سیدعزت الله ضرغامی:

بافت تاریخی شهردار مخصوص داشته باشد

ورودی شهرهای ما بسیار بی‌هویت شده است/ کشور ما در حوزه گردشگری دچار عقب‌ماندگی تاریخی است/ «گردشگری» بیماری است که اگر از روی تخت بلند شود سایر بیماران را بلند می‌کند

تهران (پانا) - وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بر ضرورت بهره‌مندی بافت تاریخی ازشهرداری مختص خود تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بافت تاریخی شهردار مخصوص داشته باشد

سیدعزت‌الله ضرغامی در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها گفت: ما با شورای عالی استان‌ها باید با نگاه مسئله‌محور، مشکلات پیش رو را شناسایی کرده و به بهترین نحو آن را از پیش رو برداریم؛ حوزه‌های گردشگری‌، میراث فرهنگی در زمینه بافت تاریخی و صنایع دستی به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی مشخصا با این شورا در ارتباط هستند.

وی افزود: شورای شهر و روستا و شهرداری‌ها خط مقدم تحقق بخشیدن به این اهداف هستند؛ همچنین باید نگاه درستی به راهبرد های حاکمیت داشته باشید چراکه مستقیما با نظرات مردم مواجه هستید.

ضرغامی با بیان اینکه میراث فرهنگی بسیار گسترده است گفت: یکی از گرفتاری های کشور نظام اداری ناکارآمد و پوسیده‌ای است که مثل بختک بر روی کشور افتاده و هرکاری میخواهیم پیش ببریم به علت این امر نمی‌توانیم. شهرداری ها هم همین‌گونه هستند. درست است که در بالای سازمان نگاه تحولی وجود دارد اما در بدنه اتفاقی نمی‌افتد و شکست می‌خورد؛ پس در گام اول باید نگاهمان همسو شود.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه حوزه گردشگری نیاز اجتماعی فرهنگی و روحی مردم است اظهار کرد: قطر ۲۰۰ میلیارد دلار فقط برای جام جهانی در نظر گرفته است تا کشور خود را معرفی کند. برای برگزاری این رویداد، کشور های رقیبی داریم که مزیت رقابتیشان دربرابر ما صفر است.

وی ادامه داد: کشور ما در ۲۰ رشته گردشگری اصلا قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست اما از گذشته نگاه درستی به گردشگری نداشته ایم. بعد از نفت به خصوص در کشورهای همسایه گردشگری در رتبه اول است اما کشور در این حوزه دچار عقب ماندگی تاریخی است.

ضرغامی ادامه داد: خواهش من این است که شهرداران و شوراها به صورت ویژه به مسئله گردشگری بپردازند. در گردشگری داخلی متاسفانه به صورت سنتی فقط چند استان گردشگر جذب می‌کنند؛ این درحالیست که پلتفرم «بزنیم بیرون» را با تمام اطلاعاتی که گردشگر میخواهد معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: شهرداری ها متناسب با فرهنگ بومی حواسشان به معماری ها باشد. اگر نمی توانید بناها و المان های یک یادگاری درستی بسازید از جوانان با استعداد امروز کمک بگیرید، ورودی شهرهای ما بسیار بی هویت شده است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یکی از مزیت های نسبی ماست تاکید کرد: باید حریم میراث فرهنگی رعایت شود تا آثار تاریخی خود را نشان دهند؛ همچنین محیط‌های تاریخی بهترین فضا برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است‌.

ضرغامی درباره بافت های تاریخی عنوان کرد: بافت تاریخی باید شهرداری خاص خود را داشته باشد تا به صورت تخصصی این موارد مدیریت شود. ما برای این امر فرمول واحدی ارایه ندادیم و به استان ها تفویض اختیار کردیم. برای مثال مردم یزد حافظ بافت تاریخی خود هستند و تا امروز ان را حفظ کردند. ما نیز حاضریم به خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار دارند وام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار