محمد اسکندری:
رتبه بندی معلمان، فرصتی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور است
تهران (پانا) - معاون توسعه و پشتیبانی منطقه ۱۴، قانون رتبهبندی معلمان را فرصتی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، صلاحیتهای معلمی و معیشت معلمان دانست و بر اهمیت اجرای دقیق رتبهبندی معلمان از سوی ادارات آموزش و پرورش مناطق تاکید کرد.
محمد اسکندری؛ معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش منطقه ١۴ تهران با تاکید بر اینکه هدف از اجرای لایحه رتبهبندی معلمان، رضایت شغلی معلمان و ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آموزشی و پرورشی است؛ در گفت وگو با پانا گفت: «رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است. مأموریت اصلی این نهاد اجرای سند تحول بنیادین است که یکی از اصلیترین ارکان آن معلم است و اگر ما معلمی باکیفیت و باانگیزه داشته باشیم، شاهد تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «شغل معلمی یکی از سنگینترین و پربارترین مشاغلی است که میتواند خلاقیت آفرین باشد. ما میتوانیم توانمندیهای معلمان را در گروههای مختلف طبقهبندی کنیم و به رتبه بندی معلمان به عنوان یک ابزار برای ارتقا کیفیت، افزایش انگیزه در معلمان و افزایش توانمندیهای آموزشی کشور نگاه کنیم. چه بسا از مسیر رتبه بندی بتوانیم معلمانی با کیفیتتر و با انگیزهتر که از صلاحیت بالاتری برخوردار هستند، داشته باشیم.»
اسکندری با بیان اینکه آییننامه رتبهبندی معلمان، با رویکرد تحولی و با هدف رضایتمندی شغلی معلمان، ارتقای کیفیت نظام آموزشی و بسط عدالت تربیتی، نهایی میشود؛ افزود: «از آنجا که پایه و اساس هر کشوری معلمان هستند و اگر این قشر تامین مالی نشوند، قطعا نمیتوانند دانشآموزان توانمند تربیت کنند، ما موظف هستیم با اجرای رتبه بندی شرایطی را ایجاد کنیم که معلمان فقط به تدریس و کیفیت آن فکر کنند، نه اینکه به فکر انجام کار دوم و سوم باشند. طرح رتبه بندی معلمان، یکی از خواستههای به حق معلمان است؛ زیرا این قشر باید از شرایط حقوقی مناسبی برخودار شوند.»
وی گفت: «بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ابلاغیه رهبری معظم انقاب در راستای اجرای برنامه های پنج ساله توسعه، قشر فرهنگیان به جد اجرای طرح رتبه بندی معلمان را خواستار هستند. اجرایی شدن این طرح، کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت و معیشت معلم را ارتقا می دهد و دولت سیزدهم می تواند با پیگیری آن، نقش موثری در امیدآفرینی به این قشر زحمت کش داشته باشد.»
اسکندری در خصوص موارد مطلوب رتبهبندی معلمان تصریح کرد: «قانون رتبهبندی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است و برای معلم درجههایی از جمله استاد معلم، دانشیار معلم و استادیاری در نظر گرفته شده است و باید شاخصها برای هر کدام تعیین شود.»
وی در پایان با ابراز خرسندی از اجرای طرح رتبهبندی که بعد از ۱۰ سال به نتیجه رسیده است، گفت: «آموزش و پرورش باید همواره خلاق، پویا و در خور شأن جمهوری اسلامی ایران باشد؛ چرا که آموزش وپرورش منشا همه خدمات است ومیزان رشد یک کشور به اندازه میزان نگاه به این سیستم است.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه