کارشناس پیشگیری و سلامت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:

حال مردم متاثر از وضع طبیعت است

شهرری (پانا) - کارشناس پیشگیری و سلامت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری همزمان با هفته سلامت روان با بیان پیشینه علمی، تاریخی و دینی از تاثیر محیط زیست بر سلامت روان، حال مردم را متاثر از وضع طبیعت دانست.

کد مطلب: ۱۵۱۱۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حال مردم متاثر از وضع طبیعت است

نسیم بیدبرگ به مناسبت هفته سلامت روان در گفت‌وگو با پانا در ارتباط با تاثیر محیط زیست بر سلامت روان گفت: «محیط زیست شامل تمام فضاهایی است که زندگی ما در آن جریان دارد و در نهایت تمام آنچه که آن را کرە زمین می‌نامیم.»

وی افزود: «تأثیر متقابل روان و محیط زیست، امری آشکار است که همه ما به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه با آن مواجه هستیم. آن چیزی که در نگاه به پیرامون خود می‌بینیم، نشان‌دهندە این اصل است که اگر حال محیط زیست منطقه‌ای خوب باشد، طبیعتاً حال مردم آن منطقه نیز خوب است.»

کارشناس پیشگیری و سلامت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری ادامه داد: «طبیعت و محیط زیست پاک می‌تواند باعث بهبود توجه و تمرکز شود. بعضی از تحقیقات نشان‌دهنده این است که پیاده‌روی در طبیعت برای افراد مبتلا به اضطراب و باغبانی و کاشت درخت برای آرامش و سلامت روان انسان مفید هستند.»

بیدبرگ در ارتباط با ارزش‌گذاری به محیط زیست در کتب دینی و تاریخی بیان کرد: «قرآن کریم می‌فرماید: «ای انسان! تو مالک مطلق عالم نیستی و هرچه خواستی نمی‌توانی با طبیعت انجام دهی بلکه تو امانتداری هستی که با پرهیز از فساد روی زمین برای بقای حیات جسمی و روحی خود و سایر موجودات باید رابطه‌ منطقی و پایداری با طبیعت داشته باشی.» به عنوان مثال؛ آیه «یُسبح ما فی السماوات و ما فی الارض» تمام طبیعت را صاحب شعور و تسبیح‌گوی‌ خداوند دانسته است.»

وی اظهار کرد: «در ایران باستان نیز محیط زیست، اهمیت والایی داشته است. به عنوان مثال؛ دکتر شمیسا در کتاب شاهنامه بیان می‌کند: درخت  همان‌قدر اهمیت دارد که انسان دارد و بخش هایی در این 2 مشترک است، مانند: ریش و ریشه/ ساق و ساقه/ تن و تنه.»

بیدبرگ خاطرنشان کرد: «ایرانیان از دیرباز به طبیعت، اهمیت ویژه می‌دادند. به‌طور مثال؛ از منابع آبی و طبیعی به نحو احسن استفاده می‌کردند و جشن‌ها و مناسبت‌هایی نیز برای پاسداشت طبیعت برپا می‌کردند و این امر باعث پایش روان می‌شد که بارزترین این جشن‌ها عید نوروز است.»

خبرنگار : دانش‌آموز: سیدایلیا سیدمحمد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار