عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

ارتباط بین مراکز تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز آموزشی باید تقویت شود

برای پیوند نیروی انسانی و محیط کار باید مراکز آموزشی به سمت تولیدمحورشدن بروند/ تفکر تحصیل برای کار اداری تخصص‌پروری را کاهش داد

تهران (پانا) - عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه مدارک فنی و حرفه‌ای داخل کشور باید به‌اندازه مدارک فنی خارج از ایران دارای اعتبار باشند، عنوان کرد که برای پیوند نیروی انسانی و محیط کار باید مراکز آموزشی به سمت تولیدمحورشدن بروند.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط بین مراکز تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز آموزشی باید تقویت شود

مسئله مسکن دغدغه بسیاری از مردم است و یکی از مواردی که مورد توجه و تأکید است، بحث ایمنی مسکن انتخابی است. از موضوع رکود در ساخت‌وساز مسکن که بگذریم مسئله تربیت متخصصان حرفه‌ای در حوزه ساخت‌وساز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه فارغ‌التحصیلانی در رشته معماری و ساختمان داریم که چندان برای ورود به بازار کار آمادگی ندارند ‌یا مشاغلی در رشته صنعت ساختمان وجود دارد که چندان نیازمند تحصیلات آکادمیک نیست و نظام آموزش و پرورش می‌تواند در تربیت نیروی انسانی ماهر در این زمینه بسیار اثرگذار عمل کند.

تفکر تحصیل برای کار اداری تخصص‌پروری را کاهش داد

محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «نظام آموزشی ما دائم تغییر کرده و جراحی‌های مختلفی انجام داده است اما در شرایط فعلی اگر روز به روز مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که هنوز راه زیادی در پیش دارد. در گذشته افراد جامعه عموماً با این ذهنیت تحصیل می‌کردند که بتوانند پست‌های اداری داشته باشند و این موضوع ما را از تخصص‌پروری دور کرد. در نهایت هنرستان‌ها راه‌اندازی شد که الگویی از نظام آموزشی ‌آلمان بود و بعد مراکز فنی و حرفه‌ای راه افتاد، اما آن‌گونه که باید در تربیت نیروی متخصص عملکرد مثبتی نداشت.»

باید اعتبار مدرک تحصیلی مراکز فنی و حرفه‌ای را بالا برد

ربانی با اشاره به مقایسه مدارک تحصیلی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای ‌‌ایران با سایر کشورها گفت: «مدارک فنی و حرفه‌ای در خارج از ایران بسیار معتبر است اما در ایران هنوز جایگاه واقعی خودش را پیدا نکرده است. در گذشته رشته‌های فنی هم تحصیل بود و هم تخصص و کار و کسی که از هنرستان فارغ‌التحصیل می‌شد به‌راحتی وارد شغل و حرفه‌ای می‌شد.»

وی افزود: «در شرایط فعلی دانش‌آموز ما تازه وارد دانشگاه که می‌شود به شغل فکر می‌کند ولی باز هم دکترا ‌یا فوق دکترای ما خیلی به درد بازار کار نمی‌خورند چون تئوری آموخته‌اند و نهایت می‌توانند تدریس کنند اما برای تبدیل آموخته به حرفه و شغل خلاقیتی ندارند.»

ارتباط بین مراکز تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز آموزشی تقویت شود

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با اشاره به اینکه نظام آموزشی همچنان باید ترمیم شود، عنوان کرد:‌ «باید نظام آموزشی چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی برای تخصصی‌کردن دانش‌آموزان و دانشگاهیان کار کنند.»

وی افزود: «برای پیوند نیروی انسانی و محیط کار باید مراکز آموزشی به سمت تولیدمحورشدن بروند. بسیاری از تولیدکننده‌ها و کارخانه‌دارها و صاحبان حرفه‌های مختلف مایل‌اند نیرویی را انتخاب کنند که خودشان تربیت و آموزش داده‌اند. باید ارتباط بین مراکز تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان با مراکز آموزشی تقویت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار