و پرورش برای توسعه معلمان خلاق
وی درباره این جشنوارههای آموزش و پرورش که در جهت شناسایی معلمان خلاق برگزارشده و خروجیهای پرثمری هم داشته، عنوان کرد: «آموزش و پرورش با برگزاری جشنوارههای مختلف به سمت شناسایی معلمهای خلاق و نوآور رفته اما اینکه چگونه این معلمها را الگو معرفی کند و توسعه دهد، مهم است. رویداد اگر مهندسی نشود تبدیل به یک اتفاق تکرار نشدنی میشود. اتفاقی که هرسال تکرار میشود و رویداد اصالت پیدا میکند درحالیکه رویداد اصالت ندارد و یک اتفاق و پدیدهای است که از برخورد آدمها خلق میشود. اینکه این نوع رویدادها صرفاً برای معلم نهایت ارتقا و امتیازی در حقوق لحاظ شود کافی نیست. باید رویدادها بازمهندسی شود، درواقع رویدادی که در خدمت توسعه و تکثیر الگوهای آموزشی قرار بگیرد. ما متعدد گروههای خلاق در حوزههای آموزش داریم از معلم بهعنوان عنصر تک تا مؤسساتی که گروهی کار میکنند تا مدارس بهعنوان اجزایی از یک ساختار. اینکه کار خوبی مستمر شود مهم است.»
وی عنوان کرد: «در بازمهندسی رویدادها اجازه دهیم خلق الگوهای کوچک موفقیت در استمرار خودشان منجر به حل مسائل بزرگ شوند. ما هرسال برای چاپ کتب درسی چند هزار میلیارد تومان هزینه میکنیم و آخر سال آن کتاب دورانداخته میشود، اما معلمهای ما میتوانند پیشنهاد دهند که در جهت صرفهجویی و حل این مسئله به سمت چاپ الکترونیک بروند یا کتاب بهجای اینکه در اختیار دانشآموز باشد در اختیار مدرسه باشد و صرفهجویی مالی که میشود در خود آموزش و پرورش خرج شود. ما نیازمند توجه کوچک هستیم در صورتیکه سودای موفقیتهای بزرگ فرصتها را از ما میگیرد.»
ارسال دیدگاه