سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

نرخ حق‌التدریس تا دو برابر افزایش می‌یابد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت پیشنهاد داده‌ایم که نرخ حق‌التدریس اضافه شود که مورد موافقت سازمان اداری و استخدامی هم قرار گرفته است، این نرخ ‌تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۱۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
نرخ حق‌التدریس تا دو برابر افزایش می‌یابد

علی فرهادی در برنامه جهان‌آرا شبکه افق سیما ضمن تبریک و گرامی‌داشت مقام معلم اظهار کرد: طبق سند تحول تنها راه ورود نیرو به آموزش و پرورش، دو راه بیشتر نیست؛ یکی دانشگاه فرهنگیان و دیگری دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی. یک راه سوم به‌عنوان راه اضطرار وجود دارد که آزمون ماده 28 دانشگاه فرهنگیان نام دارد که از نظر ما‌ استاندارد نیست و برای اضطرار است.

وی با بیان اینکه ‌باید وزارت آموزش و پرورش به‌نوعی تنظیم‌گری کند که به تعداد ورودی دانشگاه، بازنشسته داشته باشد، ادامه داد: ‌در فاصله سال‌‌های 92 تا 97 یک اتفاق نامبارکی افتاد و تقریبا به تعطیلی کشاندن دانشگاه فرهنگیان بود. به طوری که ورودی این دانشگاه از سالی 30 هزار نفر به 3 هزار نفر رسید و این خودش را در مهر 1400 به بعد به شدت نشان داد. ترک فعل و کارهایی که انجام شد ‌به نظر من جرم بوده و باید در جای خودش بررسی شود.

فرهادی افزود: در مهر 1402، تعداد 203 هزار کمبود نیرو داشتیم که بخشی را از طریق ماده 28 جبران کردیم. 112 هزار نفر از معلمان شاغل، اضافه تدریس برداشتند. با مجوز سران قوا، اجازه استفاده از بازنشستگان به صورت 24 ساعت در هفته انجام شد و به نوعی ما از مهر عبور کردیم. حتی یکی از مدیران دولت قبل در جلسات ما آمده بود که می‌گفت ما پیش‌بینی فروپاشی آموزش و پرورش را در مهر 1402 داشتیم ولی شما خوب مدیریت کردید. ایشان اعتراف می‌کردند که کار خوبی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید برای تامین نیرو می‌آمدیم که در کجا ظرفیت‌های نرم‌افزای هست و ما به آن‌ها فکر نکردیم، آن‌ها را ببینیم. یکی از آن‌ها این  بود که یکبار ما کمبود نیرو را تراز کنیم. ‌با حمایت دولت در سال 1403 قریب به 104 هزار نفر ردیف استخدامی صادر شد که شامل دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی بود. در راه دوم باید از معلمان شاغل و بازنشسته برای جبران کمبود نیرو استفاده می‌کردیم که ما به آن‌ها ضریب اشتغال مثبت می‌گوییم. الان ضریب اشتغال مثبت ما 1.2 دهم است و علت این کم بودن این است که انگیزه لازم وجود ندارد و بیشتر مشکل مالی است. سال‌ها بود که کسی به نرخ حق‌التدریس فکر نکرده بود، الان این رقم 40 یا 50 هزار تومان است. هر طور به قضیه نگاه کنیم ما به نفعمان است که از معلمان بازنشسته استفاده کنیم. ما پیشنهاد دادیم که نرخ حق‌التدریس اضافه شود که مورد موافقت سازمان اداری و استخدامی هم قرار گرفته است، این نرخ ‌تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. مفاهمه و مداقه دقیق بین سازمان‌های سیاست‌گذار با آموزش و پرورش وجود دارد و علت آن شفافیت آمار است. ما در بستر سامانه با آن‌ها گفت‌وگو کردیم. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ‌نظرات کارشناسی زیادی در باب معلم در کشور مطرح می‌شود اما همیشه دقیق‌ترین نظرات به معلم از ناحیه رهبر انقلاب مطرح شده است، گفت: یکی از افتخارات این دولت این بود که ‌رتبه‌بندی را اجرا کرد و اعتبارات بسیار بالایی تخصیص داده شد. بیشترین ‌و موثرترین ‌پرداختی برای ‌معلمان در این دولت اتفاق افتاد. میانگین حکم معلمان در حال حاضر متوسط و خیلی بالاتر از برخی از دستگاه‌هاست، اما ما باید برای معلم در فضای آموزش و پرورش اشتغال مثبت ایجاد کنیم، به شرطی که عدد کافی هم به آن پرداخت شود. دکتر صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش مدام پیگیر این قضیه هستند که این کار انجام شود.‌

‌وی به رتبه‌بندی برخی از بازنشستگان اشاره کرد و گفت: نظام رتبه‌بندی در اسنفد 1401 عملیاتی شد اما قانونگذار گفته است که از ‌31 شهریور 1400 اجرا شود. طی مدت کوتاهی حدود 900 هزار معلم احکام خود را در رتبه‌بندی دریافت کردند.

فرهادی با بیان اینکه رتبه‌بندی خیلی از افراد انجام شده است، گفت:‌ ‌یک طیف‌ از بازنشستگان را داریم که اعتراض خود را ثبت کردند و در اعتراض رتبه آن‌ها تغییر پیدا کرده بود. این عزیزان کمتر از 3 هزار نفر هستند که کار آن‌ها امسال انجام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه دوره‌ای پیش آمد که همه ملت ایران اطلاع دارند که به جای سند تحول زمزمه‌هایی از سند 2030 به گوش رسید، گفت: اما رویکرد دولت سیزدهم اجرای سند تحول و توجه به ارزش‌های دینی و ملی و اسلامی است. تنها سند مورد توجه این سند است. همین یک هفته پیش نقشه راه سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و این نشان می‌دهد ‌توجه مجموعه ‌به سند تحول معطوف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار