معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران:

تمرکز بر عدالت آموزشی و بهبود کیفیت مدارس در طرح‌های معاونت ابتدایی تهران می باشد

تهران (پانا) - معاون ابتدایی آموزش و پرورش تهران، در نشست شورای مشورتی مدیران ابتدایی از اجرای برنامه‌های تحولی جدید با محوریت عدالت آموزشی، بهبود کیفیت مدارس و تقویت نقش خانواده‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۱۳۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تمرکز بر عدالت آموزشی و بهبود کیفیت مدارس در طرح‌های معاونت ابتدایی تهران می باشد

در نشست تخصصی شورای مشورتی مدیران ابتدایی شهر تهران که در مدرسه معلم شهید منطقه ۵ برگزار شد، معصومه معصومیان، معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، از برنامه‌های تحولی معاونت ابتدایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ رونمایی کرد. این برنامه‌ها که با محوریت عدالت‌محوری، مخاطب‌محوری، مشارکت‌پذیری و آینده‌پژوهی تدوین شده‌اند، با هدف ایجاد تغییرات بنیادی در آموزش ابتدایی و هم‌افزایی در مدارس، برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین طراحی شده‌اند.

معصومیان در توضیح این برنامه‌ها، رویکرد عدالت‌محوری را یکی از محورهای اساسی دانست و گفت: «این رویکرد بر انسداد مبادی بی‌سوادی و فراهم کردن شرایط برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان، به ویژه کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار و اتباع خارجی متمرکز است. در این طرح‌ها منابع انسانی و مالی به‌طور مساوی در اختیار مدارس دولتی قرار می‌گیرد تا زمینه عدالت تربیتی فراهم شود».
معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به رویکرد مخاطب‌محوری اشاره کرد و افزود: «جایگاه معلمان به عنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی نقش برجسته در ساختن روح و جسم دانش‌آموزان دارد و نیز  مدرسه به عنوان بستر تربیت و رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان و نقش خانواده‌ها به عنوان یک نهاد مهم و موثر در ارتقای تربیت مورد تاکید قرار دارد».
معصومیان همچنین به بسته‌های تحولی این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: «این بسته‌ها شامل سه محور کلیدی هستند: بسته عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی، بسته بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت آموزش، و بسته تقویت مشارکت با نهادهای مختلف. در بسته عدالت تربیتی، توجه ویژه‌ای به حمایت از دانش‌آموزان نیازمند و مدارس کم‌برخوردار شده و تلاش می‌شود تا از طریق طرح‌های حمایتی و کارگاه‌های آموزشی، شرایط برابر برای همه دانش‌آموزان فراهم شود».
وی ادامه داد: «بسته بهینه‌سازی آموزش به توانمندسازی مربیان و بهبود مدیریت آموزشی در مدارس توجه دارد و شامل برنامه‌هایی نظیر "مربی تراز سند تحول بنیادین" و برگزاری جشنواره‌های تخصصی برای مربیان است».
معصومیان در پایان به اهمیت رویکرد آینده‌پژوهی در برنامه‌های تحولی اشاره و بیان کرد: «هدف از این جلسه شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای مؤثر برای بهبود وضعیت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس ابتدایی بوده و همچنین رویکرد آینده‌پژوهی با بهره‌گیری از فناوری و نگاه علمی به دنبال همگام‌سازی آموزش و پرورش با نیازهای آینده است تا دانش‌آموزان برای ایفای نقش موثر در جامعه آماده شوند».
سپس در پایان مدیران مقطع ابتدایی شهر تهران در نشستی به بررسی چالش‌های موجود در مدارس ابتدایی پرداخته و به‌صورت کارگروهی پس از بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل مختلف، گزارش‌های خود را ارائه دادند.
خبرنگار : سمیه خانی عکاس : محمدرضا شایگان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار