در حاشیه پنجمین همایش ملی روز زیست فناوری

فرزندان این آب و خاک، از این مرز و بوم باید ایران را بسازند

تهران (پانا) - جوانان و نوجوانان در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند باید به خاطر داشته باشند فرزند این آب و خاک و از این مرز و بوم هستند.

کد مطلب: ۱۲۴۰۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
فرزندان این آب و خاک، از این مرز و بوم باید ایران را بسازند

پنجمین همایش ملی روز زیست فناوری به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس، آزمایشگاه DNA Biotech برای اولین بار با حضور دانش آموزان برگزار شد.

فاطمه سادات نجبایی؛ دبیر بخش دانش آموزی این همایش در رابطه با این رویداد گفت: دانش آموزان آینده کشور عزیرمان را می‌سازند. بنابر این نیاز است که بیش از هر چیز به آنها اهمیت داده شود و فعالیت هایی با محور دانش آموزی در دستور کار قرار گیرد. به همین علت ما تصمیم گرفتیم که در پنجمین همایش روز ملی زیست فناوری بخشی را به عنوان بخش دانش آموزی قرار دادیم. از دانش آموزان دعوت کردیم تا در این همایش برای آشنایی با اکو سیستم زیست فناوری و شرکت در کار کارگاه های مربوط به زیست فناوری حضور پیدا کنند.

نجبایی در ادامه با اشاره به برنامه های این روز بیان کرد: از جمله برنامه هایی که در این روز برای دانش آموزان در نظر گرفته شده می توان به، دنیای میکروسکوپی به منظور آشنایی با نمونه های میکروسکوپی، استخراج DNA به منظور آگاهی از چگونگی استخراج DNA، جرم شناسی به منظور شناخت مجرم از روی اثر انگشت، آشنایی با حیوانات آزمایشگاهی و آموزش چگونگی کار و دست ورزی با این حیوانات در آزمایشگاه و در نهایت بازدید از یک آزمایشگاه تخصصی زیست فناوری که در آن کیت های شناخت ویروس کرونا ساخت می‌شود اشاره کرد.

مجید اسدی؛ مدیرعامل مجموعه DNA Biotech در رابطه با حضور دانش آموزان در این دوره بیان کرد: یکی از سرمایه های اصلی مملکت، دانش آموزان هستند یکی از رشته های جدید علمی رشته زیست فناوری است. از آنجایی که این رشته تا حدودی هزینه بر است، معمولاً امکاناتی برای شناخت این رشته برای دانش آموزان فراهم نمی‌شود. ما که در این حوزه مشغول شده ایم، در ابتدا اطلاع چندانی در اختیار ما نبود و این امکانات را نداشتیم؛ به همین خاطر تلاش کردیم فضایی فراهم شده و دستگاه ها و شرایطی برای آزمایش وجود داشته باشد، تا دانش آموزان بتوانند با این رشته بیشتر آشنا بشوند. این خلاء در دانشگاه ها نیز وجود داشته به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این مشکلات را برطرف سازیم.

اسدی شروع کار برای نوجوانان و چگونگی پیدا کردن مسیر را با شروع از تفکر ترسیم کرد و اذعان کرد: برای شروع اولین اقدام فکر است. پس از فکر کردن عملی به وجود می‌آید آن تفکر موتور حرکت عمل است. نوجوانان در ابتدای مسیر برای شناخت ابتدایی زیست فناوری می‌توانند با جستجو در سایت‌های مختلف، اطلاعاتی در این زمینه به دست بیاورند که برای شناخت ابتدایی کافی است. این عمل باعث می‌شود تعاریف علم زیست فناوری آشنا شوند. دانش آموزانی که برای بازدید آمدند پس از توضیحاتی که به آنها ارائه می شود، از یک آزمایشگاه دیدن می کند. در این بازدید توضیحاتی در خصوص دستگاه ها و نحوه عملکرد آنها به دانش آموزان داده می‌شود، تا دیدگاه کلی از زیست فناوری در ذهن آنان شکل بگیرد.

وی در ادامه به نوجوانان توصیه کرد: تمام جوانان و نوجوانان در هر حوزه ای که فعالیت می کند باید به خاطر داشته باشند، فرزند این آب و خاک و از این مرز و بوم هستند؛ بنابراین باید بمانند بسازند نه اینکه در ایران یاد بگیرند و پس از آن بروند. این مهمترین رکن برای ما است. زمانی که تصمیم می‌گیرند یک کار را انجام بدهند آن فعالیت را تا انتها ادامه بدهند. اینکه شروع کنند و بلافاصله پس از بروز مشکلات انجام کار پشیمان بشوند درست نیست. در حوزه های نوین قطعا شروع کار سخت خواهد بود. حتی در بعضی موارد ممکن است با نواقص قانونی برخورد داشته باشند. دانش آموزان می توانند ایده هایی که کودکی دارند را در فکر خود پرورش بدهند، و در بزرگسالی شبیه به آن را اجرا کنند.

اسدی در پایان در رابطه با مشکلات و سختی های مسیر یادآور شد: کار تولید همیشه سخت بوده است. گاهی مشابه های خارجی و گاه قوانین ورود بازار کار را برای محصولات داخلی دشوار و شناخته شدن آن را غیرممکن می‌سازد. از آنجایی که بسیاری از مواقع ما پس از پیدا کردن ایده موفق به اجرایی کردن آن نمی شویم، سایر کشورها ما را تولید و آن را در کشور خودمان به فروش می‌رسانند. این مسئله زمان سبب بازماندن فعالیت‌های تولیدی در ایران با رقبای خارجی می‌شود. از دیگر مشکلات عدم آگاهی همگانی در رابطه با علوم نوین است. عدم آگاهی می شود گاهی اخذ مجوز و پیشبرد کار برای ما بسیار دشوار باشد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار