رتبه ۸ کنکور سراسری کامپیوتر:

اگر لحظه‌ای در کسب دانش درنگ کنیم، وابسته به کشورهای دیگر خواهیم بود

کرج (پانا) - دانش‌آموز هنرستان شهید سلطانی 3 ناحیه سه کرج و حائز رتبه ۸ کنکور سراسری کامپیوتر در سال 1403 گفت: در راه کسب و دانش و به‌خصوص علم نوین و فناوری‌های روز دنیا اگر لحظه‌ای درنگ کنیم، همیشه وابسته به کشورهای پیشرفته خواهیم بود و توان رقابت با آن‌ها را از دست می‌دهیم.

کد مطلب: ۱۵۱۱۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اگر لحظه‌ای در کسب دانش درنگ کنیم، وابسته به کشورهای دیگر خواهیم بود

مهدی محمودوند در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «در راه کسب و دانش و به‌خصوص علم نوین و فناوری‌های روز دنیا اگر لحظه‌ای درنگ کنیم، همیشه وابسته به کشورهای پیشرفته خواهیم بود و توان رقابت با آن‌ها را از دست می‌دهیم و همین امر سبب می‌شود تا ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورهایی که مطابق خواسته آن‌ها عمل نمی‌کنند، اِعمال شود و زمینه استعمار این کشورها توسط کشورهایی که فناوری‌های پیشرفته دارند، فراهم می‌شود.»

محمودوند، مهم‌ترین دلیل ورود به هنرستان را علاقه شدید خود به دنیای نرم‌افزارها و برنامه‌نویسی دانست و گفت: «در طول سال سعی داشتم که در روز حداقل روزی ۲ ساعت را مطالعه کنم. البته به جز ۴ - ۵ ماه آخر که هر میزان که می‌توانستم مطالعه می‌کردم و در این زمان‌ها هم بیشتر تمرکز خود را روی دروس تخصصی کامپیوتر مثل توسعه برنامه‌سازی شبکه و دیگر دروس مخصوص این رشته می‌گذاشتم؛ چون بیشترین ضریب و تاثیر را در کنکور داشتند.»

وی افزود: «از آنجا که زندگی ما همیشه در حال تغییر و تحول است، داشتن استرس چیز بدی نیست ولی باید سعی کرد که میزان آن را کاهش داد. من خودم سعی می‌کردم با تعیین هدف‌های کوچک و برداشتن قدم‌های کوچک، استرس را به حداقل برسانم.»

این دانش‌آموز اظهار کرد: «در سال کنکور، هیچ یک از دستگاه‌های الکترونیکی خود را کنار نگذاشتم؛ زیرا هم در یادگیری دروس تخصصی به کار برده می‌شدند و هم گاهی برای زمان استراحت بین درس خواندن استفاده می‌کردم. زمان تفریح من در 4 ماه آخر همان استراحت‌های بین دروس بود ولی وقت گذراندن با دوستان و خانواده از بهترین تفریحات بنده بود و ناگفته نماند که ورزش از همه کمک‌کننده‌تر و مفیدتر است.»

وی به عنوان یک رتبه برتر کنکور با بیان اینکه از همان سال کنکور، درس را به طور جدی مطالعه می‌کنم، ابراز کرد: «فقط در سال کنکور به‌صورت جدی دروس را دنبال می‌کردم ولی در سال‌های قبل سعی می‌کردم دروس را به خوبی یاد بگیرم و اگر از من بپرسید می‌گویم همین که درس یک سال را به طور مناسب یاد بگیرید، کافی است و لازم نیست از سال دهم، روزی ۴ یا ۵ ساعت درس بخوانید.»

محمودوند، موفقیت خود را مدیون و مرهون مادرش دانست و گفت: «اول از همه بنده از برادر و مادرم تشکر و قدردانی می‌کنم؛ زیرا در سال کنکور به‌خصوص در چند ماه آخر، تمام تلاش خود را کردند که محیطی آرام و مناسب برای درس خواندن من ایجاد کنند به دلیل اینکه من در خانه درس می‌خواندم و علاقه‌ای به رفتن به کتابخانه نداشتم. همچنین از معاون و مشاور مدرسه شهید سلطانی ۳ به خاطر تمام تلاش و زحماتی که برای کلاس ما کشیدند تشکر می‌کنم.»

وی در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی به کنکوری‌ها دارید، عنوان کرد: «عوامل موثر بر موفقیت در مسیر کنکور به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. عوامل بیرونی یا محیطی و عوامل درونی؛ عوامل محیطی شامل تمام اتفاقاتی است که در دوران کنکور اطراف داوطلبان رخ می‌دهد و تاثیر مستقیم بر عملکرد و نتیجه کنکور آن‌ها دارد.»

محمودوند اضافه کرد: «مهم‌ترین عامل محیطی، خانواده است. افرادی که مورد تشویق و تحسین خانواده قرار می‌گیرند در مواقع شکست به جای طعنه و کنایه با منطق و دلیل با آن‌ها برخورد می‌شود و برای موفقیت‌های بعدی مورد حمایت واقع می‌شوند، انگیزه بیشتری در رسیدن به موفقیت و سرانجام کار را دارند و از شکست‌هایشان درس می‌گیرند. عوامل درونی نیز به عواملی گفته می‌شود که فرد در درون خود حس می‌کند و به کشف آن‌ها می‌پردازد. داشتن اراده و پشتکار، جزو این عوامل است که باید از سوی خود فرد تقویت شود. همانطور که می‌دانید میان موفقیت و اراده، رابطه مستقیمی برقرار است و به همین منظور هرچه اراده و پشتکار بیشتر باشد و در این مسیر مصمم‌تر باشید به تبع آن موفقیت نیز حاصل می‌شود.»

این دانش‌آموز موفق، شرکت در کنکور آزمایشی را ضروری دانست و عنوان کرد: «در واقع آینه‌ای است که شما را به خودتان نشان می‌دهد؛ همه ما تقریبا گیروگورهای درسی‌مان را می‌شناسیم اما در جریان درس خواندن برای کنکور، ممکن است دلمان بخواهد خودمان را بزنیم به آن راه! طبیعی هم است. آن‌قدر جزوه و کتاب روی سرمان ریخته که گاهی یک درس اذیت‌کن را دور می‌اندازیم تا کمی احساس خلاصی کنیم اما کنکور آزمایشی چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهد. درصد پایین درس‌ها را به روی‌تان می‌آورد و تست‌های منفی و جواب‌ندادۀ سرفصل‌ها را پیش چشمتان می‌آورد و آن‌وقت وادار خواهید شد به‌جای بی‌خیال یک درس شدن، برایش تلاش بیشتری کنید.»

محمو‌دوند تصریح کرد: «علم و دانش علاوه بر تاثیر بسیار زیاد بر روح و فضیلت انسان می‌تواند کمک زیادی به جوامع بشری کند. زمانی که یک جراح آنقدر در کار و حرفه خود ماهر است که می‌تواند هر عملی را به نحو احسن انجام دهد این کار باعث می‌شود در طول زندگی، جان هزاران نفر را نجات دهد یا زمانی که یک مهندس، یک ماشین ایمن می‌سازد، مصرف‌کنندگان ماشین‌ها با خیال راحت و آسوده از آن استفاده می‌کنند. بنابراین علاوه بر اینکه علم و دانش باعث پیشرفت فردی انسان می‌شود می‌تواند زندگی بسیاری از افراد دیگر را هم متحول سازد.»

خبرنگار : دانش‌آموز: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار