معاون اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران:
توانمندسازی معلمان برای مواجهه فعال با آسیبهای اجتماعی از ضرورتهای آموزش و پرورش است
تهران (پانا) - معاون اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران، مصونیتبخشی و توانمندسازی معلمان و کارکنان مدارس برای مواجهه فعال با آسیبهای اجتماعی دانشآموزان را از وظایف اصلی آموزش و پرورش دانست و بر درونی کردن ارزشها و هنجارهای جامعه از طریق آموزش مهارتهای اجتماعی تاکید کرد.
مریم صبری؛ معاون اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت و رفع آسیب های اجتماعی، نیازمند شبکهسازی و تبادل اطلاعات است، در گفتوگو با پانا گفت: «در این راستا فعالیتهای ترویجی و فرهنگی در کنار فعالیتهای آموزشی و مراقبتی، از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سطح مدارس کشورها شناختهشده است.»
وی در خصوص مواجهه کودکان با آسیبهای اجتماعی خاطرنشان کرد: «حضور کودکان در اجتماع، امری انکارناپذیر است و در این فضا کودک با خطرات بالقوهای مواجه خواهد بود. از آنجا که آسیبهای اجتماعی بیشتر متوجه افرادی با دانش و توانایی کمتر است، کودکان در رأس این افراد قرار میگیرند؛ بنابراین آموزش و مراقبت از کودکان در برابر این خطرات، یکی از مهمترین وظایف والدین خواهد بود.»
صبری در خصوص آسیب شبکههای اجتماعی اظهار کرد: «محتوای موجود در شبکههای اجتماعی میتواند تهدید بزرگی برای سلامت روان کودک باشد. لایوهای غیراخلاقی و خشنی که در فضای مجازی منتشر میشوند و نظرات نامناسب کاربران این فضا، تأثیرات نامطلوبی بر روان و تربیت کودکان خواهد داشت. بسیاری از کاربران این شبکههای اجتماعی، هکرها و افرادی بدون سلامت اخلاقی هستند که میتوانند امنیت کودک شما را به خطر بیندازند.»
این مسئول در خصوص نقش پررنگ آموزش در برقراری رابطه سالم بین والدین و کودک تصریح کرد: «در چنین شرایطی، آموزش نقش بسیار پررنگی در برقراری رابطه سالم بین والد و فرزند ایفا خواهد کرد. والدین در درجه اول باید بتوانند با کودک خود رابطه ای سالم و صمیمی برقرار کنند، سپس در کنار بازی و صحبتهای صمیمانه خود با فرزندشان، خطرات و آسیبهای موجود در اجتماع را برای او بازگو کرده و به او آموزش دهند که چطور میتوانند در مقابل این خطرات از خود محافظت کنند.»
معاون اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی شهر تهران در پایان با تاکید بر درونی کردن ارزشها و هنجارهای جامعه از طریق آموزش مهارتهای اجتماعی افزود: «ریشه اغلب آسیبپذیریهای اجتماعی دانشآموزان در عدم آشنایی کافی آنها با مهارتهای اجتماعی است؛ به طوری که نقطه کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد که نقطه کور نداشتن شناخت کافی نوجوانان نسبت به خود است که در این راستا، به توان و قدرت فراوان خود باور ندارند، به علاوه از شرایط و موقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند. معالوصف بررسی نقش آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس ضروری است.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه