یکی از دانش‌آموزان حاضر در پانسیون نوروزی:

باید تلاش کنیم، در غیر این‌صورت آرزوهایمان، آرزو باقی خواهد ماند

تهران (پانا) - تعطیلات نوروزی بهترین زمان برای تغییر شرایط تحصیلی دانش‌آموزان است. در همین زمینه تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم گرفتند تعطیلات عید را هم در پانسیون نوروزی به درس خواندن بپردازند و یکی از آنها معتقد است باید تلاش کرد، در غیر این‌صورت آرزوها، آرزو باقی خواهد ماند و دست یافتنی نمی‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۷۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
باید تلاش کنیم، در غیر این‌صورت آرزوهایمان، آرزو باقی خواهد ماند

تعطیلات نوروز از قدیم الایام برای ایرانیان زمان مناسبی برای استراحت و گشت و گذار و دید و بازدید بوده است. دانش آموزان نیز به طور معمول در این ایام به وقت گذرانی و تفریح می‌پردازند، اما حال و هوای این روزهای بعضی از دانش آموزان بسیار متفاوت است. آنان که از تفریح و استراحت خود دست شسته اند این روزها را به مطالعه و تلاش برای یادگیری می‌پردازند، دانش آموزانی که در پانسیون های نوروزی شرکت کرده و در این ایام در کلاس های عیدانه و فضاهایی برای مطالعه شرکت کرده اند، حال و هوایی جدید را در این ایام تجربه می‌کنند.

شاید از دیدگاه بسیاری افراد این فضا برای دانش آموزان شاداب به نظر نرسد و گذراندن تعطیلات در پانسیون های نوروزی علتی بر سلب انرژی دانش آموزان باشد، اما برخی نیز تفکر مغایر با این را دارند. به همین سبب با چندی از دانش آموزان حاضر در این فضا گفت و گو کردیم.

آریو صادقی نسب؛ دانش آموز رشته ریاضی فیزیک در ابتدا به موضوعیت مطالعه در ایام نوروز اشاره کرد و به پانا گفت: «تعطیلات عید نوروز که فرصت طلایی برای اجرای برنامه های کوتاه مدت و زمینه سازی برای برنامه های بلندمدت است، بهترین زمان برای تغییر شرایط تحصیلی دانش آموزان نیز است. این زمان برای دانش آموزان سال یازدهم و دوازدهم نقش پررنگ تری دارد، چرا که این دو پایه شرایط حساسی به دلیل نیاز به مطالعه و جمع بندی کنکوری دارند. همین امر سبب می‌شود تا در ایام نوروز کمی سخت تر تلاش کنیم. همچنین این فضای دوستانه‌ای که برقرار است می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد، چرا که در جوانی و نوجوانی دوستی‌ها گسترش می‌یابد و داشتن فضای دوستانه در کنار همسالان برای جوانان که در آستانه زندگی اجتماعی قرار گرفته اند می‌تواند مزایای بسیار به دنبال داشته باشد. فضای دوستانه در کنار آموزش می‌تواند به فضیلت جوانان بیافزاید و در رشد شخصیتشان تاثیر بسیار داشته باشد. همچنین می تواند سبب شود تا نوجوانان استعداد‌های اجتماعی خودشان را به فعلیت در آورند و خود را برای فعالیت‌های دامنه دار اجتماعی فردای خود آماده کنند. بنده بیشتر به دلیل وجود جو دوستانه در پانسیون نوروزی حاضر به شرکت در این کلاس ها بودم، با وجود اینکه با تلاش و مطالعه در منزل نیز می‌توانیم نتیجه مفید را به دست آورم.»

وی در ادامه به تحلیل اهمیت تلاش برای کنکور سراسری پرداخت و افزود: «شاید انگیزه های مناسبی برای تلاش وجود نداشته باشد و ما به عنوان یک دانش آموز در جایگاه نصیحت نباشیم، اما اگر چشم اندازی از آینده شغلی خود ترسیم کنیم درمی‌یابیم، داشتن مدرک تحصیلی به همراه تخصص و مهارت، بهترین وضعیت ممکن است و اغلب افرادی که دارای مدرک و مهارت هستند صاحب شغل های بهتری می‌شوند، بنابراین این مسئله اهمیت داشتن تحصیلات عالیه را افزایش می‌دهد. با توجه به این مطلب می‌توان تلاش را در زمینه تحصیلی افزایش داد تا نتیجه بهتری حاصل شود.»

فاطمه همت زاده؛ دانش آموز رشته علوم تجربی، در رابطه با انگیزه شرکت در این فضا بیان کرد: «هدف چون مقوله مقدسی است، تقدس و احترام به آن عید و غیر عید ندارد. بنابراین نباید از هیچ تلاشی در خصوص رسیدن به آن کوتاهی کرد. شرکت من در این فضا به تصمیم خودم بود و هماهنگی و صد البته حمایت خانواده نیز به همراه آن وجود داشت. نظر بنده این است که هرکس در زندگی اهدافی دارد که به طبع این اهداف باید موانع و به قولی دست اندازها را در زندگی حذف و رفع و رجوع کند، یکی از موانعی که بر سر راه هر نوجوانی وجود دارد کنکور است که برای گذراندن این مقطع باید تمام سعی و تلاش خودمان را بکنیم تا بتوانیم به وسیله کنکور به اهداف خودمان دست بیابیم.»

وی در انتها بیان کرد: «به استناد این آیه قرآن کریم"لیس للانسان الا ماسعیٰ"، خداوند هم راه رستگاری و دستیابی به اهدافمان را سعی و تلاش معرفی کرده و ما نیز باید مطیع اوامر الهی باشیم که بتوانیم به هدف و کمال که هدف تمامی موجودات و کائنات است، برسیم و تلاش برای این هدف عید و غیرعید و تعطیلی و غیر تعطیلی نمی‌شناسد.»

پارسا خسروسرشکی؛ دانش آموز رشته ریاضی فیزیک نیز در رابطه با هدف از حضور در پانسیون ایام نوروز ضمن اشاره به اینکه به تصمیم خود در این فضا حضور پیدا کرده، اذعان کرد: «احساس کردم در ۶ روز اول استراحت کردم و بیشتر از این اتلاف وقت تلقی می‌شد و اینکه با توجه به مفید بودن کلاس های درسی حس کردم قطعا یک نکته هم از این کلاس ها یاد بگیرم سود کرده ام.»

وی همچنین در ادامه، هدف خود را برای شرکت در کنکور توضیح داد و افزود: «تنها علتی که باعث می‌شود کنکور برای من ارزش پیدا کند این است که ۱۲ سال، بیشتر زمان و انرژیم در روز صرف مدرسه و درس کردم در نتیجه با خودم می‌گویم این یک سال نتیجه همه این ۱۱ سالی است که من تحصیل کرده ام پس باید بهترین استفاده را از این زمان داشته باشم تا بتوانم در آینده موفق شوم و بقیه زندگی‌ام را تضمین کنم. به نظرم اینکه فقط به فکر استراحت و تفریح باشیم اصلا درست نیست، چون اگر همیشه وقتمان را صرف تفریح کنیم دیگر زندگی یکنواخت می‌شود و قطعا بعدها ضربه می‌خوریم. هر چیزی به جا و اندازه خودش شیرینی خودش را دارد، پس بهتر است میانه رو باشیم.»

هانیه صالحی نسب؛ دانش آموز رشته علوم تجربی نیز با اشاره به تاثیر هدف بر میزان تلاش بیان کرد: «افرادی که از یادگیری مطالب جدید بیشترین لذت را می‌برند، می‌توانند عادت‌های جدیدی در خود ایجاد کنند و توانایی‌ها و نقاط قوت خود را گسترش دهند. من خودم تصمیم گرفتم در پانسیون نوروزی شرکت کنم و علت اینکه در پانسیون های عید حضور پیدا کردم این بود که از مطالعه کردن لذت می‌برم. برای اینکه بتوانیم در مسیر رسیدن به رویاهایمان موفق باشیم، می‌بایست برای خودمان هدف تعیین کنیم و برای رسیدن به اهدافمان با انگیزه به سوی آن گام برداریم و در مسیر رسیدن به آن پیش برویم. انگیزه موتور محرک ما در رسیدن به اهداف است و برای ایجاد انگیزه راه‌های موثری وجود دارد که می‌توانیم با بکارگیری آنها به موفقیت دست یابیم. من به دلیل اینکه هدفم را دوست دارم، تلاش می کنم تحت هر شرایطی شده به آن دست پیدا کنم. برای هر موضوعی باید تلاش کنیم و در غیر این صورت آرزوهایمان، آرزو باقی خواهد ماند.»

دانش آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار