در بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی عنوان شد:

ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارتقای آگاهی دانش‌آموزان در زمان زلزله، در دستور کار است

تهران(پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴،ایجاد زمینه های مناسب در جهت ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی مناسب برای واکنش صحیح در زمان زلزله را از اولیت‌های مهم آموزش و پرورش دانست و بر اجرای مانور زلزله در مدارس به صورت برنامه‌ای همیشگی، مستمر و مداوم تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۷۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارتقای آگاهی دانش‌آموزان در زمان زلزله، در دستور کار است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، با بیان اینکه آموزش به عنوان یک ابزار مداخله موثر، باید در تمام اقدام های مدیریت بحران زلزله، به طور هدفمند و مستمر در مدارس انجام شود، خاطر نشان کرد: «مانور مجموعه ای از راهکارهای مناسب قبل از وقوع زلزله است که به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور، شبیه سازی شرایط بحرانی است که مجموعه ای از تمرین ها و ممارست ها را شامل می شود و برای ارزیابی برنامه های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا، علی الخصوص زلزله در تمامی مکان‌ها از جمله در مدارس به کار می رود.»

وی در این راستا ادامه داد: «در مانورها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار می‌گیرند و همین امر سبب می شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش های علمی و نتیجه‌بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته های تجربه شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند. به عبارتی آموزه ها و آموخته هایی که در مانورها در مدارس ارائه و تمرین می شوند، می‌توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها، با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند.»

بیانی با تاکید بر اینکه مانور زلزله در مدارس باید به صورت برنامه ای همیشگی، مستمر و مداوم اجرا شود، بیان کرد: «مانور در مدارس باید به صورت برنامه ای همیشگی، مستمر، مداوم و بطور واقعی وجدی اجرا شود. در واقع مانورها باید شبیه سازی زلزله های گذشته باشد و زمان کوتاهی را به خود اختصاص دهد. در این راستا تمام دانش آموزان که عضو اصلی یک جامعه هستند، از نظر روانی و جسمی برای مقابله با زلزله آماده می شوند. با تکرار و استمرار این مانورها حداقل ماهی یک بار در مدرسه یا منزل، ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن نظیر اضطراب، شوک و دلهره در بین دانش آموزان از بین می رود و آنها ضمن آموزش آموخته های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله، آرامش وخونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهم ترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴در پایان ضمن اشاره بر اینکه دانش آموزان، از جمله گروه های در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند، افزود: «آموزش در خصوص زلزله، تجربه ای مبتنی بر یادگیری است که می تواند عملکرد مردم و علی الخصوص دانش آموزان را سامان دهد. آموزش زلزله به منظور ایجاد تغییرات به نسبت ماندگاری در رفتار افراد صورت می گیرد تا آنها بتوانند توانایی های خودشان را برای انجام دادن کارهای مشخص، در هنگام زلزله، قبل و بعد از آن بهبود ببخشند. از این رو امید است با اجرای مستمر این عمل، از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار