بافت تاریخی تهران؛ چشم انتظار ایمن‌سازی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم همکاری همه جانبه برای ایمن سازی ساختمان‌های پایتخت تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
بافت تاریخی تهران؛ چشم انتظار ایمن‌سازی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما با اشاره به ساختمان های ناایمن پایتخت اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم در شهر تهران عدم ایمن بودن بافت تاریخی شهر تهران است؛ برای مثال گراند هتل تهران دوره ای بهترین هتل پایتخت بوده است و به تدریج به صورت انبار تجاری در آمد و حالا با توجه به عمر بالا از ایمنی لازم برخوردار نیست؛ نکته قابل توجه این است که باید به بافت تاریخی شهر حساسیت ویژه ای وجود داشته باشد یکی از موضوعات لازم ایمن سازی این ساختمان های تاریخی است به همین منظور از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهیم همکاری لازم را با شهرداری تهران در این زمینه داشته باشد.

عباسی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با شهرداری تهران در زمینه ایمن سازی ساختمان‌ها گفت: بعد از حادثه کلینیک سینا اطهر اقدامات خوبی توسط وزارت بهداشت در زمینه ایمن سازی ساختمان‌ها صورت گرفت. بر همین اساس با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران و وزارت بهداشت بسیاری از ساختمان‌های مربوط به این وزارتخانه ایمن شد و حالا انتظار می رود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز همکاری های لازم را در زمینه ایمن سازی بافت تاریخی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مناطق پر خطر شهر تهران منطقه ۱۲ است که بافت بازار را در خود جای داده است که اخیرا آتش سوزی در این بافت تاریخی صورت گرفت؛ اگر این حریق در زمان پیک جمعیتی بازار رخ می‌داد ممکن بود اتفاقات ناگواری رخ دهد؛ لذا باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری همکاری لازم برای ایمن سازی را با مدیریت شهری تهران داشته باشد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برای گراند هتل که در راسته لاله زار است میراث فرهنگی می تواند با معاون شهرسازی شهرداری تهران و شهردار منطقه جلسات مشترکی را برگزار هدف گذاری لازم را جهت ایمن سازی مشخص کند؛ تجمیع پلاک های تجاری از جمله اقداماتی است که می تواند انجام پذیرد؛ البته شهرداری تهران اخیرا در لاله زار یک سینما را خریداری ودر حال بهسازی این ساختمان است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در زمینه ایمن سازی این است که در برخی مناطق بخشی از ساختمان های پر خطر که مالک یک مجموعه واحد بود اهداف پیش رفت و ایمن سازی صورت گرفت اما در مجموعه هایی که بهره بردار زیادی وجود دارد و مالک همکاری لازم را ندارد مشکل به وجود می‌آید و ایمن سازی کامل صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: برای نوسازی بافت فرسوده عدم همکاری یک مالک در پروژه های موثر تاثیر گذار است و پروژه ها را زمین گیر می کند که ضعف قانونی دارد که پیگیر حل مشکلات آن خواهیم بود؛ همچنین در پایتخت ۱۲۹ ساختمان پر خطر اداری؛ درمانی و تجاری داریم که بخشی از این ساختمان ها مربوط به نهاد دولتی است که باید مورد توجه قرارگیرند.

عباسی گفت: در ایمن سازی نهاد شهرداری تهران، اصناف، وزارتخانه‌ها و نهاد قضایی درگیر هستند که تقاضا داریم این نهادها به صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و پراکنده فعالیت نکنند؛ همچنین شهرداران مناطق به عنوان مدیران بحران این نهادها و دستگاها را باید یکپارچه کنند و در ایمن سازی ساختمان های نا ایمن فعالیت بیشتری داشته باشند.

عباسی با اشاره به اهمیت همکاری مالکان در موضوع ایمن سازی ساختمان‌ها گفت: اصلی ترین موضوع در ایمن سازی ساختمان ها بهره برداران و مالکان هستند. بهره برداران باید همکاری لازم را داشته باشند و باید مطالبه گری از منظر ایمن سازی به لحاظ فرهنگی صورت بگیرد. البته بخش خصوصی که مالک مشخص دارد از نظر استاندارد ایمن سازی در شهر تهران وضعیت بهتری دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت نوسازی بافت فرسوده نیز گفت: در تهران پلاکی داریم که بافت فرسوده است و نیازمند حمایت از سوی شهرداری تهران است؛ لذا باید توجه داشت پروژه‌ها در بافت فرسوده را اقتصادی کنیم تا رعایت کیفیت لحاظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار