ملکی تاکید کرد

تدوین برنامه‌ کوتاه‌مدت توسعه‌ فناوری در سازمان پژوهش

تهران (پانا)‌ - شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور ریاست سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تدوین برنامه‌ کوتاه‌مدت توسعه‌ فناوری در سازمان پژوهش

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،‌ در ابتدای جلسه حسن ملکی ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: از خدای متعال می‌خواهیم که ما را فاطمی قرار دهد و ان‌شاءالله نشانه‌هایی از زندگی علوی و فاطمی در زندگی ما دیده شود.

نقد و بررسی مسیر پیش رو و الگوهای اجرایی ضروری است

وی در ادامه بر لزوم نقد و بررسی الگوی اجرایی تأکید کرد و گفت: ضروری است که فرایند اجرای سند تحول را که تاکنون دنبال کردیم و در هر معاونتی نیز، به نوعی جلوه‌گر بوده، مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا ببینیم که الگوی اجرایی دارای چه نقاط قوت و ضعفی است. در واقع الگوی نوینی که قصد ارائه داریم، باید برآمده از این نقد و ارزیابی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: توجه به روند نقد و بررسی، نگاه خوب و درستی است که باید انجام شود زیرا سبب می‌شود که تجربیات پیشین افراد را در کنار نگاه نوین کارشناسان جوان قرار دهیم و کار را پیش ببریم. بدیهی است که در این مسیر، کار تعطیل نمی‌شود اما بازبینی و بازنگری در برنامه‌های ما قرار خواهد گرفت.

ملکی خاطرنشان کرد: در وضع موجود، ما نیازمند اصلاحاتی هستیم که یکی از آن‌ها زیر نظام‌های سند تحول است و در حوزه‌ی برنامه‌ی درسی می‌گنجد. خوشبختانه ما این موضع را از مدت‌ها قبل دنبال کرده‌ایم البته این مباحث در دوره‌ی جدید نیز برای اصلاح و نقد مورد تأکید وزیر محترم آموزش و پرورش نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله نکاتی که در این سند و در بازنگری زیرنظام‌ها باید لحاظ شود، نگاه ساختاری و کل‌نگر است، لذا ما به بهانه زیر نظام‌ها نباید تحول را با نگاه تجزیه‌ای دنبال کنیم زیرا سند تحول بنیادین تجزیه‌پذیر نیست و در صورت تجزیه خُسران می‌بیند، لذا ما باید به‌دنبال نگاه کل‌نگر باشیم. البته نگاه کل‌نگر به معنای عدم تقسیم کار نیست و باید وحدت در عین کثرت را دنبال کنیم.‌

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: نکته‌ی دیگر توجه به رویکرد ترکیبی است که ما به سمت آن حرکت می‌کنیم. این حرکت به‌عنوان یک الگوی برنامه‌ریزی درسی، با یک نگاه ترکیبی به معنای واقعی و درست آن باید باشد، زیرا کرونا تجربیاتی به‌دنبال داشت و ذائقه‌ها را تغییر داد، لذا باید در زمان پسا کرونایی، یک رویکرد ترکیبی را در برنامه‌های درسی دنبال کنیم.

ملکی تأکید کرد: ما در این مسیر قدمی برداشته‌ایم و کارهایی انجام شده است که باید تکمیل و غنی‌سازی شود. به نظرم جلوه‌ی این بخش در زیرنظام نیز باید دیده شود. در این راستا باید توجه داشت که برنامه‌ی ششم توسعه در برخی از زیرنظام‌ها، نظیر تأمین فضا و تجهیزات فناوری نباید چندان مورد توجه قرار گیرد، زیرا این برنامه به اتمام رسیده است و نمی‌تواند مبنا قرار گیرد. همچنین نقش سایر معاونت‌ها باید به‌صورت شفاف در زیرنظام لحاظ شود. بدیهی است که هر زیرنظام بر پایه‌ی یک معاونت معنا دارد، اما سایر معاونت‌ها نیز در این بخش تأثیرگذار هستند و باید لحاظ شوند.

سازمان در بحث علمی باید راست قامت و شفاف عمل کند

وی بر موقعیت علمی سازمان پژوهش تأکید کرد و گفت: خوشبختانه مقام عالی وزارت آموزش و پرورش نگاه مثبتی به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دارند و در این مدت اندک نیز موقعیت علمی و مرجعیت این سازمان را بارها متذکر شده اند. در این راستا ما باید پیام عملی این مبحث را مورد توجه قرار دهیم، بنابراین ضروری است که سازمان در بحث علمی راست قامت، شفاف، با الگوها و استانداردهای مشخص، ظاهر شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که ما باید سازمان پژوهش را در بُعد علمی ارتقا دهیم، لذا لازم است که در بخش‌هایی ارتباطات علمی را برقرار کنیم و تدوین استانداردهای علمی را در مرکز توجه قرار دهیم. بدیهی است که کار سنگین و زیاد، اما افتخار آفرین است زیرا مرجعیت علمی سازمان در این مسیر مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین ما باید علمی ظاهر شویم، علمی تولید کنیم، علمی حرف بزنیم و از امکانات علمی نیز بهره‌برداری کنیم.

ملکی از هم‌اندیشی دانش‌آموختگان سازمان در جلسات آینده خبر داد و گفت: تصمیم گرفته‌ایم که در جلسه‌ای، ۴۰ نفر از دانش‌آموختگان سطح بالای سازمان را گرد هم جمع‌ آوریم و به این سؤال پاسخ دهیم که ظرفیت علمی در سازمان باید چگونه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این جلسه خارج از جایگاه اداری افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا من معتقدم که از طریق این افراد می‌توانیم سازمان را تکان دهیم و به سمت رشد بیشتر ببریم. بدیهی است که اگر بخواهیم در سازمان پژوهش طبق انتظار ظاهر شویم، باید بالقوه‌ها به بالفعل تبدیل شود. ارتباطات علمی نیز موضوع بسیار مهمی است، لذا جلسات متعددی در این راستا برنامه‌ریزی شده است. در این راستا، هفته‌ی آینده نیز با جهاد دانشگاهی جلساتی خواهیم داشت.

وی در ادامه استانداردسازی را امری ضروری خواند و اظهار کرد: ضروری است که در راستای تدوین استانداردها گام‌های سریعتری برداریم، زیرا این امر بسیار مهم است. در این راستا لازم است کارگروه‌های موازی تشکیل شود، اما به لحاظ زمانی ما باید سرعت عمل داشته باشیم زیرا این کار از گذشته باید انجام می‌شد، لذا لازم است که در روند اجرا سرعت عمل داشته باشیم. در این راستا باید طی یک ماه آینده استانداردهای مربوط به تولیدات، تجهیزات و هر آنچه که در زیرنظام نوسازی و توسعه‌ی مدارس وجود دارد، تدوین شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: من بارها بر توان علمی همکاران در سازمان تأکید کرده‌ام، اما بدیهی است که توانایی سازمان در مشارکت و ارتباطات علمی می‌تواند بروز و ظهور پیدا کند. همان‌طور که مستحضر هستید، امروز یکی از شاخص‌های توسعه‌ی علمی در سطح بین‌المللی مشارکت علمی است، لذا ما باید به این حقایق در سطح جهانی نیز توجه کنیم.

بهنام نیک‌نژاد مدیر طرح و برنامه‌ی سازمان نیز در ادامه‌ی جلسه بیان کرد: امروز در برنامه‌های دفتر انتشارات و فناوری این برنامه‌ها تدوین شده و روند و سرعت نسبتاً خوبی نیز دارد؛ بنابراین لازم است که قبل از هر گونه اقدامی وضعیت پیشرفت و کاستی‌های کار را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا به‌نظر می‌رسد که بیش از ۶۰ درصد کار انجام شده است.

معصومه نجفی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه‌ی نظری نیز در این راستا گفت: تاکنون، بحث استانداردها به موازات یکدیگر کارگروه‌هایی داشته، لذا در بخش‌های مختلف کارهایی نیز انجام شده است. با این وجود من با نظر ریاست محترم سازمان موافقم، البته تاکنون کارهای انجام شده توسط دفاتر مختلف در یک کارگروه مورد بررسی قرار گرفته تا از دل آن‌ها آنچه که مورد نیاز است، استخراج شود و مورد بازنویسی قرار گیرد. به نظر می‌رسد که تعدد کارگروه‌ها باعث شده که کارها مختص هر دفتر انجام شود، اما طبق دستور شما و با تمرکزگرایی که اشاره کردید قطعاً کار به شکل بهتری دنبال خواهد شد.

یکپارچه‌سازی اسناد استانداردسازی سازمان لازم است

ملکی در این بخش از جلسه بر لزوم یکپارچه‌سازی کار استانداردها تأکید کرد و گفت: بدیهی است که ما باید کار را به شکل یکپارچه دنبال کنیم، زیرا در غیر این صورت ما راه به جایی نخواهیم برد. من معتقدم در فرایند تهیه‌ی استانداردها ما دچار مشکل هستیم، لذا لازم است که با همکاری دو دفتر تألیف نسبت به استانداردهای برنامه‌های درسی و قصد شده که در کتاب‌های رسمی وجود دارد، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است مظاهری در دبیرخانه‌ی شورای علمی کارگروه‌هایی تشکیل دهند و هر دو دفتر تألیف در روند کار حضور داشته باشند تا کار به شکل تجمیع و یکپارچه ارائه شود.

رامین نوظهوری، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه‌ی جلسه گفت: در جلسه‌ی گذشته، مبحث تربیت و آموزش نیروی انسانی به‌عنوان یکی از شاخص‌های رشد و بالندگی سازمان، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه رشد و بالندگی علمی تحت عنوان دانش نو شناخته می‌شود، ضروری است که ما به این سؤال پاسخ دهیم که اساساً سازمان چه نقشی در تولید دانش نو دارد؟ لذا این بالندگی‌ها می‌تواند مبنای علمی و دانشی داشته باشد بنابراین ما با دانش‌پژوهی در این مسیر روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در فرهنگ دینی ما نیز بخش گسترده‌ای از علم به حوزه آموزش مربوط می‌شود. در واقع متون دینی ما به صورت گسترده به فطرت الهی انسان پرداخته است و انسان را همواره به عنوان یک محور مد نظر قرار می‌دهد. در این راستا ما سعی کردیم که تعاملاتی را با سایر سازمان‌ها و ارگان‌های علمی داشته باشیم لذا در بازدیدی که از دستاوردهای جهاد دانشگاهی داشتم، متوجه شدم که اشتراکات بسیاری با این سازمان داریم لذا قرار شد که در هفته‌های آتی جلساتی با مدیران این بخش داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بحث همایش یادگیری سیار نیز، از دیگر موضوعاتی است که پیگیری شده است و در اسفندماه برگزار خواهد شد. جلسه‌ی پیش از برگزاری این همایش نیز، پنجشنبه ۲۳ دی ماه با سخنرانی ریاست محترم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و در رابطه با آموزش مجازی برگزار خواهد شد.

الگوی توسعه‌ فناوری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نقد و بررسی شد

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان در ادامه جلسه، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، بازگشت شهدای گمنام به کشور را یادآوری کرد و گفت: بحث فناوری اطلاعات در سازمان و الگوی توسعه فناوری یک کار اساسی و کلیدی است که طی چندین ماه گذشته در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی و اداره کل امور اداری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گزارشی از الگوی توسعه‌ی فناوری ارائه کرد و افزود: یک نقشه‌ راه و معماری سازمان در این مسیر تدوین شد و در آن سیر پیشرفت فناوری اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی، بررسی تطبیقی چارچوب‌های معماری سازمان در حوزه‌ی آموزش و پرورش، چارچوب معماری سازمانی ایران، معماری سازمانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و نمونه‌ی راه طراحی شده برای معاونت پشتیبانی و توسعه‌ی منابع مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره هر کدام از سرفصل‌ها و جزئیات آن، توضیحاتی را برای حاضران ارائه کرد. محسن باهو، مشاور فناوری ریاست سازمان نیز به بررسی الگوی ارائه شده پرداخت و گفت: کار انجام شده علمی و ارزشمند است که سبب می‌شود سازمان با مطالعه و شناخت به سمت تغییر و تحول حرکت کند، لذا شایان تقدیر و تشکر است.

وی افزود: بحث معماری سازمانی یک کار بسیار بزرگ و ارزشمند است، اما شاید میوه‌ آن اندکی دیر هنگام است زیرا باید تغییر و تحولات جدی در زیرساخت‌ها و ساختار سازمانی رخ دهد. بدیهی است که کار بلندمدت از نقطه‌ای آغاز می‌شود اما در میان‌مدت ممکن است که سازمان اندکی معطل شود، لذا شاید لازم باشد که یک بازه‌ی کوتاه‌مدت را نیز، مد نظر قرار دهیم.

مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تأکید کرد: زمانی که امروز در آن حضور داریم، مقداری ادبیات را در حوزه‌ی تغییر و تحول معماری سازمانی تغییر داده است. در واقع امروز فضا مختص سازمان‌های هوشمند است، بنابراین ادبیات مورد توجه در بُعد زیرساختی و ایجاد مبانی تحقق سازمان هوشمند، مقداری مؤثر است. اما در نگاه ورود به طراحی کاری به این بزرگی، باید یک استراتژی سازمانی مشخص را مورد توجه قرار دهیم.

تدوین برنامه‌ کوتاه‌مدت توسعه‌ فناوری در کنار برنامه‌ بلندمدت آغاز شد

در بخش پایانی جلسه، ملکی به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: کار انجام شده، دارای استحکام خوبی است و جای تشکر دارد اما با توجه به مباحث مطرح شده، دنبال کردن این کار، طولانی‌مدت است در حالی که ما در عرصه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌دنبال نیازهای کوتاه‌مدت هستیم و تأکیداتی نیز در این بخش از سوی دولت وجود دارد.

وی افزود: ما در سازمان پژوهش باید در بحث دولت الکترونیک اقداماتی انجام دهیم، لذا باید سقف پروازمان را قدری کوتاه کنیم زیرا اوج باعث عدم اجرایی شدن آن می‌شود البته این برنامه نیز به‌عنوان یک اقدام بلندمدت نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت، اما لازم است که یک برنامه‌ی کوتاه‌مدت برای برنامه‌های فعلی نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در این راستا نیز لازم است که کارگروهی از کارشناسان شکل داده شود تا بتوانیم یک برنامه‌ی بلندمدت را برای چهار سال آینده نهایی کنیم و در شورای پژوهشی سازمان نیز مطرح کنیم، اما لازم است که در راستای برنامه‌ی کوتاه‌مدت و امور فعلی نیز اقدام نموده و برنامه‌ریزی کنیم. برنامه‌ی کوتاه‌مدت تدوین شده نیز، قطعاً در همین شورا مجدداً مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بتوانیم به مرحله‌ی اجرا در بیاوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار