در جلسه هم‌اندیشی کمیته‌های پنج‌گانه منطقه ۳ شهر تهران:

سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان باید از نمرات اهمیت بیشتری داشته باشد

تهران (پانا) - زینب امانی، نماینده مجلس دانش آموزی با اشاره به اهمیت و نقش فعالیت پرورشی در سلامت روان دانش آموزان، بر نقش آموزش و پرورش در تربیت افرادی که از سلامت و شادیِ روانی برخوردارند‌ برای ایجاد جامعه سالم‌تر، شادتر و موثرتر تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان باید از نمرات اهمیت بیشتری داشته باشد

جلسه هم اندیشی مجازی با موضوع سلامت روان دانش آموزان در مدارس با حضور زینب امانی، نماینده مجلس دانش آموزی کشور از استان همدان به عنوان سخنگو و مسئول جلسه، آرمیتا رزاقیان؛ رئیس مجلس دانش آموزی منطقه ۳، ویانا خسروی؛ رئیس کمیته اخلاق و تربیت منطقه ۳، ملیکا مالکی، رئیس کمیته ورزش و سلامت منطقه، دیانا محمد بیگی؛ رئیس کمیته فناوری و ارتباطات منطقه، فاطمه برومند؛ رئیس کمیته فرهنگی هنری و اجتماعی و پارمیدا کریمی، رئیس کمیته علمی و آموزشی برگزار شد.

در این جلسه زینب امانی، نماینده مجلس دانش آموزی کشور گفت: به مدارسی نیازمندیم که حول معلم محوری نمی چرخند و همواره درصددِ سرکوب کردنِ عواطف دانش آموزانشان نیستند. سلامت روحی و روانی دانش آموزان باید اهمیت بیشتری از نمرات ریز و درشت داشته باشد، چرا که سلامت جسمی و روحی همواره مقدم بر همه چیز است. ما در نظام آموزشی کشور به مدارسی نیازمندیم که به اصطلاح جو عاطفی، برای زمینه سازیِ رشد مهارتی دانش آموزانشان ایجاد می‌کنند و اهمیت ساعات تدریس دروسی چون هنر، موسیقی یا ورزش، به اندازه دروس دیگر است. مدارس باید جایگاهی امن برای پرورش همه جانبه و صحیح دانش آموزان باشند.

نماینده مجلس دانش آموزی در ادامه به نقش فعالیت پرورشی در سلامت دانش آموزان پرداخت و افزود: مدارس باید به سویی بروند که تبعیض محبتی، در آن جای ندارد، و شادی دانش آموزانش، با تهدید کم شدن نمره انضباط، به سکوت و انزوا کشیده نمی‌شود. مدارسی که علاوه بر نقش آموزشی، نقش پرورشیِ خود را نیز پذیرفته اند و نسبت به همه امور مربوط به سلامت روان دانش آموزان آگاهی کامل دارند و اتخاذ کننده تصمیمات و اقدامات موثر در رشد اجتماعی آنها هستند، به طوری که در صورت بهره‌مندی از رکن مهمی چون مشاوران تربیتی، شاهد انزوا، افسردگی و ترک تحصیل نباشند.

امانی به نقش تربیتی آموزش و پرورش تاکید و بیان کرد: مدارس به عنوان رکنی مهم از آموزش و پرورش باید خود را تربیت کننده جوامع آینده بدانند و مدیران و مشاوران تربیتیشان بعد از گذشت سال ها و ادوار مختلف باید به این درجه از رشد اجتماعی رسیده باشند که به وضع روحی دانش آموزانشان بیشتر از موارد کلیشه ای در جلسات اهمیت بدهند و اهمیت و تاثیرگذاری خود را حتی در رشد خانوادگی دانش آموز ببینند و مسئولیت برقراریِ تعاملِ هرچه بیشتر با خانواده ها را وظیفه خود بدانند و همواره در اولویت قرار بدهند، چرا که هر دو محیط اصلی، برای پرورشِ شخصیتیِ دانش آموزان هستند. تشویق و تقویت رفتارها و هنجارهای مثبت در دانش آموزان و حتی برگزاری کلاس های تربیتی برای والدین دانش آموزان و ایجاد روابط صمیمی و البته موثر بین معلمان و اولیا، به منظور بهبود وضع روانی دانش آموزان کارآمد است.

زینب امانی به تاثیر تکنولوژی در سلامت روان دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در برهه زمانی از تاریخ قرار داریم که تکنولوژی حرف اول را می‌زند و گرایش فرزندان ما و یا در توصیف بهتر، اعتیاد فرزندان ما، به فضای مجازی علاوه بر آسیب به جسم، معضل بزرگی در سلامت روان به شمار می آید. سوال اینجاست که مدارس ما چه تدابیری به جز نصایح کم و کوتاهِ گاهی پر از افسوس و تمسخر برای دانش آموزانمان اندیشیده اند؟ تا چه میزان در همین بستر تلاش برای رشد اخلاقی و روانی صورت گرفته است. حقیقت محض همین است که ما با نادیده گرفتن حال روحی فرزندانمان، با ترغیب مداوم آنان برای بدست آوردن فقط نمرات بالا و بی توجهی به عواطف و استعدادشان که می‌توانند سازنده آینده ای درخشان باشند، در حق خود و جامعه اجحاف کرده و زمینه ساز آسیب های اجتماعی بسیاری شده ایم که صحبت درباره آنها مبحث بسی گسترده تر است.

زینب امانی در انتها گفت: باید توجه داشته باشیم که با تربیت دانش آموزان هرچند نخبه در تحصیل، اما دارای سلامت روانِ پر از آسیب، به جامعه ای ایده آل دست پیدا نخواهیم کرد، چرا که ما نیازمندِ افرادی با محاسبات پیچیده ذهنی نیستیم، ما نیازمند افراد دائره المعارف کم تحمل و کینه توز و ناراحت و ناامید نیستیم، ما در هر شرایطی نیازمند افراد نخبه ای که صبور و مداراجو باشند هستیم. افرادی که از سلامت و شادیِ روانی برخوردارند‌، تا جامعه ما جامعه ای فرو رفته در سکوت شادی و کمرنگی سلامت روحی نباشد، تا حداقل برای فرداهایی بهتر سرمایه انسانیِ سالم تر، شادتر و موثرتری داشته باشیم.
لازم به ذکر است این سلسله نشست ها به همت نمایندگان مجلس دانش آموزی منطقه ۳ با ریاست آرمیتا رزاقیان قرار است بطور مرتب برگزار شود و هر بار مهمانی بعنوان سخنگو از دانش آموزان مجلس سراسر کشور داشته باشد.

*خبرنگار دانش آموز پانا، آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار