نقشه‌برداری بافت تاریخی روستای اصفهک طبس انجام شد

بیرجند (پانا) - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از نقشه‌برداری بافت تاریخی روستای اصفهک به مساحت حدود 8 هکتار خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نقشه‌برداری بافت تاریخی روستای اصفهک طبس انجام شد

محمد عرب گفت: تکمیل زمینی و گویاسازی نقشه با مقیاس 500/1 و 1000/1 از بافت روستا به روش فتوگرامتری، تعیین موقعیت نقاط با استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای، تهیه نقشه تصویری قائم و تهیه مدل ارتفاعی رقومی زمین (DEM) با استفاده از تصاویر هوایی، فایل توپوگرافی و نقشه کامل عوارض موجود، تهیه نقشه پارسل و درنهایت تهیه و ارائه نقشه سه‌بعدی از بافت تاریخی روستا انجام گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: عملیات نقشه‌برداری با کمک اهالی خونگرم روستا صورت پذیرفت که جای تشکر دارد و برای تعیین دقیق محدوده و تهیه طرح‌های مرمتی، احیاء و تعیین حریم بافت برای حفظ منظر، حریم و عرصه آثار تاریخی و پاسخگویی به استعلام‌های ساخت‌وساز کاربرد دارد.
عرب گفت: ژئوسایت بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است، که به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد.
وی گفت: بافت قدیم اصفهک، آینه بازتاب‌دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنین این دیار است و این بافت شامل منازل مسکونی و انواع مکان‌های عمومی و خزینه‌ای، مدرسه و … است.
وی تاکید کرد شکل بناها اکثراً یک طبقه یا دو ایوانی و به‌ندرت چهار ایوانی است و ترکیب نخلستان‌ها با بافت قدیمی روستا و همچنین کوهستان، مناظر زیبا و بدیعی را خلق کرده است.
او ادامه داد: ساختار معماری روستای اصفهک کاملاً سازگار با مناطق کویری است و مصالح به‌کاررفته برای ساخت این خانه‌های تاریخی به‌هم‌پیوسته همگی از خشت و گل هستند و دلیل پیوستگی و فشردگی ساخت خانه‌ها در روستای اصفهک طبس، به حداقل رساندن اثر گرمای تابستان بوده که فشردگیِ بیشتر بین ساختمان‌ها با ایجاد سایه بیشتر در فصول گرم سال باعث دریافت کم‌ترین میزان نور آفتاب و درنتیجه خنک شدن داخل خانه‌ها می‌شود.
وی گفت: همچنین فشردگی خانه‌ها تبادل حرارتی را به حداقل می‌رسانده و در فصل تابستان موجب خنکی و در فصل زمستان باعث گرم ماندن خانه می‌شده است.
وی اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجهی که خانه‌های روستای اصفهک در طبس دارا هستند شکل گنبدی سقف‌ها برای ایجاد سایه در خلاف جهت تابش خورشید است، به‌طوری‌که در ساعات اوج تابش آفتاب همیشه یک سمت گنبدها سایه می‌افتد و موجب جذب کمتر گرما می‌شود.
عرب همچنین گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره 31336 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیر همگن با محیط در اطراف بافت روستاست که برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی اهالی و مسئولین روستا و سایر دستگاه‌های متولی هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار