عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا

متناسب با نیازسنجی‌های جغرافیایی رشته‌های تحصیلی بازنگری شوند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده بافت با اشاره به اینکه حجم زیاد بیکاری فارغ‌التحصیلان امروز جامعه حاصل دقیق نبودن هدایت تحصیلی درگذشته است، عنوان کرد که باید نیازسنجی دقیقی متناسب با جغرافیای هر منطقه وجود داشته باشد تا بازنگری دقیقی در رشته‌های تحصیلی تعریف‌شده انجام شود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
متناسب با نیازسنجی‌های جغرافیایی رشته‌های تحصیلی بازنگری شوند

صمداله محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده بافت در گفت‌وگو با پانا درباره متناسب‌بودن هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با شرایط اقتصادی و نیاز شغلی جامعه گفت: «متأسفانه همیشه در هدایت تحصیلی تسلیم جذب غالب بوده‌ایم و گاهی به برخی از رشته‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود که کاذب است. برخی از افراد بنا به فکر و سلیقه خودشان این مهم را به جامعه تعمیم می‌دهند. امروز فارغ‌التحصیلان مدارس ما در رشته‌های مختلف با نیازمندی‌های شغلی و اقتصادی جامعه تطبیق ندارند و در برخی از رشته‌ها بی‌حدوحصر جذب داریم و برخی رشته‌ها اصلاً استقبالی نمی‌شود.»

اگر درگذشته هنرستان‌ها هدفمند شده بودند امروز کارخانه‌ها نیروی متخصص داشتند

محمدی گفت: «در این شرایط دانش‌آموزان نمی‌توانند نقش اثرگذار در جامعه داشته باشند اما اگر هدف‌دار کار شود وضعیت تغییر خواهد کرد. باید با راه‌اندازی هنرستان‌های کارگاهی هدفمند جلو برویم که اگر درگذشته چنین اقدامی عملی شده بود امروز کارگاه و کارخانه‌هایی که به نیرو نیاز دارند، می‌توانستند نیروی حرفه‌ای متخصص را از همین مراکز جذب کنند.»

رشته گردشگری متناسب با مناطق مختلف جغرافیایی تعریف شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ایران دارای ظرفیت‌های خوبی به لحاظ توسعه اقتصاد گردشگری است، اظهار کرد: «در مناطقی که ظرفیت گردشگری وجود دارد، می‌توان رشته‌ای متناسب با این موضوع تعریف کرد و البته این مهم درمعرفی این ظرفیت‌ها کمک بزرگی می‌کند. دانش‌آموز اگر توجیه شود که خداوند چه نعمتی در اختیار آن منطقه جغرافیایی قرار داده خودش می‌تواند عاملی در معرفی منطق باشد و آینده شغل مناسبی داشته باشد.»

بخشی از بیکاری امروز به دلیل نبود هدایت تحصیلی دقیق در گذشته است

محمدی با اشاره به حجم بیکاری‌هایی که ناشی از نبود هدایت تحصیلی درست است، عنوان کرد: «باید متناسب با ظرفیت‌های جامعه رشته‌های تحصیلی تعریف شود تا امروز شاهد این حجم از بیکاری نباشیم. امروز بیش از 4 یا 5 میلیون جوان تحصیل‌کرده بیکار داریم و قطعاً اگر از گذشته با توجه به شرایط کشور نیازسنجی شده بود و مسیر خوبی را طی کرده بودیم. امروز هم اگر هنرستان‌ها را تقویت کنیم آینده خوبی خواهیم داشت.»

نهادهای دیگر هم نسبت به آموزش و پرورش احساس مسئولیت کنند

وی درباره اثرگذاری دستگاه‌های دیگر در مسیر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: «همیشه آموزش و پرورش را گوشه رینگ قرار داده‌ایم و نهادهای دیگر با آن همراهی ندارند درحالی‌که وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صمت باید در راه‌اندازی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای مسئولیت داشته باشند و با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه داشته باشد. وزارت بهداشت، گردشگری و میراث فرهنگی و همه مجموعه‌های دیگر می‌توانند با آموزش و پرورش تعامل داشته باشند و هرچه این تعامل بیشتر باشد آموزش و پرورش موفق‌تری خواهیم داشت. این تفاهم‌نامه‌ها نباید در حد کاغذ بمانند و باید به مرحله اجرا و عملی شدن هم برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار