رئیس آزمایشگاه آنالیز مواد مخدر:

آموزش، سنگ بنای مقابله با اعتیاد و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است

خودمراقبتی مهم ترین اصل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - رئیس آزمایشگاه آنالیز مواد مخدر، آموزش را سنگ‌بنای مقابله با اعتیاد و مهم‌ترین ابزار برای مواجهه با آسیب‌های روانی و اجتماعی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش، سنگ بنای مقابله با اعتیاد و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است

اکرم عاملی؛ رئیس آزمایشگاه آنالیز مواد مخدر با بیان اینکه امروزه مصرف مواد مخدر به مثابه یک تراژدی غم انگیز؛ ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی زندگی بسیاری از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است‌ در گفت‌وگو با پانا گفت: «خودمراقبتی مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد به مواد مخدر است که در این روزها در دو کانون خانه و مدرسه باید اهمیت ویژه ای به آن داده شود. طرح یاریگران زندگی، الگویی برای خودمراقبتی دانش‌آموزان است که در سطح مدارس با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده ها در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی اجرایی شده تا مدرسه به مکان تمرین زندگی و فضایی لذت‌بخش برای یادگیری تبدیل شود.»

وی در خصوص ضرورت تقویت مهارت «نه گفتن» در بین دانش آموزان خاطرنشان کرد: «دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عدم گرایش به سوی رفتارهای پرخطر؛ از جمله اعتیاد، نیاز به آموزش در خانه و مدرسه دارند، تا قدرت «نه گفتن» را پیدا کنند؛ ایجاد مهارت قوی «نه گفتن» در دانش آموزان نیاز به آگاهی والدین و همچنین تسلط معلمان بر آموزش فرآیند مهارت نه گفتن و اجرای آن با استفاده از ابزارهای مناسب درگروه سنی دانش آموزی دارد.»

عاملی ضمن اشاره بر اینکه آموزش مهم‌ترین ابزار برای مواجهه با آسیب‌های روانی و اجتماعی است، اظهار کرد: «ما در عصر دانش و آگاهی زندگی می کنیم و در این عصر باید فرزندانی توانمند، قوی و مقتدر پرورش دهیم که با کسب مهارت‌های لازم، روشهای خوب زیستن، با هم زیستن و رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی را یاد بگیرند و توان مقابله با امواج متلاطم آسیب های مختلف اجتماعی مانند اعتیاد به مواد را داشته باشند.»

وی ادامه داد: «طرح یاریگران زندگی در سطح مدارس استان با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده ها در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد است. کودکانی که مهارت نه گفتن را آموخته اند، تصمیم‌های درست‌تری می‌گیرند و کمتر در معرض آسیب های رفتاری قرار می گیرند‌. تأکید کارشناسان بر روی تخلیه هیجانی، نشاط اجتماعی، مهارت های تاب آوری روانی است که ما در حال آموزش آنها هستیم.»

رئیس آزمایشگاه آنالیز مواد مخدر با اذعان به اینکه ایجاد شبکه‌های خودمراقبتی اجتماعی در مدارس و مراکز مشاوره، یکی از اهداف مهم طرح ملی یاریگران زندگی در برابر آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: «در این طرح مشاوران از درگاه کانون یاریگران زندگی، آینده سازان را نسبت به آسیب ها و مخاطرات اجتماعی آگاه می کنند. رفتارهای پرخطر در همه جای دنیا آسیب های روانی اجتماعی ایجاد می کنند و برای مقابله با این رفتارها، خودمراقبتی یک نسخه پیشگیرانه است که با توجه به شبیخون فرهنگی و تغییرات اجتماعی و مافیای مواد مخدر، آموزش و پرورش مداخلات مهارت‌آموزی و توانمندسازی روانی اجتماعی و ارائه بسته های ارتقای خدمات مشاوره ای و همچنین طرح صدای مشاور را در برنامه کاری خود دارد.»

عاملی در پایان با بیان اینکه طرح ملی یاریگران زندگی در بستر شبکه شاد و با هم‌ افزایی مدارس به تشکل های رسمی و غیررسمی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان اجرایی شده است، عنوان کرد: «طرح ملی یاریگران با محوریت آموزش به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی چون اعتیاد است که در آموزش و پرورش به اجرای آن اهمیت داده می شود؛ زیرا این خطر در کمین دانش آموزان است که در صورت هرگونه بی توجهی، عدم آگاهی و مجهز نبودن به مهارت نه گفتن، امکان آسیب دیدگی آنان در سطح بالایی قرار دارد.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار