در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
کدام دانشآموزان در بزرگسالی وارد چرخه شغل رسمی نمیشوند؟
نباید در دام آمارهای میانگین افتاد/ باید قدری از برنامهریزی جامع کشوری فاصله گرفت و به برنامهریزی منطقهای پرداخت/ مناطقی هستند که به لحاظ آموزشی باید خارج از برنامهریزیهای کلان در اولویت باشند
تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است افرادی که به چرخه آموزشهای رسمی و غیررسمی وارد نشوند یا آموزش باکیفیت لازم را دریافت نکنند، طبیعتاً کمتر فرصت و توان حضور در بخشهای رسمی اقتصاد و اجتماع را خواهند داشت و ناگزیر وارد بخشهای غیررسمی شغل خواهند شد.
حبیب جباری، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با پانا با اشاره به اینکه آمارها لزوماً نمیتوانند گویای نبود تعادل در آموزش باشند، اظهار کرد: «در حوزه اجتماعی که آموزش نیز یکی از بخشهای آن است اغلب آمارهایی که بیان میشود بهصورت میانگین، میانه یا تجمیع در سطح کلان و ملی هستند، که به نظر میرسد اتکا به میانگینها دام بزرگی برای برنامهریزی عدالتمحور محسوب میشود. آمارهایی که بهصورت میانگین بیان میشوند دامی هستند که عدالت اجتماعی و عدالت فضایی را تحتالشعاع قرار میدهد.»
به دام آمارهای بیسوادی نیافتیم
جباری با بیان مثالی عنوان کرد: «مثلاً بیان میشود که درصد باسوادها در کشور بالای ۹۰ درصد است. این عدد خوبی است و ممکن است احساس شود در این زمینه مشکلی وجود ندارد. اما از منظر عدالت، نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پراکندگی بیسوادان چگونه است و ۱۰ درصد بیسوادان در کدام مناطق و شهرها و سکونتگاههای انسانی بیشتر پراکندهاند. همینطور تجمع بیسوادان بیشتر در کدام گروههای سنی است. در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان گروههای سنی بیسوادی به ۶۰ تا ۷۰ درصد میرسد. از اینرو بهتر است بخشی از مدیریت آمارها به سمت مدیریت پراکندگیها و انحرافات و برنامهریزی فضایی سوق پیدا کند تا گرفتار دام میانگینها نشویم.»
مناطقی هستند که به لحاظ آموزشی باید خارج از برنامهریزیهای کلان در اولویت باشند
وی با اشاره به اینکه باید قدری از برنامهریزی جامع کشوری فاصله گرفت و به برنامهریزی منطقهای پرداخت، اظهار کرد: «منظور مناطقی است که زنگ خطری از وضعیت نامساعد آموزشی نشان میدهند که باید خارج از برنامهریزی کلان در اولویت قرار گیرند. اگر به سمت حل این عدم تعادلها حرکت کنیم، شاید لازم باشد در توزیع سرانهها تجدیدنظر شود. سرانه شهری و روستایی یا مناطق محروم و مراکز استانها نباید یکسان باشند.»
جباری درباره دانشآموزانی که در بزرگسالی وارد چرخه اقتصاد و شغل نمیشوند، گفت: «افرادی که به چرخه آموزشهای رسمی و غیررسمی وارد نشوند، یا آموزش باکیفیت لازم را دریافت نکنند، طبیعتاً کمتر فرصت و توان حضور در بخشهای رسمی اقتصاد و اجتماع را خواهند داشت.»
جای خالی تحلیل فضایی و مکانی بازماندگان از تحصیل
جباری افزود: «در مقابل به ناگزیر وارد بخشهای غیررسمی و اقتصاد غیررسمی خواهند شد که فرصت چانهزنی را از آنان خواهد گرفت. البته باید در نظر داشت که در سایه توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و گسترش دنیای مجازی علیرغم باور اقتصاددانان کلاسیک، بخش غیررسمی نهتنها در بخش رسمی مستحیل نشده بلکه گستردهتر نیز شده است. نکته جالب اینجاست که علم و فناوری خود بهعنوان فرصتی برای توسعه بخش غیررسمی نوین عمل کرده است ولی باید توجه داشت آنچه در اینجا موردنظر بخش غیررسمی و اقتصاد غیررسمی سنتی است که نیاز چندانی به علم و تخصص ندارد درحالیکه نوع جدید آن در اصل آمیخته با علم و تخصص است.»
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «در اینجا نیز عدالت حکم میکند شناخت و تحلیل فضایی دقیق و درستی از بیسوادان، بازماندگانها از تحصیل یا ترک تحصیلکردهها داشته باشیم. ازاینرو ضروری است با فاصله گرفتن از برنامهریزیهای جامع و با دوری از دام میانگینها به برنامهریزی فضایی مبتنی بر قابلیتها، تفاوتها و عدم تعادلها سوق پیدا کنیم و به شناخت و تحلیل و تغییر پدیدهها در بستر فضاییشان بپردازیم.»
ارسال دیدگاه