رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد:

‌جزئیات جدید از آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور

تهران (پانا) - ‌رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد شیوه‌نامه اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور با سه رویکرد جدید تدوین شده است.

کد مطلب: ۱۵۱۲۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
‌جزئیات جدید از آزمون اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور

سیدمحمد طباطبایی درباره اقدامات انجام‌شده برای ‌ابقا و احیای کمیسیون ملی آیسسکو در آموزش و پرورش اظهار کرد: وزارت ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقاضای تغییر عضویت آیسسکو از وزارت آموزش و پرورش به وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات را داشتند که با بیان استدلال‌های آموزشی، علمی و فرهنگی و پذیرش کمیسیون ‌دولت، آیسسکو در آموزش و پرورش ابقا ‌و مقرر شد دبیرخانه آن با فعالیت بیشتر دستگاه‌های مرتبط و عضو، آیسسکو را فعال سازند و از آن پس ارتباطات گسترده‌تری با مقر آن در مراکش برگزار شده و برنامه‌های آن در حوزه‌های گوناگون در حال پیگیری است. آیسسکو سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی است که ۵۴ کشور از ۵۷ کشور مسلمان عضو آن هستند و فعالیت آن می‌تواند برای تمامی کشورهایی که مسلمانان ‌در آن زندگی می‌کنند، باشد.

وی درباره طرح اصلاح ساختار مدارس خارج از کشور گفت: هدف از این طرح که در کمیسیون مدیریت و سرمایه انسانی هیئت دولت مطرح شد، رفع بخشی از مشکلات نیاز به نیروی انسانی در خارج کشور با حضور نیروهایی با تقاضای شخصی و با حقوق ریالی است که نیاز به پیگیری دارد.

طباطبایی افزود: با پیشنهاد مرکز و پیگیری مرکز سنجش و تصویب هیأت وزیران مقرر شد تمامی نمایندگان سیاسی (سفارت‌خانه‌ها، سر‌کنسولگری‌ها) در برگزاری امتحانات‌نهایی همکاری لازم را به عمل آورند، اگرچه این همکاری مسبوق به سابق بوده و روابط بسیار خوبی بین سرپرستی مدارس و نمایندگی‌های سیاسی برقرار بود اما به لحاظ پایدار کردن این روابط هیات وزیران در این خصوص مقرره‌ای را به تصویب رساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره قانون اخذ وجه از معلمان شرکت‌کننده در آزمون اعزام به خارج از کشور گفت: بر‌اساس بند الف تبصره ۴۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور، هر نوع اخذ وجه نیاز به دریافت مجوز از هیئت وزیران دارد کـه ایـن مجوز جهت برگزاری آزمون، بنا به پیشنهاد مرکز آمار و با امضای وزیر محترم به هیئت وزیران ارسال و در نهایت به تصویب هیئت وزیران رسید که یکی از اصلاحات جهت قانونمندسازی هزینه‌های برگزاری آزمون ‌اعزام ‌به مدارس خارج از کشور بود.

طباطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوه‌نامه اعزام معلمان به مدارس خارج از کشور با چه رویکردهایی تدوین شده است؟، گفت: این شیوه‌نامه با سه رویکرد تحولی جدید شامل‌ انتخاب معلمان چند‌مهارتی؛ دادن سهمیه قبولی در مرحله اول به استان‌ها و انتخاب کشور و محل خدمت در هنگام ثبت‌نام در آزمون و استفاده از همکاران برجسته و با‌تجربه جهت انتخاب معلمان در مرحله دوم آزمون تدوین شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت فوق‌العاده اشتغال خارج از کشور به معلمان انجام شد، گفت: مطالبه این عزیزان بر مبنای افزایش ۳۰ درصدی ارقام جدول شماره ۲ وجاهت قانونی نداشت و موجب تعارض آرای بین محاکم دادگاهی شد و مجدد با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رد شد و لازم به ذکر است که عموم شکایت‌ها مربوط به همکارانی بود که در دهه ۸۰ اعزام شده و الان مطالبه افزایش ۳۰ درصدی ارقام جدول شماره ۲ را داشتند که مشمول آن‌ها نمی‌شد.

رفع مشکل از مدرسه ایرانی ابوظبی

طباطبایی به تدابیر اتخاذشده برای حفظ و حراست از املاک و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به سرپرستی جدید و حفظ و تمدید مجوزهای مدارس دبی در آینده نزدیک و همچنین تمدید مجوز همکاران محلی که با مجوز مدرسه کار می‌کردند اشاره کرد. علاوه بر این، دفاع قانونی در شکایت کفیل مدرسه ابوظبی در ۴ مرحله انجام شد که با پیگیری از طریق مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری و همکاران حقوقی و سرپرست مدارس و مساعدت کنسولگری دبی در هر چهار مرحله رای دادگاه به نفع مدارس جمهوری اسلامی صادر شد.

واگذاری یک مدرسه توسط دولت قطر برای رفع مشکل دانش‌آموزان ایرانی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: همچنین، پیگیری‌های لازم از طرف وزارت امور خارجه به واسطه شهید امیر عبداللهیان و سرپرستی مدارس کشور قطر و پیگیری مرکز حقوقی ریاست جمهوری و مرکز امور بین‌الملل، دولت قطر موافقت کرد با واگذاری یکی از مدارس کشور خود به جمهوری اسلامی مشکل دانش‌آموزان در آن کشور را حل کند. همچنین تدابیری اندیشیده شده است که ملک مدرسه استانبول و اسناد مدرسه و سرپرستی پاکستان و منچستر انگلستان و سایر املاک در ید جمهوری اسلامی ایران تثبیت و پایدار شود.

طباطبایی به نقش مرکز امور بین‌الملل در سهولت‌بخشی اعزام تیم‌های المپیاد علمی و همچنین تیم‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: گرچه متولی اصلی این تیم‌ها مانند تیم المپیاد علمی نجوم که با چندین مدال طلا مقام اول جهان را کسب کردند و با افتخارآفرینی در صحنه‌های بین‌الملل باعث افتخار جمهوری اسلامی شدند، معاونت‌های تخصصی هستند، اما مرکز امور بین‌الملل با ایجاد تسهیلات مقدمات سفر آن‌ها را مهیا کرده و در اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و همچنین کمک به اخذ ویزا را انجام داده است. بسیاری از تیم‌های ورزشی که اعزام شدند خوشبختانه حائز مقام شدند کارسازی اعزام آن‌ها از طریق مرکز امور بین‌الملل بوده و اعزام‌های کوتاه‌مدت شخصیت‌های علمی‌، آموزشی، فرهنگی نیز با مرکز است.

وی همچنین به تغییراتی در نحوه نظارت بر امتحانات نهایی خرداد ماه امسال اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی تلاش کردیم تا با تشکیل گروه‌های نظارت در مرکز و سرپرستی و پایش تصویری برابر با دستورالعمل‌ آزمون، به تقویت برگزاری امتحانات بپردازیم؛ به نحوی که در سال جاری امتحانات مدارس خارج از کشور بنا به اظهارات همکاران که در سال‌های گذشته نیز این امتحانات را برگزار کردند وضع مطلوب‌تری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار