فصل سرما، بخاری غیر استاندارد و مرگ خاموش

در راه‌اندازی بخاری، استانداردهای نصب را رعایت کنید

شیراز (پانا) - به گفته مدیر کل استاندارد فارس، براساس گزارشات هرساله همزمان با شروع فصل سرما، استفاده نامناسب از وسایل گازسوز بویژه بخاری‌های گازی موجب صدمات جبران ناپذیری برای برخی شهروندان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۲۶۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
فصل سرما، بخاری غیر استاندارد و مرگ خاموش

مرتضی رهنما ضمن اعلام اینکه وسایل گازسوز از جمله بخاری‌های گازی مشمول استاندارد اجباری است، افزود: عدم نصب مناسب بخاری‌های گازی و استفاده از مسیرهای طولانی افقی دودکش و استفاده از زانوهای اضافی و همچنین عدم کنترل مسیر خروج گازهای منوکسید کربن و در برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شود که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: استفاده نادرست از وسایل گاز سوز بویژه بخاری گازی هر چند دارای نشان استاندارد باشد، خطرات جدی برای شهروندان دارد که ضروری است در نصب و راه‌اندازی بخاری نیز به استانداردهای نصب توجه شود.

مدیرکل استاندارد فارس از مردم خواست قبل از استفاده از وسایل گاز سوز دارای نشان استاندارد به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی از جمله ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به اکسیژن ods و گاونر ( وسیله تنظیم فشار گاز ) اطمینان حاصل کنند و در صورت وجود مشکل به تعمیر کار مجاز مراجعه کنند.

رهنما بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیرزمین‌ها و فضاهای بسته تاکید کرد و افزود: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند صرفا در فضاهایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالن‌های بزرگ و یا مغازه‌هایی که معمولا در آنها باز است مجاز است.

مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد: به هیچ عنوان وسیله گاز سوز بویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دودکش روشن نکنید و در صورت رعایت شرایط استاندارد شعله بخاری باید به رنگ آبی بسوزد و برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر دودکش و احساس گرم بودن آن از باز بودن مسیر یقین حاصل کرد و در غیر این صورت بایستی فورا بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

وی افزود: موقع راه‌اندازی بخاری برای اولین بار در شروع فصل سرد، حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گازهای منوکسید کربن به بیرون از فضای اتاق خواب اطمینان حاصل کنید و از خوابیدن فوری، پس از راه‌اندازی اولیه بخاری در چنین فضاهایی خودداری کنید.

رهنما از مردم خواست در صورت مشاهده تولید و یا عرضه وسایل گازسوز بدون نشان استاندارد و یا آدرس سازنده مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش کنید و برای اطمینان از اصالت کالا کد 10 رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و در صورت تایید اقدام به خرید کالا کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار